Käyttäjä

Nuijiiko Applen Iphone Nokian vai ei?

Huomenna julkistettava Applen Iphone on nostattanut Yhdysvalloissa valtavan odotuksen, ja puhelimen ominaisuuksia ja markkinanäkymiä on ruodittu medioiden etusivuilla jo parin viikon ajan. Tällä hetkellä odotetaan että Iphonesta tulee melkoinen menestys älypuhelimissa. Mutta samalla ennustetaan, että Iphonen myyntimäärät koko puhelinkaupassa ovat lähinnä hyttysen ininää.

Lue juttu

Vastaukset 5 vastausta

Käyttäjä

Saisi kyllä kyykyttää Nokiaa. Tosin luulen, että jää vain hirveäksi vouhkaamiseksi, kunnes totuus selviää minkälainen puhelin on oikeasti käytössä. Voipi olla että on taas yksi kuluttajan painajainen, jossa asiat ovat vain vähän sinnepäin ja muuten täynnä pikku ärsyttävyyksiä.

Seuraava hitti tulee olemaan älypuhelimet, jossa sovellusalusta on jokin OpenSource pohjainen käyttis. Nokian N800 olisi aivan loistava vehje, jos siinä olisi vielä itse puhelin. Tuolle pohjalle kuka tahansa saa väännettyä mitä tahansa. Esim kommusta E90 uupuu ihan perusjuttuja, kuten sähköpostista PGP/OpenPGP tuki. Tuonhan piti olla yrityspuhelin ammattikäyttöön, mutta nyt se on ominaisuuksiltaan kohtalainen kuluttajapuhelin. Kommu floppaa, ellei tietoturvaominaisuuksia paranneta. Nyt nuo on aika surkeat.

Sama koskee tätä omenaa...

Käyttäjä

Jep. Olen samaa mieltä. Hyvä esimerkki suunnasta on Trolltechin Qtopia Greenphone. Siinä kuka tahansa voisi käytännössä tehdä mitätahansa sovelluksia puhelimelle...

Käyttäjä

Kuka tahansa kun tekee mitä tahansa, eikö me ole sen jäljet jo nähty?

Miksi nää keskustelut täällä kääntyy aina OpenSource/Linux jutuiksi? Niinkuin se sinänsä takais jotain erinomaista. Mua ei varsinaisesti kiinnosta onko joku open tai closed source, kunhan kokonaisuus toimii.

iPhonen merkitys tulee olemaan suurinta siinä, että se saa sellaiset ihmiset ostamaan/pohtimaan ostamista älypuhelimista, jotka eivät nykyisellään sitä tee. Kuten minä ja muutama mun kaverini. Nokian ns älypuhelimet eivät tarjoa minulle mitään houkuttelevaa, iPhone tarjoaa.

Käyttäjä

Olen taas sitä mieltä että tämähän on ihan hyvä juttu Nokialle. Nokia kun on edelläkävijä markkinoilla, saa kyljelleen Applen joka tuo samaalla kiinnostusta ns. älypuhelimiin. Nokia voisi tietysti hieman parannella asetelmia Jenkeissä tietysti, mutta kai sitten kaikki aikanaan. Toinen mielestäni viisas siirto Nokialta olisi enemmän mac softaa aikaiseksi, varsinkin PC-Suite, saattaisi alentaa kynnystä Apple ihmisille pitää/siirtyä Nokiaan, onhan Noksun N sekä E sarjat ihan toista maata kun iPhone esim....

Käyttäjä

"Miksi nää keskustelut täällä kääntyy aina OpenSource/Linux jutuiksi?"

No, tässä ei nyt ole kyse MS/Linux vouhkaamisesta vaan enemmänkin siitä, että ylipäätänsä näihin aiemmin varsin jäykkiin sulautettuihin ympäristöihin on ylipäätänsä jotain mahdollisuutta tehdä itse jos osaa tai viitsii. Mun nykyiseen 6110i malliin ei oikein saa mitään hyödyllistä tehtyä. Symbiankin on vähän torso ja siksi olisi aika, että päätelaitteet mahdollistavat sovellusten tekemisen käyttöjärjestelmäalustalle, johon on varsin pienin porttauksin vietävissä paljon hyödyllistä ja hyödytöntäkin softaa MS/Linux ympäristöistä. Joten unohda heti alkuun toi "OpenSource/Linux" fobia äläkä tee "siitä" nyt asian ydintä.

Tottakait puhelin itsessään pitää toimia ja onhan nykyisin hyvät mediasoittimet, joten ei iPhone ole siinä mielessä niin ihmeellinen laite.
Itse asiassa se on teknisesti aika köpö: vain EDGE sekä Wi-FI. Kamera vain 2 megainen. Yllätys ei varmaan ole, että laitteistovaatimuksiin kuluu surkea iTunes. Näyttö on aika keskinkertainen 640x480. Näppiskin on pääsyt unohtumaan, joten kirjoittele siinä siten tekstareita kätevästi. Toi sormin rönkittävä kosketusnäyttö ei tule oikeasti toimimaan. Uskon tuon koneen säätämisen olevan varsin tuskallinen operaatio ilman kunnon näppistä ja kosketusnäyttöä kynällä. Kun näitä ominaisuuksia katsoo, niin ehkä kannattaisi ostaa edelleen kunnon iPod kuin tämä kallis hypelelu.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös