Vastaukset 34 vastausta

Käyttäjä

Reippaasti alennetuilla hinnoilla myös koneita myydään, mitä se Maurille kertoo? Jos alennus on vaikkapa yli 10000 mummonmarkkaa, mikä on varsin yleistä - se on outoa - hälytyskellot alkaa soimaan ja pistää väkisinkin miettimään myytävänä olevan tv:n tekniikkaa ja sen tulevaisuutta.

Käyttäjä

Katselin mielenkiinnolla tätä kommentointia ja kyllä olen taipuvainen olemaan odottavalla kannalla...

Ei ole vielä euroopassa tietääkseni virallistettu mitään virallista yhtä standardia tuolle HDTV:lle, kuten Joe tuossa selvästi toikin esille. Siitä on EU:ssa vielä paljon riitelyä suorittamatta...

Pelkkään "luottavaisena" oloon en kyllä mahdollista ostamista perustaisi, vaikka Mauri tuossa luottavainen kehoitteli olemaan.

Lienet Mauri sen verran nuori mies, ettet muista, kun tuo väritelevisio tuli aikoinaan markkinoille ja sen myötä videonauhurit... Niitä oli kahta eri standardia ja PAL niistä viimein voiton vei ja nuo toisen standardin kalliit laitteet jäi virattomiksi...

Voipi historia toistaa itseään tavallaan tässäkin... tullee turhan monien ihmisten ostettua kalliit laitteet, jotka pikku ajan kuluttua ovat pelkkää ongelmajätettä.... tai ainakin oston jälkeen myydään jäte-erät pilkkahinnalla, turhakkeita kun ovat...;-)

En kyllä käsitä tätä meidän päättäjien varhaispuberteettisessä vaihessa olevan digikyhäyksen kayttöönottoa ja analogisten lähetysten lopettamista ja kansan jättämistä "torsojen" digoboxien varaan, jotka eivät edes kaikkialla kunnolla toimi...
Ei vain voi pieni kulkija mitään moiselle...

Terv. Heikki

Käyttäjä

"väritelevisio tuli aikoinaan markkinoille ja sen myötä videonauhurit... Niitä oli kahta eri standardia ja PAL niistä viimein voiton vei "

Videonauhureissa "voittajaksi" ja de facto standardin asemaan kohosi VHS. Kilpailua käytiin siis valmistajien tekniikoiden välillä, mitään standardia ei valittu, eikä haettu. Suurimpana kilpailijana oli Beta, toisena kilpailijana Philipsin V2000-tsydeemi. Väritelkkarit oli standardoitu jo paaljon aiemmin, länsieuroopassa se oli PAL, itä-euroopassa ja Ranskassa SECAM, jenkeillä ja japseilla taas NTSC (NTSC=Never Twice Same Colour, heh).

http://fi.wikipedia.org/wiki/PAL
http://www.alkenmrs.com/video/wwstandards1.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/VHS

T: Vesku

Käyttäjä

"Reippaasti alennetuilla hinnoilla myös koneita myydään, mitä se Maurille kertoo?"

Se kertoo, että tekniikka on mennyt huimasti eteenpäin ja "vanhat" laitteet myydään lähes sisäänostohinnalla pois. Uutta tekniikkaa myytäessä, ne ensimmäiset ostajat joutuvat aina "rahoittajiksi". Ei se sen kummempaa ole kuin muussakaan viihde-elektroniikassa ja atk:ssa.

"...hälytyskellot alkaa soimaan..."

Niinhän se Elastinenkin laulaa että "Anna sen soida, anna sen soida, käännä kovempaa..."

"...ettet muista, kun tuo väritelevisio tuli aikoinaan markkinoille ja sen myötä videonauhurit... Niitä oli kahta eri standardia ja PAL niistä viimein voiton vei ja nuo toisen standardin kalliit laitteet jäi virattomiksi..."

Menee vissiin vellit ja jauhot jo sekaisin :)

Käyttäjä

Valitettavasti tuotan sinulle Mauri nyt kyllä pettymyksen, EI minulla ole vellit ja jauhot sekaisin..., sinusta en luonnollisestikaan kyllä mene tämän asian osalta takuuseen, vaikka joihinkin velleihin jauhoja kyllä tietääkseni sekoitetaan...;-)

Lapsushan tämä vain oli, tuli naputettua tuo, vaikka VHS oli tarkoitus laitella. Pieni vajavainen ihminen kuin vain olen, enkä robotti... sorry...

Valitettavasti löin mukkumaan ja nyt vasta huomasin lapsuksen...

Itse asiaassa jotain alkeita tiedänkin tuosta tekniiikasta ja Veskunkin
postaamia linkkejä olen jopa ennenkin tutkinut. Muutenkin asia on tutuhko, empä sitä muuten viitsisi kommentoidakaan...
Noita videnauhureitakin olen korjaillutkin melkoisen paljon.

Mutta olihan tästä pojille, Veskulle ja Maurille se suuri ilo, että "viisastelemaan" pääsitte, iloahan ei koskaan ole liikaa, tällähän elänette pitkään...;-)

Kuitenkin olen täysin tuolla kannalla itse asiasta, mitä edellä postailin... lapsus pois lukien tietysti...

Mauri on tässä taas kerran kyllä täydellisesti niiden kannalla, jotka pitävät hyvänä ja ihan luontevana asiana tuota kuluttajaparan kukkaron tyhjäksi imuroimista, etten sanoisi kusettamista...;)

Terv. Heikki

Käyttäjä

Hei Heikki!
Vitsi, vitsi! Huomasitko hymiön siinä lauseen perässä? Meinasin laittaa siihen, kun sanoit minun olevan niin nuori, etten muista, että sinä olet sitten jo niin vanha, että olet jo unohtanut :) vitsi, vitsi :))

"...taas kerran kyllä täydellisesti niiden kannalla, jotka pitävät hyvänä ja ihan luontevana asiana tuota kuluttajaparan kukkaron tyhjäksi imuroimista, etten sanoisi kusettamista...;)"

Mikäs kuvio tuo on, ivailua? Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Toin ainoastaan esille sitä, että kehityksen kehittyminen menee tuollaista rataa. Voihan sitä tehdä ostolakon ja odottaa, että tulee joskus sitten ehkä sellaisetkin vehkeet, jotka jo ajattelee ja puhuukin ihmisen puolesta, hengittämisenkin voi jo varmaan unohtaa :) Jonkun se valitettavasti on maksettava ne kehityskulut että jollain on sitten varaa kehitellä uutta. Elämä on.
Nythän tulee taas vaikutusmahdollisuus, vaaleiksi niitä taidetaan myös sanoa ;-)

Käyttäjä

Hei Mauri!

Joopa, ehkä olen niin wanha jo, että sormet naputtelavat aivan
muuta kuin ajattelen, kuten tuossa aikaisemmin kävi VHS:n kanssa...;-))

Vielä lienee kuitenkin pientä toivoa, sillä IHAN jokaiseen viestiini noita ei vielä kuitenkaan näytä sattununeen...
---

"Tuo ei kyllä pidä paikkaansa."

Mukava kuulla...:))

Ei edellisessä ivaillut lausumaasi...
kunnioitan perehtyneisyyttäsi asioihin... jokaisella on luonnollisesti täysi vapaus omaan kommenttiinsa ja mielipiteeseensä...

Tarkennan tässä vähän, mitä yleisesti oli tarkoitukseni viestitellä tästä asiasta...

Tässä on ollut runsaasti tuota teknologian kehittymistä ja sen myötä "kehityskuluja", joita kyllä ihan riittämiin on viime vuosina ollut kuluttajaparan maksettavana ja loppua ei ole näköpiirissä..., eikö totta...

Yritän siis selkokielellä sanottuna vähäiseltä osaltani kertoa, että ei ole järkevää törmätä kauppaan littua noutamaan nykyhinnoilla, kun EI vielä tuosta HDTV:stakaan ole EU:ssa yhtenäistä standardia olemassa... jos kuva vielä entisessä näkyy..., jokainen tekee tietysti omat hankintapäätöksensä ihan itse, meistä riippumatta.;-)

Terv. Heikki

Käyttäjä

"...kuluttajaparan maksettavana ja loppua ei ole näköpiirissä..., eikö totta..."

Valitettavasti, totta. Jokainen tekee sitten omat ratkaisunsa, missä kohtaa osallistuu noihin kehityskuluihin.

Käyttäjä

Juuri näin...,
kuluttajahan se kuitenkin kaiken aina maksaa, siihen kyllä voi vähän itsekin vaikuttaa, että kuinka suurella summalla haluaa minkäkin hyödykkeen kahdalla moiseen osallistua... pikku lykkäys hankinnassa monasti pienentää noita
kuluja ja tuotekin on sitten ehkä monasti vähän "valmiimpi"...

Terv. Heikki

Käyttäjä

"...pikku lykkäys hankinnassa monasti pienentää noita kuluja ja tuotekin on sitten ehkä monasti vähän "valmiimpi"..."

Mutta samalla pitää olla tyytyväinen, että on noita innokkaita uuden tekniikan kuluttajia ja ostajia. Hehän maksaa kuitenkin leijonanosan uuden tekniikan kehittämisestä.

Käyttäjä

"Noita videnauhureitakin olen korjaillutkin melkoisen paljon"

Kuin myös, niinkuin telkkareitakin...

"pojille, Veskulle ja Maurille se suuri ilo, että "viisastelemaan" pääsitte"

En mielestäni viisastellut, korjasin vaan selviä virheitä ja toivottavasti estin niiden monistumisen. Poikavaihe elämässäni on jo aikoja sitten ohitse...
Vaikka poikamainen ja "ihmeellinen" huumorintajuni aiheuttaakin välillä "törmäyksiä", kun sitä ei välttämättä ymmärrämuut kuin minä...

T: Vesku

Käyttäjä

"..."ihmeellinen" huumorintajuni aiheuttaakin välillä "törmäyksiä", kun sitä ei välttämättä ymmärrämuut kuin minä..."

Et ole tuon ongelman kanssa yksin. Omasta huumorintajusta tuntuu joskus ihan samalta :) Kyllä sitä pilkun nus...ista täällä esiintyy vai oliko se viisastelua, mutta enemmän kyllä muiden toimesta :) Toki täytyy tunnustaa, että kaikki tuohon joskus osallistuu.

Käyttäjä

Hei Vesku!

"viisastelemaan"...... oli sitaateissa ja itsestään selvän asiavirheenhän sinä vain korjasit, kun itse löin nukkumaan ja huomasin
sen 'lapsuksen' vasta nyt aamupäivällä koneen käynnistettyäni... ja kerkesit ennen minua korjauksen jo tehdä... ei jäänyt mitään pysyviä traumoja moisesta ahdistamaan...

Minullakin huumorintaju on vähän "persoonallinen" ja joskus kaikki ei sitäkään ymmärrä, muut kuin itse, joten yhtä lailla saan joskus "törmäyksiä" aikaiseksi...;-)

Melkoinen 'yleismies Jantunen' olet myös..., minäkin olen pikkupojasta asti harrastellut elektroniikkaa, tehnyt äänentoistolaitteita ym ym ja noita siinä sivussa nauhureitakin korjaillut, kuten myös töllöjä... tuo sähköhän on siitä kiva, että käyttäytyy joka paikassa samankaltaisesti, kompomenteistä riippuen, miten..., oli sitten eletroninen laite mikä tahansa...
Tuota tietotaitoa tarvitsen ja hyödynnän ihan työnteossa...

Terv. Heikki

Käyttäjä

Ei tuo digi-tv ole ensimmäinen eikä viimeinen uusi teknologia, joka otetaan/on otettu käyttöön "lupaa kysymättä". Esimerkkinä ääni-CD: kun uutta musiikkia käytännössä sai vain CD:llä, eikä mitään 'siirtymäaikaa' ollut, muutos kävi äkkiä.

HDTV:hen siirtyminen kestää, koska yhtiöillä ei tällä hetkellä tunnu olevan varaa panostaa siihen. Eikä kuluttajillakaan tunnu olevan varaa, koska jo näiden nykyboksien hinnoista kitistään. Sitäpaitsi tämän karvalakkidigi-tv:n kuvanlaatu paranisi jo huomattavasti, mikäli yhtiöillä olisi varaa nostaa nykyistä lähes VHS-laatuun pudonnutta bittivirtaansa. Vallankin kun tähän olisi mahdollisuus analogisten lähetystaajuuksien vapautuessa.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös