Käyttäjä

Dvd-suojaukset viedään hovioikeuteen

Syyttäjä ei tyydy Helsingin käräjäoikeuden viime perjantaiseen tuomioon, jonka mukaan dvd-levyjen css-suojaus ei ole enää tehokas tekninen toimenpide. Syyttäjä vie jutun hovioikeuteen.

Lue juttu

Vastaukset 6 vastausta

Käyttäjä

Mielestäni tekijänoikeusneuvosto on jäävi antamaan mitään lausuntoa tuohon jos siellä iestuu tekijänoikeudenhaltijoita, tekijänoikeusjärjestöjen ja mediayhtiöiden edustajia.

Koko neuvosto pitäisi olla pelkästään puolueettomia asianajajia jotka käyvät läpi asian. Jos siellä on nyt yksikin henkilö joka pystyy pelaamaan omaan taskuun niin neuvosto on jäävi.

Opetusministeriö on osoittanut että se ei osaa hallita tälläisiä asioita kun antaa tälläisten lobbareiden pelata omaan pussiin koko valtiota koskevissa päätöksissä.

Raha se on joka puhuu.

Käyttäjä

mielestäni oli aivan naurettavaa väittää etteikö dvd-levyissä olisi tuota vahvaa salausta, sehän on tekninen avaimiin liittyvä salaus jota ei pureta ilman aitoa avainta.. eikös tuomari sanonut jotain että kuka tahansa pystyy sen avaamaa niin se ei ole vahvasalaus... melko ihmeellinen väite.

esimerkiksi en minä osaa tehdä ohjelmaa jolla tuon salausavaimen löytäisin.. se on tehty jo mutta ensimmäisellä kerralla se tuskin on ihan helppoa ollut murtaa ja silloinkin täytyy olla aika hyvä tietämys siitä mitä on tehnyt.

Käyttäjä

lisätään vielä että jos tätä lakia luettaisiin tuolla tavalla niin silloinhan kaikki tämänpäivän suojaukset jotka voidaan määritellä vahvaksi salauksesksi olisi mahdollista lain mukaan hakkeroida auki heti kun sen on mahdollista.. eli laki olisi tässä tapauksessa täysin turha :/

kymmen/viiden vuoden päästä nykyiset tekniikat olisi lain tulkinnan mukaan sitten laillista avata ja murtaa kun siihen mennessä se olisi niin helppoa nopeiden koneiden avulla.

Käyttäjä

Osaatko lukea ja käyttää googlea? Tällöin löydät todella helposti tavan miten pystyt murtamaan DVD suojauksen. Jos olen nähnyt että siihen kykenee 8 vuotias lapsikin ilman neuvomista niin kyllä se on todella heikko salaus.

Ei se koodaaminen nyt aina ole se no:1 mikä pitää tehdä että saa salauksen purettua. Sen hoitavat ihan toiset tyypit, esim DVD-Jon kaltaiset.

Käyttäjä

niin sitähän mä tarkoitinkin.. että se on nykyään mahdollista kun on valmis softa... mutta teeppäs se itse, tuskin onnistuu kovin monelta.

Käyttäjä

MacOSX Worldin huomautus on paikallaan: "Mielestäni tekijänoikeusneuvosto on jäävi antamaan mitään lausuntoa tuohon jos siellä iestuu tekijänoikeudenhaltijoita, tekijänoikeusjärjestöjen ja mediayhtiöiden edustajia".

Oikeusviranomaisten ja tekijänoikeusjärjestöjen kytkökset pitäisi tutkia mutta eihän Suomesta löydy niin uhkarohkeita voimia jotka moiseen kehtaavat ryhtyä.

Miksi Kukka-Maaria ei itse kokeile kuinka helppoa suojausten kiertäminen on?

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös