Käyttäjä

Sonera: Elisa valehtelee 3g-verkostaan

Elisa julisti pari päivää sitten 3g-verkkonsa Suomen parhaimmaksi kattavuudeltaan ja kuuluvuudeltaan, mitä Sonerassa ei niellä. Teliasonera Finlandin toimitusjohtaja ja mobiiliketoiminnan vetäjä Esa Rautalinko sanoo Elisan levittävän väärää tietoa ja perusteettomia kehuja.

Lue juttu

Vastaukset 8 vastausta

Käyttäjä

Suomesta löytyy varmasti kaksi nurkkaa, joihin kumpikin operaattori voi mennä häpeämään sanomisiaan ja etenkin tekemisiään.

Ala-arvoista toimintaa kummaltakin. Ylihintaan.

Käyttäjä

"Ala-arvoista toimintaa kummaltakin. Ylihintaan."

Koko ajan... parannusta ei tapahtune.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Itse olen ainakin ollut tyytyväinen elisan 3G verkon toimintaan. Lisäksi kuuluvuus on parempi kuin kilpailijoilla(ainakin alueilla jossa itse olen liikkunut). Eipä tuolla Nokian 5100-puhelimella hirveästi asiaa 3G verkkoon ole.. ;)

Käyttäjä

Ainaki soneran gsm verkko on selvästi parempi ku elisan. Mulla ei toimi elisa gsm edes espoossa vanhempien omakotitalossa (soneralla lähes täydet palkit). Toinen havainto oli ku skapparilla oli elisan liittymä nii jatkuvasti kuulu leirillä kiroilua ku puhelut meni poikki=).

Veikkaan kans et soneralla toimii 3g parhaimmin. Eihän se kellään toimi maankattavasti, mut paremmin ku elisalla jolla on katveita pk seudullaki vaikka kuinka.

Käyttäjä

"Ala-arvoista toimintaa kummaltakin. Ylihintaan."

Taitaa surina olla himpun entistä rätinälinjaa verran edistyneempi noissa verkonpeitoissa vai mitä?

http://www.elisa.fi/kuuluvuus/
http://mobileplaza.sonera.fi/matkapuhelin/kuuluvuus_kotimaassa.html

Lissun kartta oli kyllä helpompi löytää ja sivut muutenkin selkeämmät...

T: Vesku

Käyttäjä

"Taitaa surina olla himpun entistä rätinälinjaa verran edistyneempi noissa verkonpeitoissa vai mitä?"

En tiedä, mitä tarkoitat, sillä Soneran ja Elisan GSM-kuuluvuuskartathan on tehty täysin eri kriteereillä eivätkä ne siis ole suoraan vertailukelpoisia, Soneran vaaleammilla alueilla tarvitaan kuuluvuuden saamiseksi selvästi 5-10 metriä korkea antennimasto. Esimerkiksi Inarin kunnassa Kaamasen ja Näätämön välillä Elisa on jo ohittanut Soneran viime vuonna uusien tukiasemien ansiosta ja lisäksi Elisalla on EDGE-alueita paljon enemmän mm. Lapissa.

Elisan 3G-verkko on Suomen kattavin ja vaikkei vielä olisikaan, tänä vuonna rakennettavat sadat UMTS900-tukiasemat varmistavat sen, että on. Soneralla ei vielä edes ole koko UMTS900-verkkoa.

GSM-kuuluvuudestakin voitaisiin toki tehdä riippumaton tutkimus.

Ja nyt kun Sonera on huomauttanut superlatiivimarkkinoinnin mahdollisesta laittomuudesta, voidaan muistella Soneran mainoksia... Suomen paras verkko... lehdessäkin oli pari vuotta sitten Soneran mainos jossa oli piirretty GSM-kuuluvuuskartta niin vaaleankeltaisella, ettei katvealueita edes erottanut jos niitä siihen oli viitsitty edes merkitä, lisäksi mukana oli myös ulkoantennikuuluvuus joka vaatii usein 5-10 metrin antennimaston.

Käyttäjä

"Elisalla on EDGE-alueita paljon enemmän mm. Lapissa."

Vai EDGE = 3G ????

Kun nuo Lissun kartat pelaa jollain javaviritelmällä, niin suoraan ei voi linkittää mihinkään alueeseen....

T: Vesku

Käyttäjä

EDGE ei tietenkään ole 3G, oletin että puhuit GSM-kuuluvuudesta yleensä, kun viittasit kuuluvuuskarttoihin.

Mitä sitten tarkoitit sillä, että Sonera on himpun Elisaa edistyneempi 3G-peitossa? Lapissa ainakin Elisa johtaa selvästi sekä 3G- että EDGE-peitossa.

"Riippumaton" tutkimuslaitos totesi juuri Elisan 3G-verkon parhaaksi.

Joka tapauksessa vuoden loppuun mennessä asia alkaa olla selvää pässinlihaa, kun UMTS900:n ansiosta Elisa jyrää muut, niin että alkaa kartallakin näkyä.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös