Käyttäjä

Windows Vista pelottaa it-ammattilaisia

Windows Vista suurin houkutus kotikäytössä on kääntynyt sen suurimmaksi ongelmaksi yrityskäytössä, kertoo tuore tutkimus. It-ammattilaiset pelkäävät vaihtaa yritysten koneisiin Vistaa, johtuen sen uudesta käyttöliittymästä. Lukujen mukaan Vistan yrityskäyttö onkin harvinaisuus.

Lue juttu

Vastaukset 56 vastausta

Käyttäjä

Kohta tietysti loppuu tuki Windows XP:lle ja taitaa olla siirtymä melkein yhtä helppoa vaikkapa samantien KDE:llä varustettuun Linuxiin.

Käyttäjä

ei siihen linuxiin liitytä ihan vain niin että työpöydät saavat linuxin.. yrityksissä (joita tämä tutkimus koskee) on hieman järeimmät systeemit verkoissa kuin vain muutama yksittäinen pikkukone työpöydällä.

Nämä systeemit ovat aika pitkälle microsftin teknologioilla varustettuja joten linuxiin siirtyminen tulisi hyvin kalliiksi ja vaikeaksi operaatioksi.

Mutta siis, Windows Vista ei tarjoa yrityksille mitään sellaista joita he ovat itse käyttöjärjestelmään odottaaneet tai vaatineet, vista on selvästi kehitetty lähinnä kotitalouksille jopa ns businness mallit.. noissakin yritysversioissa on panostettu lähinnä liikkuvan toimiston tarpeisiin (kannettavan suojaus).. moiset työkalut on olleet saatavilla jo windows 2000 lähtien muiden tekeminä joten ne on yrityksiin jo hankittu ja maksettu.. tästä syystä vista on melkoinen turhake suuremmissa yrityksissä.

Käyttäjä

Kannattaisi yritysten alkaa siirtymään vaikka Gnomen tai Kde työpöydällä varustetun Gnu/linuxin tai vaikka BSd järjestelmän käyttäjäksi. Voivat myöhemmin vaihtaa käyttöjärjestelmää ihan miten haluavat kun työpöytä mikä näkyy käyttäjälle säilyy samana. Käyttäjän ei tarvitse tietää onko siellä alla Gnu/linux, OpenSolaris tai FreeBSD vaan kunhan ne ohjelmat ja työpöytä on sama.

Käyttäjä

Niinpä...
Vista on ns "kakarakäyttis", pakkosyötöllä jokaisen uuden koneen mukana kotikäyttäjille ajettu versio. Vistan sujuva käyttö vaatii raudalta varsin paljon: väh. 2 gt muistia, ja mieluummin SCSI u320 väylän taikka nopeamman (sitä dataa kun pitää pumpata edestakaisin massamuistin ja työmuistin välillä gigatolkulla aikaisempaan verrattuna), tehokkaan prossun ja näytönohjaimen jotka kaikki taas vaativat - tuhottomasti sähköä! Jos Mä$än pitäisi tehdä energiatehokas käyttis niin olisivat varmasti mahdottoman tehtävän edessä!

Käyttäjä

pekka, luitko ollenkaan kirjoittamaani kommenttia?

Käyttäjä

Sanotaan nyt aluksi etten ole linux vastainen. Minulla on tälläkin hetkellä linux ubuntu käytössä. Käytän myös xp:tä sekä vistaa. Vista vaatii tosiaan koneelta forcea.

Sanotaan että linux voi toimia sellaisessa yrityksessä jossa pelkät toimisto sovellutkset riittää. Tällä hetkellä linux ei sovellu niin sannottuihin tuotanto yrityksiin.

Viittaan tällä jo aikaisemmin snomaani. Kertokaa minulle millä linuxsilla toimii auto cad, logiikka ohjelmat,robottien ohjelmat yms.
Jotku saattaa toimia, mutta ei ilman hirveää säätämistä. Minun mielestä käyttöjärjestelmä on työkalu eikä sitä pitäisi joutua säätämään kokoajan. Kiireen keskellä ei ole aikaa asentamaan jotain yhteen sopivuus tilaa.

Sama asia koskee myös vistaa eipä taida paljon koneiden ohjelmat ymmärtää vistaa!!!!!

Käyttäjä

Nyt Urpo häslää kyllä Visvan laitevaatimusten suhteen vähän yli. Giga muistia ja integroitu näyttis pyörittävät Aeroa ihan hyvin. IDE -levytkin takaavat riittävän nopeuden Visvan pyörittämiselle.
Itse hieman ihmettelen tuota käyttöliittymäasiaa, koska kyllähän Visvan käyttöliittymän saa aika pitkälle XP:n näköiseksi, enemmän on koulutettavaa Office 2007:n puolella jossa käyttöliittymä on heittänyt totaalista häränpyllyä.

Itse en näe Visvaa kovinkaan kummoisena edistysaskeleena, mutta hidas siirtyminen osoittaa lähinnä tyytyväisyyttä XP:n suhteen.

Visvaan siirtyminen alkaa kyllä viimeistään siinä vaiheessa kun IT-osasto kaipaa työllistävää vaikutusta, etenkin jos se on ulkoistettu. Visvan jakelu tosin hoituu eri tavoin kuin esim. XP:n, joten vaatinee myös enemmän alkuvalmisteluita aloittaa jakelu. Testaus tehdään toki myös ennen tätä, joten on kummallista odottaa että yritykset ryntäisivät Visvaan heti kun se tulee kaupan hyllylle?!

Käyttäjä

Omat kokemukset vistasta ovat seuraavat. Koneessa on amd dual core 5000+ ja 4 gigaa muistia sekä nvidia 7600 gt näytön ohjain. Vista on huomattavasti hitaapi kuin xp vastaavassa koneessa. Eikä se ole mitään mutu tuntumaa. Ohjelmat toimii ja aukeaa hitaamin ja sillä selvä. En voi tosiaan suositella sitä mihinkään vanhaan rautaan. Voihan olla että vista siitä paranee ajan myötä. Olen nähnyt kun suorituskyvyltään vaatimattomaan läppäriin oli asenettu vista basic. Koneen käynnistys oli tuskaisen hidas. En minä ainakaan viitsi odotella useita minuutteja että kone käynnistyy.

Käyttäjä

Parahin Kalle T, joko a) puhut täyttä palturia syystä, jota voimme vain arvailla, tai sitten b) sinulle on kehittynyt käsittämätön taito asentaa käyttöjärjestelmä heti alusta pitäen niin solmuun, että se on aivan siirapissa kaiken aikaa. Muuta selitystä en valitettavasti keksi.
Itselläni on tässäkin koneessa Visva ja puolta vähempi tehoa kuin sinun koneessasi, eikä tämä mitään mietiskele. Tekee sen minkä pyytää ja ripeästi. Tosin niin tekee myös XP (joka löytyy samasta koneesta myös).

Itselläni on myös ollut läppäri, jossa oli integroitu näyttis, giga muistia ja Visva busines. Ihan hyvin sekin pelitti.

Käyttäjä

"Omat kokemukset vistasta ovat seuraavat. Koneessa on amd dual core 5000+ ja 4 gigaa muistia sekä nvidia 7600 gt näytön ohjain. Vista on huomattavasti hitaapi kuin xp vastaavassa koneessa."

Kyllä asia on juuri näin, kuten Kalle mainitsee... atk liikkeessä olen monasti katsellut, kokeillut noita uusia läppäreitä, joissa Vista ja kyllä ovat hitaita kuin täi tervassa...
Vaatii todella tehokkaan koneen, jos haluaa Vistalla työskennellä yhtä jouhevasti kuin XP koneella nykyisin...

Minulla on yksi todella nopea "Vista Aero" kone... identtinen ulkonäkö Vistan kanssa, mutta kulkee lentäen tuossa AMD Athlon 64 3800 koneessa...
Asensin siihen Vista Transformation Back v7.0... joka tekee XP pro koneesta "Vistan" toiminnan juurikaan hidastumatta...:)

http://www.download.fi/tyopoytaoh...jelmat/vista_transformation_pack.cfm

Toki kokeilin aikoinaan Vistan beta ja RC versioita, mutta en nähnyt aiinä mitään lisäarvoa XP:n nähden...

Vistan hidas tulo yrityksiin on taysin luonnollinen asia, sillä se ei tuo mitään oleellista, mitä XP:llä ei pystyisi jo tekemään.

Veikkaisin kyllä vähän, että Linux tulee pikku hiljaa myös yritysten päätteisiin lisääntyvässä määrin.

Terv. Heikki

Käyttäjä

"Vistan hidas tulo yrityksiin on taysin luonnollinen asia, sillä se ei tuo mitään oleellista, mitä XP:llä ei pystyisi jo tekemään.

Ei tuonut XP:kään w2k:hon verrattuna. Se mitä Visva tuo, on lähinnä hyödyllistä ylläpidon kannalta, ei käyttäjän näkökulmasta.

Käyttäjä

"Ei tuonut XP:kään w2k:hon verrattuna. Se mitä Visva tuo, on lähinnä hyödyllistä ylläpidon kannalta, ei käyttäjän näkökulmasta."

Joo, eipä tuonut... jopa vieläkin näkee melko runsaasti myös noita 2 litrasia yrityksien työjuhtana...

XP oli myös aluksi aika oikukaskin, mutta SP 2:n jälkeen se jo on ollut ihan hyvin toimiva, lukuunottamatta tuota virusten ja haittapökäleiden alituista pyrkimystä tulla koneelle...jos suojauksen kanssa herpaantuu...

Kuten mainitsinkin, niin saattaa Linux kyllä lahitulevaisuudessa vähän osaltaan sotkea Vistan voittokulkua yrityksiin, sillä ovat Linux puolellakin tehneet paljon töitä saadakseen järjestelmän entistä paremmin myös yrityspäätteisiin sopivaksi.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Luin parahin Janne, luitko sinä minun? Minä en viitannut yhtään palvelimiin vaan siihen työpöytäkäyttöön mikä on tässä tapauksessa se suuri vitsaus kun siirtymä XP ja Vistan välillä on niin suuri kun käyttöliittymä on erilainen. Ihan samahan se on onko siellä palvelimella mitä softaa jos käyttöliittymä muuttuu.

Taitaa olla vähän eri asia jos palvelimilta ajetaan samaa softaa. Parasta olisi että käyttöliittymä pysyisi mahdollisimman samana tai muuttuu ihan pikkuhiljaa jolloin ei tule kerta iskusta uutta.

Käyttäjä

en tiedä millasia pentuja olette, mutt ei tästä aiheesta ollu tarkoitus tehdä Vista vs Linux -juttua. Mutt jos teillä ei oo työelämäkokemusta, niin kai se sitt tota sotaa teille on...

Mutt työelämä ei niitä rinnasta miettiessään Vistan käyttöönottoa.
Mutt työelämässä yritykset joutuvat testaamaan käytössä olevien softiensa ja laitteidensa toimivuuden Vistassa - ja se ei satojen softien ja kymmenien laitteiden ja monien erilaisten yhteyksien kanssa oo välttämättä mikään pikkujuttu.

Ja toiseks käyttäjien opettaminen taas kerran erilaiseen ympäristöön - varsinkin kun hyösteenä helposti tulevat myös uudet sovellukset (vaikka vaan Ohvise 2007, ym siihen tuoteperheeseen liittyvät sovellukset) - oppiminen - niiden vanhempienkin ei tietotekniikkaorjentuneiden - mainittuun ympäristöön vaatii perusteellisen, pitkän ja kalliin koulutuksen. Siksi isoja muutoksia niissä on.

Tässä kohdassa tulee mieleen, että esim OpenOffice olisi paljon helpommin omaksuttava ohjelmisto suurimmalle osalle em aikuisille ihmisille, kuin MsOffice 2007.

Tän taas tiedän omasta ammatistani johtuen.
Mutt onhan niitä muitakin perusteita ...vaikkas vaan Mikkisoftan mahdolliset 'myötäjäiset'...

Käyttäjä

Eipä tuo juuri pelota. Lähinnä naurattaa

Töitähän tuo himmeli saattaa tietää.

Vistaa on markkinoitava, Linux ON

Käyttäjä

Väittäisin että olen asentanut erillasia käyttöjärjestelmia useasti. Ainoastaan ME on aiheuttanut todellisia harmaita hiuksia. En usko että olen asentanut vistaa väärin. Väitätkö tosiaan että vista pyörii koneessasi yhtä nopeasti kun xp. On tietysti se mahdollisuus että sinusta se tuntuu nopealta mikä riittää sinulle. Minulle vistan toimivuus/nopeus ei tällä hetkellä riitä.

Käyttäjä

"en tiedä millasia pentuja olette, mutt ei tästä aiheesta ollu tarkoitus tehdä Vista vs Linux -juttua. Mutt jos teillä ei oo työelämäkokemusta, niin kai se sitt tota sotaa teille on..."

Hei Jaakko!

Jaahas... pentuja sitä sitten Jaakon mielestä vain ollaan...;-)

Jaakolla täytyy olla varmasti sitten kanttia, tietoa ja näkemystä...

Niinpä niin... on tullut näpyteltyä tietaria yli 20 vuotta... osan kapeasta leivästäni myös noista tietareista koetan louhia;-)

Ammattimieshän sinä sanot olevasi, alaa et ilmoittanut, eikä sitä ole mitään syytä epäillä.

Kuitenkin olen sitä mieltä, että monella, todella monella firmalla olisi ihan järkevää ja mahdollista hakea jotain uuttakin, eikä kiveen hakata tuota mä$ä merkkiä... vaihtoehtoja on ja en ymmärrä, että mikä ärsyttää, jos joku nimen Linux vaihtoehtona mainitsee, kun käyttiksestä puhutaan.

Ei ole kaikkien yritysten mikään pakko nykyisin luutua iäksi päivää MS Windowsiin ja itsestään selvyytenä vain Vistaan siirtyä.

Mielestäni myös usein aivan liikaa korostetaan sitäkin, että ihminen ei hevin oppisi käyttöä, jos työpöytä vähänkään muuttuu... olen tuosta eri mieltä.

Pahoittelen, jos ehkä minun kommenttini on jotenkin sinua ärsyttänyt.;)

Terv. Heikki

PS. Kalle... ole huoletta, olet varmastikin asentanut Vistan oikein.
Samalla koneella toki kunnossa oleva XP pyörii Vistaa nopeammin.
Asia on itsestään selvyys.

Käyttäjä

Kuitenkin olen sitä mieltä, että monella, todella monella firmalla olisi ihan järkevää ja mahdollista hakea jotain uuttakin, eikä kiveen hakata tuota mä$ä merkkiä... vaihtoehtoja on ja en ymmärrä, että mikä ärsyttää, jos joku nimen Linux vaihtoehtona mainitsee, kun käyttiksestä puhutaan.

Paitsi että Linux on pelkkä kerneli eikä ole vielä yhtään mikään vaihtoehto. PK yrityksissä ja erilaisissa tuotantoyrityksissä ei helpolla muita vaihtoehtoja ole kuin Microsoftin ratkaisut ja tähän on hyvät syyt, mutta suuryrityksille Novellin ratkaisut on varmaankin hyvinkin houkuttelevia tällä hetkellä.

Oppilaitoksien, kuntien ja valtion organisaatioissa varmasti myös katsellaan muidenkin toimittajien ohjelmistoihin kuin Microsoftin. Oppilaitoksissahan on Red Hattia näkynyt kovasti. Samoin taisi olla työkkärillä.

Käyttäjä

LOLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Käyttäjä

hah, kyllä täällä jotkut haluaa päteä ja esiintyä niin ammattilaisina ;)..

eivät vaan tajua että finnit loistaa kirkkaana tekstin takaa ;).

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös