Käyttäjä

Suomen it-työvoimapulaa ratkaistaan virolaisten avulla

Länsi-Suomen Lääninhallitus ja Viron Sisäministeriö rahoittavat EU:n tuella uutta hanketta, jossa Suomea uhkaavaa tietoliikennealan asentajien pulaa ratkotaan virolaisten työntekijöiden avulla. Tarkoituksena on kouluttaa Virossa lisää tietoliikenneasentajia Suomen nopeasti eläköityvän työntekijäjoukon kasvattamiseksi.

Lue juttu

Vastaukset 10 vastausta

Käyttäjä

Uutinen on täyttä valhetta ja suoraan sanoen ihan p***aa. Kukahan tai mikä instanssi on tallaisten uutisten takana. Luultavasti on tarkoitus kouluttaa halpoja asentajia työnantajille tai muuten vain joku on keksinyt asian johtajien illanvietossa. Pari viikkoa sitten kuulin Helsingin työvoimatoimistossa, että yhtä paikkaa hakee 500 - 1000 ihmistä. Tuskin virkailija on valehdellut minulle. En ainakaan keksi syytä siihen. Suomessa on valtavasti työttömiä tai tilapäistyötä tekeviä asentajia. Missähän niitä työpaikkoja on, tekijöitä löytyisi heti. Lisää tulee koko ajan markkinoille, kun IT-alalla pistetään väkeä pihalle. Itsekin tunnen monia suoraan koulusta tulleita, joilla ei ole paikkaa.

Käyttäjä

Oudolta vaikuttaa, kun ei ole aprillipäiväkään. Kyllä koko it-alueella on ylikapasiteettia, joka lisääntyy koulutuksen ja irtisanomisten myötä.

Käyttäjä

No nyt pomppas!
Petturipolitikot tunkevat kauheata paskaa ilmoille. Haistelisivat edes mitä höpiseevät.

Itsekin olen noin vuosi sitten valmistunut tietokoneasentaja eikä töitä ole löytynyt alati kestävästä etsinnästä huolimatta. Viimeisin paikka johon hain, ja joka oli alani töitä, ja josta sain edes vastauksen oli 'internetyhteyksien vierihoitaja'(3kpl) Kainuun Nuotta Ry:ssä. (Monta viikkoa sitten.) Hakijoita oli yli 70. Vuoden sisällä olen päässyt hakemaan alani töitä noin. 10 kertaa onnistumatta saamaan yhtään. Kurssikaveritkin taitaavat olla ilman alansa töitä. Minulla on myös ystäviä jotka ovat työttömiä IT-insinöörejä ja datanomeja.
Opintolainakin kasvaa korkoa kokoajan.

Jostain taulukosta muistan lukeneeni että vuosittain valmistuu jotakuinkin 150kpl tietokoneasentajia ja jotain saman verran tietoliikenneasentajia, työttömiksi, koko maassa.

Jos jostain pitäisi rekrytoida tuollaisella vimmalla väkeä tuonne Länsi- ja Etelä-Suomeen, olisi se tehtävä kotimaan sisällä eikä lähteä ulkomailta hakemaan. Kertaakaan ei ole ollut tällaista uutisessa mainittua rekrytointitempausta Suomen työvoimatoimistoissa. Ja jos tulee niin paikat täyttyvät vauhdilla. Tempaista voisivat myös ja nimenomaan kouluissa että missä niitä työpaikkoja oikeastaan on ja mistä hakea. Esimerkiksi itse en hae töitä yrityksestä, joka on juuri viikolla irtisanonut työntekijöitään - se olisi ajanhukkaa ja oman itsensä stressaamista. Paitsi KPO:lle on jatkuva työnhaku käynnissä.

Tällaiset uutiset eivät tee muuta kuin herättäävät kansan vihan ja katkeruuden petturipäättäjiä kohtaan. Meinaavatko he että meidän työttömien koulunsa käyneiden pitäisi jättää oma maa ja mennä Viroon ja muualle ulkomaille asumaan? Siinä tapauksessa jäävät opintovelat maksamatta. Voi perkele sentään, en paremmin sano.

SUOMI SUOMALAISILLE!

post scriptum. Ja jos tämä uutinen oli vain paikallisuutinen Salon tilanteesta miksi ei sitä uutisessa mainita?

Käyttäjä

Jonkinlainen totuus petturipolitiikoista ja heidän tunaroinneistaan:
http://groups.msn.com/Suomiparemmaksi/_homepage.msnw?pgmarket=fi-fi

Käyttäjä

Tammikuussa 399 011 työtöntä - 33,4 %
http://groups.msn.com/Suomiparemmaksi/2971.msnw

Käyttäjä

Tälläista tämä on, tilastokeskuksen ja työministeriön ilmoittamien lukujen eroja olen ihmetellyt ennekin, miksi ne ovat erilaisia. Mutta molemmat näyttävät vääristelevän totuutta EU-kelpoisuuden mallimaan vuoksi. Kyllä tarvitsisi jotain tehdä, mutta mitäpä tässä voi.

Karvasta tilastoa ja muutakin tietoa.

Käyttäjä

Pitäisikö nykyinen työttömyys-työllisyys ongelma ratkaista ranskalaisten avulla. Ovat kovia metelöimään ja tuhoamaan kaduilla. Siihenkö meidätkin ajetaan ennenkuin petturipäättäjät havaitsevat missä mennään.

Käyttäjä

Välillä laineet käyvät vesilasissa yli reunojen. Tietokonelehden jutuissa on usein nähty vastaavaa: ilman linkkejä ja lähdetietoa. Mikä tässä(kin) uusisoinnissa mättää, miksei lähdetietoa/taustoja tai linkkejä voida ilmoittaa, ainakin mikäli ne ovat julkisesti netissä ? Usein toimituksellinen kanta tai linjaus edustavat lähinnä selityksiä. Tämäkin uutinen tulee sen osoittamaan. Luulisi edes toimittajan osallistuvan keskusteluun kun sitä ilmeisesti kaivataan. Ellei hän niin jutusta vastaava toimittajan. Tai ilmoittakoon toimitus jutun lopussa sponsorin. Tämä pätee globaalisti, valitettavasti. Lukijat olettavat saavansa jutuissa asiantuntevaa tietoa eivät käväritettyä, sponsoroitua, "lööppejä", tai vihjailevaa tyhjänpäiväisyyttä.

Käyttäjä

:)

Käyttäjä

Joku on uutisen tehnyt. Tuskin ihan itse on toimittaja keksinyt kammiossaan. Joku on uutisen siis keksinyt, vaikka se olisikin valhetta. Nyt tekee mieli kysyä, miksi, missä, milloin, kuka? Onneksi meillä on tyhmä Tietokoneen toimittaja, joka ei edes osaa vastata yhteenkään kysymykseen rehellisesti. Siispä kysytään näin julkisesti, keneltä hän kuuli tämän uutisen? Toimittajan vastauksesta riippuu, onko hän lehden vai ulkopuolisen toimijan palkkalistoilla. Sitten vain seurataan kysymyksiä ja vastauksia alkulähteeseen. Meidän toimittaja on itse avuton, mutta samalla ovela, STT sanoi näin. Kuka antoi STT:lle tämän uutisen... Aina löytyy primus generator, jos vain halutaan. MUTTA joku panee aina pelin poikki. RAHAN MAHTI

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös