Käyttäjä

Macien paremmuus jakaa mielipiteet

Onko Applen vahvuus taitava markkinointi vai pc-valmistajia parempi tekninen osaaminen? Vai peräti molempia? Mac-käyttäjät ovat varmoja koneidensa paremmuudesta, mutta miksei markkinaosuus silti nouse? Moni myös arvelee, ettei Apple olisi enää niin hohdokas, jos siitä tulisi jokamiehen valinta.

Lue juttu

Vastaukset 33 vastausta

Käyttäjä

"Mac-käyttäjät ovat varmoja koneidensa paremmuudesta, mutta miksei markkinaosuus silti nouse?"

Markkinaosuuden mittaamiseen on monia tapoja, mutta esim. Net Applicationsin mukaan vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna Applen osuus on noussut 26% ja kahden vuoden takaiseen 69%.

Täältä lisää:
http://ilari.scheinin.fidisk.fi/market-shares/

Käyttäjä

Mäkin haluan Macin. Ei ole varaa sellaiseen.

Käyttäjä

Siis 599 on liikaa? Sillä saa Mac minin, joka on vallan mainio kapistus kaikkeen muuhun paitsi pelaamiseen.

Käyttäjä

"Siis 599 on liikaa? "

Ei se ole liikaa - se on muns kuukauden tili. Raha menee muuallekin kuin tietokoneisiin, mm. opintolainojen lyhennyksiin ja autoveroihin. Sitäpaitsi, vois olla etten ostais miniä.

^Ari^

Käyttäjä

Itse pääsin Mac-maailmaan ostamalla NetAnttilasta Mac Minin osamaksulla, 83e/kk, ei ole paha hinta vai mitä? Kone on jo maksettu! Toimii muuten Leopardilla paljon nopsammin mitä Tigerillä! Testattu on!! :)

Käyttäjä

Katsokaa nyt, kyllä macci on hiton siisti vehe, hiljainen ja cool :)

Meike ei enään koskaan tule palaamaan PC:hen!
http://www.knubits.com/index.php?page=20

Käyttäjä

Tai mixei mini. Niillähän myös säilyy arvo. Helppo piilottaa, ei vie tilaa. :)

Käyttäjä

Noh, en häpee, jos joku näkee mun systeemin ;)

Käyttäjä

Moi !

Eikös tämä diplomi-insinööri Petteri Järvinen sanonut myös, että hyvästi PC ... mä vaihdan mäkkiin.

Yst. terv. , Jaska

Käyttäjä

Eikös se Järvisenkin Mac ole just mini?

Käyttäjä

Kyllä tulin vakuuttuneeksi, kun mainostoimistossa taannoin vähän tutustelin Maciin, jotta ei se ollenkaan hullusempi ollene.

Tutustuminen kyllä motivoi ajatuksia entisestään sen hankkimisen kannalle, jotta voi kunnolla tutustua... saa sitten nähdä, että käykö niin, että kun pikkusormen antaa, niin se vie koko käden...;-)

Todella kiinnostaa, että missä ominaisuudessa pitkässä juoksussa siitä oikeasti löytyy sitä 'jotain', mitä ei Linuxissa olisi.... siis tuleeko lisäarvoa hinnan verran...
Maksuttomaan Linuxiinkin kun olet ollut hommissani kohtuullisen tyytyväinen.

Merkillisen paljon kyllä olen siitä eri tahoilta kuullut ja lukenutkin lähes yksimielisen ylistäviä kommentteja.

Juuri tuo mini on itselle tarkoitus pikku hiljaa hankkia, kun pojalle ensin saamme irti Mac läppärin opiskeluhommiin.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Moi Heikki !

Heh ..... opetin tässä parisen kuukautta sitten naisystävälleni tietokoneen käyttötaitoa. No, siinä masiinassa oli Ubuntu Linux 7.04 ........ ja nyt hän ei halua kuullakkaan mistään muusta. Kai hän menee johonkin Linux-bileisiin (mää oon jo liian vanha semmosiin), mutta se on raja tässä huushollissa, että yksin pitää tulla. Ei kaksin tai kolmin.

Yst. terv. ,,,, Jaska

Käyttäjä

Hei Jaska!

Meillä taas vaimoni on tykästynyt laillani Suselinuxiin ja vaikka hänen koneellaan tok on myös XP pro ja Kubuntu, niin lähes yksinomaan näkyy Suse pyörivän.:)

'Onneksi' täälläpäin ei pidetä noita 'Linuxbileitä'...;-)

Terv. Heikki

Käyttäjä

"Mäkin haluan Macin. Ei ole varaa sellaiseen. "

Erkki auttaa ja heittää taalaa pöytään, minullekin voisit hankkia... nimim "taaloista pulaa"

Käyttäjä

Moi !

Nainen ja Linux ....... saisikohan joku kirjailija tästä vaikkapa romaanin aikaiseksi ?

Yst. terv., Jaska

Käyttäjä

Moro Heikki!

Ei OS X:ssä ole mielestäni oikein mitään mitä Linuxissa ei olisi. Sanoisin jopa, että päin vastoin. OS X tarjoaa yksinkertaisuutta mutta joustavuutta se ei tarjoa lähimainkaan Linuxin veroisesti.

Omat OS X kokemukset ovat Tigeristä, Leopardin pitäisi saapua lähipäivinä. Tigerissä on mielestäni pahojakin puutteita. Leopard korjaa näistä osan mutta ei kaikkia. Kuitenkin tärkeimmät tulevat: virtuaalityöpöydät, parempi tiedostonhallintaa (jossa onkin PALJON korjattavaa) ja paremmat esikatseluominaisuudet sekä Spotlightiin kykyä hakea tietoa myös verkkokoneilta ja -levyiltä, jonka puute olikin käsittämätöntä. Nämä ovat nyt Leopardissa, joten tältäosin asia on kunnossa. Linuxissahan nämä ovat olleet arkipäivää jo kauan.

Käyttäjälle, joka on tottunut hyödyntämään Linuxinlähes rajatonta muokattavuutta voi OS X:n rajoittuneisuus olla yllätys. Onneksi OS X:ssä on bash :)

Naisväki tykkää kyllä, enkä itsekään tätä kuitenkaan huonona pidä (iMAC 24") mutta jotkin asiat teen edelleen mielummin Linuxilla. Kuitenkin olen sitä mieltä, että Linuxista on mahdollista räätälöidä "täydellisempi" käyttis, kuin mitä OS X on.

Käyttäjä

Hei Tatu!

Kiitos asiallisesta infosta!

Monia vuosia Linuxia olen hyödyntänyt hommissani ja kuten mainitsinkin, niin melko tyytyväinen siihen olen ollut.
Linuxin todella saa mukavasti muokattua tarpeidensa mukaiseksi ja ominaisuuksia riittää melko moneen...
Työpöydänkin voi muokkailla mieleisekseen, halutessaan vaikkapa lähes Macin näköiseksi...

Se kyllä oikeasti ihan hommiini riittää, mutta se uteliaisuus ja mielenkiinto alaan motivoi myös tuohon Maciin pikku hiljaa tutustumaan.

Milenkiintoista sitten aikanaan nähdä itse, millaista ulottuvuutta Mac tarjoilee.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Kuitenkin olen sitä mieltä, että Linuxista on mahdollista räätälöidä "täydellisempi" käyttis, kuin mitä OS X on.

Siinäpä se on. Kuinka moni peruskäyttäjistä edes haluaa säätää käyttöjärjestelmäänsä loputtomiin? Macin kun ottaa paketista niin se on käyttövalmis ja taatusti samanlainen kun se mitä kokeilit siellä kaupassa. Toinen ero on se että linuxille ei ole monia ammattiohjelmia mm. arkkitehdeille, graafisen alan ihmisille ja muusikoille, jotka perinteisesti ovat maccia paljon käyttäneet.

Käyttäjä

Totta, ei Linux kaikkeen sovellu. Mainitsemallasi musiikki puolella asiat ovat kuitenkin aika hyvin. Tasokkaitakin softia löytyy, jopa musiikin väsäämiseen räätälöity distro. Graafinen ala ja cad on sitten heikommissa kantimisssa mikä ei tosin ole mikään ylipääsemätön ongelma. Itse ajan ADAcia ilmaisella VirtualBox virtuaalikoneella Linux-koneessa. Hyvin toimii, niinkuin Ubuntu Macissa samalla systemillä. Virtuaalikoneet ovat kyllä ratkaisseet tuon ongelman mallikkaasti.

Sama asia vaivaa jossakin määrin myös Macia, kaikkia softia ei saa, eikä kaikkia lisälaitteita saa toimimaan. Ei edes säätämällä suljetusta ympäristöstä johtuen.

Kirjoituksessani halusin lähinnä viitata Macin paljon puhuttuun edistyksellisyyteen, jota on kyllä mielestäni hehkutettu liikaa. Leopard nyt tuo osan kaivatuista ominaisuuksista muuta ei kaikkia. Ei Leopardiakaan voi pitää mitenkään mullistavana: uudet ominaisuudet ovat lähinnä sellaisia, jotka ovat olleet Linuxissa ja Windowsissakin jo kauan.

Kyllähän Maciakin voi muokata mutta muistuttaa sitten Linuxin koffausta komentoriviltä. Esimerkiksi työasemaversioon NFS-palvelimen konffaaminen on varsin työlästä. Eikä palomuurin asetusten tarkempi määrittely eroa mitenkään Linuxin vastaavasta operaatiosta komentoriviltä tehtynä. Molempiin kyllä löytyy graafiset apuohjelmat rahaa vastaan mutta voisi nuo olla ihan käyttöjärjestelmän tukemia toimia. Helpot assiat Macissa ovatkin sitten todella helppoja, vaikeat ovat myös vaikeita.

Käyttäjä

"Siinäpä se on. Kuinka moni peruskäyttäjistä edes haluaa säätää käyttöjärjestelmäänsä loputtomiin? "

Noo..., ei sitä toki todellakaan Linuxia LOPUTTOMIIN TARVITSE säädellä..., tuo 'loputon säätely' näyttää olevan melko yleinen ja kuitenkin täysin virheellinen käsitys, jonka harhakäsityksen haluaisin korjata.

Toteaisin sen sijaan kyllä, että jo oletusasetuksilla esim. OpenSuse on jo todella hyvä systeemi tavalliselle kotikäyttäjälle. Huomattavasti parempi ja turvallisempi kuin Windows.:)

Omat haluamani, ja tottumani systeemit saan siihen puhtaan asennuksen jälkeen ehkä n. 2 tunnissa ja sitten se on siinä. Se vain TOIMII, yleensä seuraavan version ilmestymiseen saakka ilman ylimäräisiä hommia ja skannauksia, päivitykset myös tulee automaattisesti.
Uusien jakelun osapuolisten ohjelmienkin asennus toimii todella nopeasti.

Päivitettäessä Suse 'päivitys' toiminnolla uuteen versioon, ei noitakaan omista mieltymyksistä johtuvia säätöjä niin paljon ole, koskapa suuri osa asetuksista säilyy.

Eri asia kokonaan on sitten ne Linux käyttäjät, (useasti Gentoo-Linux käyttäjät), joiden vapaa-ajan erinomainen viettotapa on huvikseen säädellä ja optimoida jatkuvasti, johon ryhmään meikä ei kuulu, sillä teen työhommiakin Linuxilla.

Todella hyvän ja 'valmiin' sen Macin yleisesti kerrotaan olevan, josta johtuen omakohtainen tutustuminen kiinnostaa.

Jotta voi itse verrata, mikä ominaisuus on oikeasti Linuxia mukavampi ja parempi... ja tuoko Macin vaatima merkittävä rahallinen satsaus lisäarvoa ja hyötyä, siis tuleeko rahalle täysi vastine.

Terv. Heikki

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös