Brightkite ja Limbo kasvavat nyt 9 milj. €:n pääomasijoituksella

Suomessa kehitettävä mobiiliyhteisö tähtää kolmen kärkeen

Teksti: Tero Lehto |
kehitettava mobiiliyhteiso tahtaa kolmen karkeen
Brightkiten ja Limbon yhdistäminen on jo aloitettu. Tavoitteena on mukana kulkeva, mobiili sosaialinen verkosto, jonka kautta kuluttajat löytävät kiinnostavat palvelut ja yritykset sieltä, missä liikkuvat.

Mobiili- ja nettiyhteisöjä syntyy siihen tahtiin, että mukana on vaikea pysyä. Suomessa melko tuntematon Limbo yhdistyy Brightkiten kanssa. Yhdessä palvelut muodostavat viiden miljoonan käyttäjän yhteisön. Suomalaisittain kiinnostavan yrityksestä tekee se, että tuotekehitys tapahtuu täällä. Kauppaa varten yritys sai yhdeksän miljoonan dollarin rahoituspotin. Kunnianhimoisena tavoitteena on yltää mobiiliyhteisöjen kolmen kärkijoukkoon.

Mobiili- ja nettiyhteisöjä syntyy siihen tahtiin, että mukana on vaikea pysyä. Suomessa melko tuntematon Limbo yhdistyy Brightkiten kanssa. Yhdessä palvelut muodostavat viiden miljoonan käyttäjän yhteisön. Suomalaisittain kiinnostavan yrityksestä tekee se, että tuotekehitys tapahtuu täällä. Kauppaa varten yritys sai yhdeksän miljoonan dollarin rahoituspotin. Kunnianhimoisena tavoitteena on yltää mobiiliyhteisöjen kolmen kärkijoukkoon.

Noin 6,8 miljoonan euron rahoituskierrosta johtaa suomalainen Nexit Ventures. Rahoitukseen osallistuivat kaikki Limbon nykyiset sijoittajat, joita ovat esimerkiksi Azure Capital, Draper Fisher Jurvetson ja New Enterprise Associates.

Kilpailu sosiaalisissa verkoissa kovenee, mutta Brightkiten ja Limbon yhdistelmästä rakennetaan erityisesti liikkuvaa sijaintitietoa hyödyntävää palvelua. Kehitystä jatketaan Brightkiten nimellä.

"Kaikki näkevät, että sosiaaliset verkostot ovat levinneet räjähdyksenomaisesti. Voimakkaimmin näyttävät kasvavan ne, jotka tekevät tämän mobiilisti", sanoo pääomasijoitusyhtiö Nexit Venturesin partneri Artturi Tarjanne.

Limbo erottuu perinteisistä läsnäolo- ja pikaviestittely-yhteisöistä siinä, että käyttäjät eivät vain kerro tuoreimpia kuulumisiaan, vaan mukana on valtava palveluiden ja yritysten tietokanta. "Limbolla on enemmän tietoa siitä, mitä voisi tehdä ja minne voisi mennä siellä, missä ihmiset ovat", kuvaa Tarjanne.

Näin kaverukset voivat nähdä lähellä olevan baarin, kahvilan, keilahallin tai shoppailupaikan sen mukaan, millainen tekeminen kiinnostaa. Sijaintitiedon ansiosta sovellus osaa suositella relevantteja yrityksiä.

Brightkiten sovellus integroituu lisäksi Facebookiin ja Twitteriin. Virolaisen mukaan suunnitelmissa on lisätä yhteyksiä muihinkin yhteisöihin. Kehitettynä on julkinen sovellusrajapinta (api), jonka avulla kuka tahansa voi liittyä sovelluksellaan yhteisöön. Tieto yhteisöistä leviää tehokkaimmin toisten sosiaalisten verkostojen kautta.