Käyttäjä

Iphone-mysteeri ratkeamassa - hakkerointi hämmästyttää

Applen Steve Jobs aiheutti Macworld-paljastuksellaan Iphone-mysteerin, johon on yritetty löytää vastausta jo parin viikon ajan. Puolitoista miljoonaa Iphonea on ollut "kadoksissa", mikä on vaikuttanut jopa Applen osakekurssiin. Vastaus on alkanut selvitä, eikä se ole Applelle erityisen hyvä uutinen.

Lue juttu

Vastaukset 6 vastausta

Käyttäjä

josko ottaisi apple opiksi ja myisi vain sen laitteen ja unohtaisi nuo exclusive diilit.

Käyttäjä

Hieno bisnesmalli, mutta ei käytännössä toiminutkaan niin hyvin kuin Applen keksinnöt yleensä. Eli "kräkkeröinnin" valtavaa volyymiä ei osattu odottaa.

Käyttäjä

Tuossa on kyse ihan hakkeroinnista, ei krakkeroinnista.
Jos joku kehittäisi puhelimelle haittaohjelman joka tuhoaa puhelimen tarkoituksella, olisi se krakkerointia eikä hakkerointia.
Hakkerit ovat avanneet puhelimen muihin verkkoihin käytettäväksi.
Krakkerit tekevät tarkoituksella tuhoja laitteiden käyttäjille.

Käyttäjä

Hieno bisnesmalli, mutta ei käytännössä toiminutkaan niin hyvin kuin Applen keksinnöt yleensä. Eli "kräkkeröinnin" valtavaa volyymiä ei osattu odottaa.

Voittojen maksimoimisen kannalta kyllä todella hyvä bisnesmalli. Applen epäonneksi ei sitten kuitenkaan toiminut niin hyvin käytännöss...

Mutta jos ajatellaan avoimuuden kannalta niin eihän nuo operaattoriin sidotut puhelimet niin kiva juttu ole.

Käyttäjä

Tässä pitää ymmärtää pari asiaa. Ensinnäkin, tuo bisnesmalli ei ole Applen keksintöä vaan se on toiminut jo kauan kännykkämarkkinoilla. Tosin Applen prosentit operaattorin liikevaihdosta on alan suurimmat, huhupuheiden mukaan. Se mitä kukaan ei osannut arvata, oli se valtava kysyntä, jonka iPhone sai aikaan. Ja siitä tämä operaattorilukituksen purkuvimma. Tuskin mikään muu operaattorilukittu puhelin on saanut moista aikaan.

Toisekseen, ilman 3G:täkin iPhone on edelleen ainutlaatuinen puhelin markkinoilla. Tässä olen taas yhtä näpytellyt, kun sisko on jenkeistä täällä käymässä omansa kanssa. Vaati suuria ponnistuksia olla ostamatta hänen puhelintaan itselle.

Kolmanneksi, montako puhelinta arvioitte, että Apple olisi myynyt, jos iPhonen olisi tullut kaikkiin AppleStoreihin vapaaseen myyntiin (ja muuhunkin Applen tavalliseen jakelukanavaan). Minä veikkaan että 10 miljoonaa olisi pian koossa. Mutta olisi tuotanto pysynyt tuossa mukana?

Käyttäjä

Toisekseen, ilman 3G:täkin iPhone on edelleen ainutlaatuinen puhelin markkinoilla. Tässä olen taas yhtä näpytellyt, kun sisko on jenkeistä täällä käymässä omansa kanssa. Vaati suuria ponnistuksia olla ostamatta hänen puhelintaan itselle.

Kylhän se ihan soiva peli on. Hintaa on minun mittapuulle vaan liikaa. Niinkin yksinkertaisesta laitteesta kuin puhelimesta en suostu maksamaan 150 euroa enempää. En, vaikka se keittäisi kahvit. :)

Kolmanneksi, montako puhelinta arvioitte, että Apple olisi myynyt, jos iPhonen olisi tullut kaikkiin AppleStoreihin vapaaseen myyntiin (ja muuhunkin Applen tavalliseen jakelukanavaan). Minä veikkaan että 10 miljoonaa olisi pian koossa. Mutta olisi tuotanto pysynyt tuossa mukana?

Saattaisi olla, mutta arvioinneissa pitää muistaa se, että silloin iPhonen hinta olisi korkeampi, koska provikkaa ei heru operaattoreilta. En usko, että niitä nyt kolmea kertaa enempää olisi myyty, koska jenkeissä tota nyt kuitenkin saanut hyvin. Innokkaimat ovat saaneet sen myös muualla käyttöön kräkkäämällä.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös