Käyttäjä

Fujitsu Siemensin koneisiin jäänyt samoja mac-osoitteita

Noin 200–300:aan Fujitsu Siemensin toimittamaan Scaleo Jid341-10- koneeseen on emolevytuotannossa lipsahtanut sama mac-osoite. Ongelma on ilmennyt käytettäessä Elisan adsl-nettiyhteyksiä, jotka ovat pätkineet useiden koneiden ottaessa yhteyttä samanaikaisesti samalla mac-osoitteella. Fujitsu Siemens on ottanut kaikkiin jälleenmyyjiinsä yhteyttä, mutta loppuasiakkaiden yhteystietoja heillä ei ole.

Lue juttu

Vastaukset 13 vastausta

Käyttäjä

HMmmm... kenen mielestä MAC-osoittessa on 10 merkkiä ??
Minun tietääkseni niitä on 12 =D

Käyttäjä

enpä osaa sanoa, mutta tuon "vian" kanssa kyllä painittiin 2 viikkoo
Eivät edes huollossa ennen joulua vikaa löytäneet

Käyttäjä

No eihän sitä voi koskaan löytää kun ei siinä varsinaisesti mitään vikaa ollut. Et voi mistään tarkistaa mac osoitteita. Mitään hyödytä katsoa oman koneen fyysistä osoitetta kun ei ole saatavilla listaa kaiken maailman verkkokorteista, eikä edes mieleen juolahda, että jollain voisi olla nuo 12 merkkiä samat lol.

Käyttäjä

Ihmetyttää, että Elisa käyttää palvelussaan mac-osoitteita. Toisaalta ongelma ei olisi tullut esille, ellei näin olisi tehty.

Ongelmia saattaa tulla myös ohjelmalisensseissä, jos ne tarkistetaan mac-osoitteista?...

Käyttäjä

Kyllä niitä merkkejä taitaa 12 olla ;)

lainaus:
eikä edes mieleen juolahda, että jollain voisi olla nuo 12 merkkiä samat

Valitettavan yleistä on että verkkokorttien valmistajat viljelevät samaa mac'ia satoihin, ellei tuhansiinkin verkkokortteihin ihan vaan sen takia kun se on helpompaa kuin laittaa joka kortille omansa. Ongelmista tämän takia olen kuullut muutamasta lähteestä Ameriikan mantereen puolelta. Suomessa sentään ei taida onneksi kovin monessa paikassa tulla ongelmia vaikka olisikin sama mac...

Käyttäjä

"Valitettavan yleistä on että verkkokorttien valmistajat viljelevät samaa mac'ia satoihin, ellei tuhansiinkin verkkokortteihin ihan vaan sen takia kun se on helpompaa kuin laittaa joka kortille omansa."

Syy lienee taloudellinen. Mac-osoitteesta joutuu maksamaan jollekin instanssille, joka hallinnoi näitä juttuja. Joten jos samoja osoitteita laittaa useampiin kortteihin, valmistus on halvempaa ja jää enemmän rahaa valmistajan taskuihin...

Käyttäjä

Muutenkin outoa tuo kommentointi tässä asiassa. Vika elisassa, mutta kuitenkin pyydetään ottamaan yhteyttä Fujitsulle. Hmm...
Mistäköhän fujitsulla tiedetään mitkä operaattorit tuota mac tunnistusta käyttää ja ketkä ei.
Mitenkähän esim. welho tai sonera tunnistaa esim. kaapelimodeeminsa?

Vähän haiskahtaa vastuun väistelyltä

Käyttäjä

Minun käytössäni on Soneran kaapeliyhteys ja siinä sama ongelma. Ongelma on sielläkin tuttu. Kolmisen viikkoa kiusasi.

Käyttäjä

"Kolmisen viikkoa kiusasi."

Vaikka tämä ongelma on todellakin ollut globaali ja ISP:den tiedossa, niin siltikin ongelman selvittämiseen meni "3 kokonaista viikkoa" ja minä itse koulutuksen saaneena en olisi edes tuohon johtopäätökseen päätynyt.....mitä vi**ua?(pardon my french). Koulutuksessa oli sen verran puhetta "ettei tarvitse pelätä, ei tule vastaan kahta samanlaista mac-osoitetta".

Nuo 12 merkkiä on vaihdettavissa nopeammin kuin sanoo aku ankka mutta miten ne vaihtaisi kun ei ole olemassa mac -osoitelistaa ja jos ei ole ISP antanut sanallakaan vihjettä tarkistaa.... Yhä oudommaksi menee inetti. Voi prkl.

Terveisiä KAO:lle

Käyttäjä

Eipä ole aikaisemmin minullekaan tullut esille. Aina olen pitänyt mac-osoitteita uniikkeina.

Pystyykö mac-osoitteen sitten muuttamaan toiseksi, eikö se olekaan kiinteästi ohjelmoitu?

"Nuo 12 merkkiä on vaihdettavissa nopeammin kuin sanoo aku ankka" Miten?

Mikäli pystyy, mistä tieto uuteen osoitteeseen? Onhan kummallista.

Käyttäjä

"Aina olen pitänyt mac-osoitteita uniikkeina."

Mac -osoitteen PITÄÄ olla uniikki.

"Pystyykö mac-osoitteen sitten muuttamaan toiseksi,"

Verkkokortin asetuksista.(fyysinen osoite). Siinä ei saa nakata mitä tahansa merkkiä kehiin.

"mistä tieto uuteen osoitteeseen? "

Sen minkä sain selville tuosta Elisan yhteydestä on että:
http://tuki.elisa.fi/asiakastuki/Attachments/ADSL_kayttoohje_0104.pdf

"Muuttumaton IP-osoite on varauksen jälkeen käytettävissä vain siinä Elisa ADSL-liittymässä ja vain sillä tietokoneella, jolla varauksen teit. (IP-osoite tallentuu tietokoneen verkkokortin MAC-osoitteelle). Jos tietokoneesi tai verkkokorttisi vaihtuu, on Muuttumaton IP-osoite otettava uudelleen käyttöön."

Eikä sanaakaan siitä, että dynaaminen IP tarvitsisi MAC-osoitetta.

Kuitenkin, MAC-osoitteen EI PITÄISI mennä internetiin ADSL-modeemin tuolle puolen.
http://www.shorewall.net/MAC_Validation.html

SIITÄ HUOLIMATTA keskustelussa aikoinaan kerroin nähneeni hyökkääjä koneiden MAC-osoitteen Visualzone palomuuri analysaattorilla siihen aikaan kun käytin vielä puhelinmodeemiyhteyttä. Että NÄÄÄÄÄIN.
Keskustelu tuolla:
http://www.tietokone.fi/foorumi/k...ist=all&backurl=haku&hakusana=#53207

Käyttäjä

Ja tuossa Elisan info:
http://tuki.elisa.fi/asiakastuki/...a_in_muuttumaton_ip,ds_muut_0010.htm

Kertoo vain muuttumattomasta IP-osoitteesta, ja kuitenkin joku on rassannut konetta 3 viikkoo tuon p***an takia. Elisan yhteydet ovat oletuksena dynaamisella IP-osoitteella, joten tuo ei ole vahinko.

Mac-osoite todellakin täytyy olla kaikissa eri, ja jos ei ole, kone/verkkokortti vaihtoon ja korvauksia hakemaan myyjältä/maahantuojalta.

post scriptum, olen muuten Elisan asiakas ja odottelen yhteyksiä.

Käyttäjä

On merkkillistä ja peräti outoa, että mac-osoitteisiin sidotaan ISP.
Verkkokortin mennessä vaihtoon, useamman koneen käyttö samanaikaisesti netissä?

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös