3T-lehti kokeilee Shortcut-verkkolinkkejä

Teksti: Tero Lehto |
lehti kokeilee shortcut verkkolinkkeja
Shortcut-koodit ovat käytössä 3T-lehden tänään ilmestyneestä numerosta alkaen. Tarvittava lukusovellus toimii Android-, iOS ja Windows-älypuhelimissa.

Lehdet tuovat uutta sisältöä ja ohjaavat lukijoita älypuhelinten avulla suoraan painetusta lehdestä verkkopalveluihinsa. 3T-lehti kokeilee tänään ilmestyneessä numerossa Shortcut-tekniikkaa.

Lehdet tuovat uutta sisältöä ja ohjaavat lukijoita älypuhelinten avulla suoraan painetusta lehdestä verkkopalveluihinsa. 3T-lehti kokeilee tänään ilmestyneessä numerossa Shortcut-tekniikkaa.

Painetut lehdet haluavat lukijoille nopean pääsyn verkon linkkeihin, kuviin ja videoihin painetuilla koodeilla, eli ”tägeillä”. Ne aktivoituvat älypuhelimen kameralla osoittamalla ja erityisellä ohjelmalla. Lukijat pääsevät näin helpommin lisämateriaaleihin, kuten kuviin, videoihin ja lisätietoihin artikkeleista.

3T-lehti kokeilee uutta sveitsiläisen Koaaba-yrityksen Shortcut-tekniikkaa lehden ja verkon yhteistyön vahvistamiseksi. ”Tekniikan viikkolehtenä meille on luonnollista ottaa käyttöön uusia julkaisutapoja, joilla lukijamme voivat hyödyntää myös digitaalisia sisältöjä”, 3T-lehden päätoimittaja Marko Haikonen sanoo.

”Lukijan on ollut tähän asti hankala siirtyä lehden lisämateriaaleihin verkossa, koska sitä varten on pitänyt mennä tietokoneelle. Shortcut tuo helpon tavan päästä heti sisältöihin mobiililaitteella”, Haikonen perustelee.

Tuhat julkaisua käyttää

Kiinnostavat jutut voi jakaa kavereilleen sähköpostitse tai sosiaalisten medioiden kautta. Suomessa Shortcut-tekniikkaa edustavan Solemio-yrityksen perustaja Jukka Kiiskinen kertoo, että ohjelmistoa hyödyntää maailmalla jo tuhat julkaisua.

”Olemme vasta aloittaneet Suomessa. Mediayhtiöiden kiinnostus on ollut suurta.” Shortcut perustuu kuvantunnistuksen tekniikkaan. Järjestelmään on ladattu lehden sivuja pdf-tiedostoina.

Shortcutin kuvantunnistuksen tekniikka tunnistaa sivut ja tarjoaa sen perusteella linkit artikkeleihin tai mainoksiin liittyviin linkkeihin. Linkin avaaminen vaatii älypuhelimeen ladattavan sovelluksen.

Aiemmin tekniikan on ottanut käyttöön Suomessa Tekniikan Maailma-lehti.

Lehtiin painettavissa koodeissa tai ”tägeissä” on kilpailevia tekniikoita. Laajimmin käytettyjä ovat avoimen qr-standardin koodit, joissa ollaan pisimmällä Yhdysvalloissa. Tutkimusyhtiö GfK MRI Starch arvioi niitä olevan jo tuhansissa julkaisuissa. Lisäksi Microsoft ja muut ohjelmistoyhtiöt ovat kehittäneet omia toteutuksiaan.

”Vaikka qr-koodien standardi on avoin, joutuu älypuhelimiin yhä hakemaan erillisen sovelluksen”, sanoo qr-koodeja kehittävän Tietoweb-yrityksen perustaja Pekka Laakso. Windows-puhelimissa osa qr-koodeista tosin toimii suoraan Bing-hakusovelluksen kautta.

3T kuuluu samaan konserniin kuin Tietokone.

3T-lehti

Kommentoi



Kommentoi

Keskusteluun voivat osallistua vain rekisteröityneet käyttäjät, jotka ovat lehden tilaajia.

Sinulla ei ole vielä tunnusta? Rekisteröidy >