Käyttäjä

Uutiskommentti: Pirate Bay menee vielä kiinni

Pirate Bay on kiinnostava tapaus. Monien asiantuntijoiden mukaan sivusto on muodollisesti laillinen, koska mitään tekijänoikeuksilla suojattua aineistoja ei ole heidän koneillaan. Paine kuitenkin kasvaa, ja Ruotsia syytetään korkealla poliittisella tasolla piraattisivuston suojelusta.

Lue juttu

Vastaukset 4 vastausta

Käyttäjä

Sinänsä mielestäni oikeisiin johtopäätöksiin päätyvä kommentti. Mutta siinä nähdään turhan yksisilmäisesti USA:n viihdeteollisuus taustavoimana. Olen nimittäin varma, että Euroopan viihdeteollisuus on täysin samaa mieltä p2p-levityksestä. Joten painostusta tulee USA:n ulkopuoleltakin.

Jos on rehellinen, tietää kyllä hyvin, että PirateBay ja vastaavat on perustettu nimenomaan sitä varten, että suoranaisesti ei rikota lakia, mutta silti avustetaan laittoman aineisto jakelussa.

Käyttäjä

Pirate Bay on saanut olla suhteellisen rauhassa ja kerätä mainostuloja. Heillä on siis ollut aikaa ja rahaa perustaa palvelimia Ruotsin ulkopuolelle. Ruotsin lainsäädäntö ei siis riitä.

Käyttäjä

Miten tämä PirateBay eroaa siitä, että menen kirjastoon, lainan CD/DVD levy, teen kopion itselleni, ja palautan sen takaisin. Tietääkseni tämä on laillista. Ja olen lainannut tuolla tavalla satoja musiikki CD-levyjä. Miten tämä eroaa siitä, että olisin imuroinut nämä samat CD-levyt tuon palvelun kautta? Jos lainan CD-levyn kirjastosta olen rehellinen kansalainen, jos imuroin saman levyn verkosta olen rikollinen?

Käyttäjä

Se, että kirjastosta lainattu CD levy on myös laillisesti kopioitavissa johtuu siitä, että kirjasto maksaa levyn tekijöille korvauksen sun käytöstäsi. Sitä kutsutaan nimellä kirjastokorvaus.

PirateBay ei maksa ja siksi se ei ole laillista.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös