Suuret merkit kärjessä, kokonaistilanne kehno

IDC: kännykät eivät vihreydellään loista

Teksti: Jarmo Pitkänen |
kannykat eivat vihreydellaan loista
Nokian etu on materiaalinen suuri kierrätysprosentti

Ekologisuus on toimintatapana ja myyntivalttina vahvassa nosteessa. Tutkimusyhtiö IDC on pisteyttänyt matkapuhelinvalmistajien vihreyden, eivätkä tulokset ole hääviä luettavaa.

Ekologisuus on toimintatapana ja myyntivalttina vahvassa nosteessa. Tutkimusyhtiö IDC on pisteyttänyt matkapuhelinvalmistajien vihreyden, eivätkä tulokset ole hääviä luettavaa.

Testissä IDC arvioi alan toimijoita viidessä kategoriassa. Valmistajat pisteytettiin paketoinnin, materiaalien, energiakäytön, kierrätyksen ja yleisten kestävän kehityksen panostuksien mukaan.

Nokian suurin valtti ovat käytetyt materiaalit, sillä 65–80 prosenttia laitteiden osista voidaan kierrättää. Yhtiö on myös pisimmällä kierrätettyjen materiaalien hyödyntämisessä tuotannossa.

Applen valtteja on sitoutuminen vihreään toimintatapaan. IDC:n mukaan Steve Jobs on erittäin aktiivinen vihreiden arvojen vaalija. Apple kierrättää tuotteitaan lähes kaikissa maissa joissa iPhone-puhelimia on myynnissä. Yhtiö on myös aktiivisesti vaatinut alihankkijoitaan parantamaan ekologisuuttaan.

Kokonaistilanne heikko

IDC:n mukaan Samsungin suurin valtti myrkyllisten aineiden kattava kierrätys. Muista valmistajista myös LG ja ja Sony Ericsson panostavat vihreisiin arvoihin

Edellä mainitut valmistajat ovat listan viisi vihreintä valmistajaa, mutta tästä huolimatta matkapuhelimia kierrätetään kokonaisuudessaan hämmästyttävän heikosti. Tutkimuksen mukaan jo 10 prosentin kierrätysosuus on alalla hyvä saavutus.

Kommentoi



Kommentoi

Keskusteluun voivat osallistua vain rekisteröityneet käyttäjät, jotka ovat lehden tilaajia.

Sinulla ei ole vielä tunnusta? Rekisteröidy >