Käyttäjä

Suomi on Euroopan Firefox-ykkönen

Ranskalaisen Xiti Monitor -tutkimusyhtiön mukaan Firefoxia käytetään Suomessa enemmän kuin missään muualla Euroopassa. Yhtiön keräämien tietojen mukaan Firefoxin markkinaosuus Suomessa olisi 45,4 prosenttia. Muista Euroopan maista samalla tasolla on vain Puola, jossa Firefoxin markkinaosuus on 42,4.

Lue juttu

Vastaukset 5 vastausta

Käyttäjä

Nyt kun Firefox on noinkin suosittu maailmalla kuin 28% niin missä luuraa haittaohjelmat?
Windows fanit ovat aina huutaneet että kun suosio kasvaa niin samassa suhteessa kasvaa krakkereiden kiinostus. Operakin kasvattaa suosiota ja silläkään ei ole ongelmia.
7% siis selaa tietokonesivustoa jollain IE5 tai toisella selaimella kuten konquerorilla.

Käyttäjä

No katsotaan tilannetta sitten, jos joskus prosentit ovat päin vastoin ja IE ei enää tule Winkkarin kanssa naitettuna...

Käyttäjä

No suomessa ja useammassakin kuin parissa euroopan maassa Firefoxilla on suurempi käyttäjäpohja kuin IE selaimella mutta ei ongelmaa.

Eli windows käyttäjät taas sanovat että maaginen raja on vasta jossain 60-80% kohdalla että aletaan kiinnostumaan. Tämähän on hyvä asia, vielä pari eri käyttöjärjestelmää markkinoille windows, macosx ja gnu/linuxin rinnalle yleiseksi ja jokaiselle 20% markkinaosuus niin ei madot tartu mihinkään kun ei suosio ole tarpeeksi suuri.

Käyttäjä

Haittaohjelmia ei juurikaan ole näkynyt Firefoxille. Johtuu ehkä siitä että selaimessa ei ole ActiveX-kikkeitä tai vastaavia ainakaan perusasennuksessa joita yleensä nämä haittaohjelmat hyödyntävät. Toki sinne niitä extensioneita ja vastaavia saa asennettua jos itse haluaa, omalla vastuulla.

Kuten olen itsekin Firefoxia käyttäessä todennut niin kun kriittinen aukko löydetään ja siihen tehdään paikkaus, ilmoittaa selain että uudempi versio on saatavilla ja lataa & asentaa sen itse tarvittaessa. Yleensä tämä tapahtuu viikon sisällä. Jos verrataan Internet Exploreriin, voi mennä kuukausi kunnes Microsoft julkaisee päivityksen sillä hyvin harvoin tulee erillisiä päivityksiä erikseen kuin kerran kuukaudessa tiistain suuressa paketissa. Tässä on se ero miksi Firefox on suositumpi. Firefox mielletään turvallisemmaksi selaimeksi kuin IE ja syystäkin. Sitä saa myös customoitua itse omien tarpeiden mukaan. Sanoo ne Microsoftin haittaohjelmaraportit ja haavoittuvuusvertailut mitä tahansa, käytäntö ja tilastot ovat täysin kaksi eri asiaa.

Käyttäjä

Olin jo unohtanut että joku käyttää vieläkin IE:tä...No ei sen puoleen käyttäväthän aika monet vielä Windowsiakin. Eipä ole henkijökohtaisesti tarvinnut siitäkään kärsiä enää vuosiin.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

Avoimien ohjelmistojen käyttö - Katso tapahtuman videoidut esitykset
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös