Toimitusjohtaja Jukka Aho visioi

Itella haluaa Suomen viralliseksi sähköpostiksi

Teksti: Tero Lehto |  | 3
haluaa suomen viralliseksi sahkopostiksi
Netpostissa voi vastaanottaa laskuja ja muita kirjeitä sekä lukea Flash-digilehtiä. Itella haluaa laajentaa sähköistä palveluaan entistä laajemmin kansalaisten asiakirjojen hallintaan ja viralliseksi asiointikanavaksi.

Kilpailu kovenee siitä, kuka vastaanottaa kuluttajien sähköiset laskut ja muut asiakirjat. Itella eli entinen Suomen Posti ja pankit haluavat nämä omiin palveluihinsa. Itella haluaa mennä vielä pidemmälle eli toimia kaikkien suomalaisten virallisena postilaatikkona.

Kilpailu kovenee siitä, kuka vastaanottaa kuluttajien sähköiset laskut ja muut asiakirjat. Itella eli entinen Suomen Posti ja pankit haluavat nämä omiin palveluihinsa. Itella haluaa mennä vielä pidemmälle eli toimia kaikkien suomalaisten virallisena postilaatikkona.

Itellan toimitusjohtaja Jukka Aho puhui ajatuksistaan Ficom ry:n tilaisuudessa tiistaina. Tilaisuudesta kertoi muun muassa Digitoday.

Itellassa katsotaan, että sähköiseen viestintään tulee lisää kilpailevia toimijoita, ja jollekin taholle pitäisi pitäisi antaa yleispalveluvelvoite samaan tapaan kuin laajakaista- ja puhepalveluissa. ”Me voisimme ottaa tämän roolin”, ilmoitti Jukka Aho.

”On Hotmailia ja internetosoitteita, mutta pitäisi saada osoite, joka on Suomen tietoturvapolitiikan mukainen. Kela ei lähetä postejaan mihinkään Hotmailiin”, jatkoi Jukka Aho Digitodayn mukaan.

Ajatusta on laajennettu perinteisestä postin jakelusta, jossa Itellalla on julkisen palvelun velvoite. Postin vastaanottaminen on samanhintaista koko maassa.

Itellan Netpostin kautta sähköisiä laskuja lähettää jo yli 3000 yritystä, ja kuluttaja-asiakkaita on reilut 180 000. Asiakasmäärää yritetään kasvattaa tuomalla entistä enemmän kansalaisten palveluita Netpostiin.

Itella on halunnut tiivistää yhteistyötä pankkien kanssa, jotta esimerkiksi laskujen maksaminen olisi helpompaa. Nyt asiakas joutuu kirjautumaan kahdesti voidakseen maksaa laskujaan Itellan kautta. Syvempään yhteistyöhön on päästy vasta uusimman pankkitoimijan, SOK-konsernin S-Pankin kanssa.

Itella on tuonut palveluunsa laskujen vastaanottamisen lisäksi myös digilehtiä, ja yritys aikoo lisätä sinne kaikkien asiakirjojen arkistointipalvelun. Kuluttajat voivat Itellan suunnitelmien mukaan siirtää palveluun omia tiedostojaan arkistoitavaksi verkkoon.

Tilaa Tietokone-lehti

Kommentoi 3



Kommentoi

Ilmoita asiaton sisältö

"Ajatusta on laajennettu perinteisestä postin jakelusta, jossa Itellalla on julkisen palvelun velvoite. Postin vastaanottaminen on samanhintaista koko maassa."

Eikös se Posti/Itella jäänyt juuri viime viikolla kiinni siitä, että oli antanut laittomia alennuksia yritysasiakkaille ja perinyt nämä kulut yhtä laittomasti yksityisasiakkailtaan - Postilakikin kun määrä postin samanhintaiseksi kaikille.

Ja nyt pitäisi sitten tällaisen rehellisen toimijan päästä viralliseksi sähköpostipalvelun tuottajaksi?

Lainaa
[quote author="Vierailija: OP R" time="18.11.2009 klo 12:20"]

"Ajatusta on laajennettu perinteisestä postin jakelusta, jossa Itellalla on julkisen palvelun velvoite. Postin vastaanottaminen on samanhintaista koko maassa."

Eikös se Posti/Itella jäänyt juuri viime viikolla kiinni siitä, että oli antanut laittomia alennuksia yritysasiakkaille ja perinyt nämä kulut yhtä laittomasti yksityisasiakkailtaan - Postilakikin kun määrä postin samanhintaiseksi kaikille.

Ja nyt pitäisi sitten tällaisen rehellisen toimijan päästä viralliseksi sähköpostipalvelun tuottajaksi?

[/quote]
Ilmoita asiaton sisältö

Pahin mahdollinen moka olisi antaa jollekkin yksittäiselle toimijalle valta toimia välikätenä kansalaisten ja viranomaisten välillä. Kun ko. toimija on asemansa saanut ei hänen tarvitse enään kehittää palveluaan ja se rapistuu käytettävyydeltään onnettomaksi.

Fiksumpaa olisi määrittää kriteerit joilla suunnilleen kuka tahansa voi ruveta tällaiseksi toimijaksi. Näiltä toimijoilta sitten vaadittaisiin kriteereissä sopivat asiat ja statuksen säilyttäminen edellyttää myös uusien asioiden sisäistämistä järjestelmään. Kriteereissä tulee myös vaatia toimijoiden välisen viestiliikenteen avaamisesta ja tarifioinnista. Näin vältyttäisiin nykyiseltä pankit+/-Itella-ongelmalta ja viestit kulkisivat kaikkialle.

Lainaa
[quote author="Vierailija: Käyttäjä: Anato" time="18.11.2009 klo 07:55"]

Pahin mahdollinen moka olisi antaa jollekkin yksittäiselle toimijalle valta toimia välikätenä kansalaisten ja viranomaisten välillä. Kun ko. toimija on asemansa saanut ei hänen tarvitse enään kehittää palveluaan ja se rapistuu käytettävyydeltään onnettomaksi.

Fiksumpaa olisi määrittää kriteerit joilla suunnilleen kuka tahansa voi ruveta tällaiseksi toimijaksi. Näiltä toimijoilta sitten vaadittaisiin kriteereissä sopivat asiat ja statuksen säilyttäminen edellyttää myös uusien asioiden sisäistämistä järjestelmään. Kriteereissä tulee myös vaatia toimijoiden välisen viestiliikenteen avaamisesta ja tarifioinnista. Näin vältyttäisiin nykyiseltä pankit+/-Itella-ongelmalta ja viestit kulkisivat kaikkialle.

[/quote]
Ilmoita asiaton sisältö


Kilpailu kovenee siitä, kuka vastaanottaa kuluttajien sähköiset laskut ja muut asiakirjat. Itella eli entinen Suomen Posti ja pankit haluavat nämä omiin palveluihinsa. Itella haluaa mennä vielä pidemmälle eli toimia kaikkien suomalaisten virallisena postilaatikkona.

Lainaa
[quote author="Vierailija: Tero Lehto" time="18.11.2009 klo 12:20"]


Kilpailu kovenee siitä, kuka vastaanottaa kuluttajien sähköiset laskut ja muut asiakirjat. Itella eli entinen Suomen Posti ja pankit haluavat nämä omiin palveluihinsa. Itella haluaa mennä vielä pidemmälle eli toimia kaikkien suomalaisten virallisena postilaatikkona.

[/quote]
Lue kaikki kommentit keskusteluista

Keskustelualue on suljettu