Internetistä suomalaisten ykkösmedia

Teksti: Antti Tuurala |
suomalaisten ykkosmedia

Internet on noussut ensimmäistä kertaa suomalaisille tärkeimmäksi mediaksi ohittaen television. Taloustutkimuksen eMedia 2011 -tutkimuksen mukaan 1579-vuotiaista suomalaisista 38 prosenttia ei voisi kuvitella luopuvansa internetistä.

Internet on noussut ensimmäistä kertaa suomalaisille tärkeimmäksi mediaksi ohittaen television. Taloustutkimuksen eMedia 2011 -tutkimuksen mukaan 1579-vuotiaista suomalaisista 38 prosenttia ei voisi kuvitella luopuvansa internetistä.

Keväällä 2010 vastaava osuus oli 32 prosenttia. Erityisesti netin tärkeys korostuu alle 35-vuotiaiden joukossa. Trendi näkyy erityisesti esimerkiksi netti-tv:n katselun, sähköisten sanomalehtien ja sosiaalisen median palvelujen käytön lisääntymisenä.

Muutos on ollut vahvaa, sillä netti-tv on lisännyt suosiotaan keväästä 2010 verrattuna 7 prosenttia. Netti-tv ei kuitenkaan tutkimuksen mukaan ole syrjäyttänyt perinteisen television katselua, vaan television katselu on monipuolistunut. Yhä useampi myös seuraa televisiolähetyksiä sellaisissa paikoissa, jossa se ei ole perinteistä televisiota käyttäen mahdollista.

”Netti-tv:tä katsellaan esimerkiksi nykyään entistä enemmän töissä: jopa 10 prosenttia netti-tv:n katselijoista on katsonut ohjelmia töissä ollessaan, kun keväällä 2010 niin oli tehnyt 4 prosenttia”, toteaa Taloustutkimuksen markkinatutkija Jaakko Hautanen.

Lehdet ja sosiaalinen media kiinnostavat

Sanomalehtipuolella 1524-vuotiaat puolestaan käyttävät enemmän aikaa lehtien sähköisten kuin paperisten versioiden lukemiseen. Kevääseen 2010 verrattuna muutos on suuri, sillä vielä silloin 66 prosenttia ilmoitti seuraavansa paperilehtiä enemmän kuin sähköisiä. ”Tosin lähes 90 prosenttia ikäryhmästä lukee silti edelleen myös paperisia sanomalehtiä”, Hautanen huomauttaa.

Myös sosiaalisen median ja verkkoyhteisöjen kasvu on vahvaa. Tutkimuksen mukaan verkkoyhteisöissä vierailee 54 prosenttia suomalaisista. Suosituimmissa verkkoyhteisöissä YouTubessa ja Facebookissa vierailevat erityisesti nuoret, mutta Suomi24.fi:ssä eri ikäryhmät ovat melko tasaisesti edustettuina.

Tutkimuksessa haastateltiin loka-marraskuussa 2011 väestöä edustavalla otannalla 1000 15–79-vuotiasta suomalaista puhelimitse ja 2000 yli 15-vuotiasta suomalaista Taloustutkimuksen Internet-paneelissa.

Kommentoi



Kommentoi

Keskusteluun voivat osallistua vain rekisteröityneet käyttäjät, jotka ovat lehden tilaajia.

Sinulla ei ole vielä tunnusta? Rekisteröidy >