Käyttäjä

Pankkiautomaatit käyttävät Windowsia - helppo hakkeroida

Tietoturvayhtiö on esitellyt Britanniassa, kuinka helppoa pankkiautomaateista on varastaa tietoja tai jopa rahaa. Automaatit ovat muutamassa vuodessa siirtyneet nopeasti Windows-alustalle ja tavalliseen pc-rautaan. Hakkeri voi jopa avata pankkiautomaatin kassakaapin.

Lue juttu

Vastaukset 6 vastausta

Käyttäjä

Ei ole näköjään toimitus vieläkään opetellut ammattisanastoa, valehtelijat.
Digitoday.fi käyttää ammattisanastoa ja näyttää muutenkin olevan ammattimaisempi. Ikävä ettei heillä ole keskustelufoorumia vaan vain uutiskommentointi, missä on vain diipadaapaa.

Mitä uutiseen tulee...juu, se on Windows.

^Ari^
http://spamforum.elfcentral.net

Käyttäjä

Eikö tämä mene niin, että hakkeri löytää keinon ja krakkeri sitten käyttää sitä hyväkseen? Vai olenko ymmärtänyt tämänkin väärin... Itse uutisessa on kyllä hyvä pointti. Taannoin olen pankin aulassa ihmetellyt rahanvaihtoautomaatin näytöllä töröttänyttä Win2k-työpöytää. Onneksi suoraselkäisyyteni (ja valvontakamera) esti kokeilemasta mitään kikkailuja.

Käyttäjä

"Mitä uutiseen tulee...juu, se on Windows."

Windows...

Niinpä... kummallista... kun jotenkin ei yhtään yllätä.
Windowsia käytetään kaikkialla, vaikka se veisi tuhkatkin pesästä...;)

Tuota 'ammattisanastoa' täällä käytetään näin... kitinöistämme huolimatta...:)

Terv. Heikki

Käyttäjä

Olen Handen kanssa kyllä ihan samaa mieltä tuon termin käytöstä.

"Kaksi kolmasosaa tutkituista pankkiautomaateista käytti kassakaapissaan valmistajan antamaa oletusarvoista koodia, joka löytyy netistä."

Miten tämä liittyy siihen, että laitteessa on windows? Ei kai tästä nyt aivan niin päätöntä johtopäätöstä ole vedettävissä, että koodi voidaan pitää oletusarvoisena jos käyttis on joku muu? Se nyt olisi kaiketi pahin päättelyvirhe ikinä.

Käyttäjä

Nyt vasta ollaan huomattu? Pari kertaa olen nähnyt BSOD:n automaateissa... Joskus oli maksumaatilla joku ihme virheilmotus joka kerto että softa oli kaatunut, eikä sitä ilmotusta saanut pois...

Käyttäjä

Pekka Elo kirjoitti:
"Kaksi kolmasosaa tutkituista pankkiautomaateista käytti kassakaapissaan valmistajan antamaa oletusarvoista koodia, joka löytyy netistä."
Miten tämä liittyy siihen, että laitteessa on windows? Ei kai tästä nyt aivan niin päätöntä johtopäätöstä ole vedettävissä, että koodi voidaan pitää oletusarvoisena jos käyttis on joku muu? Se nyt olisi kaiketi pahin päättelyvirhe ikinä.

Äläs nyt pilaa hyvää tarinaa tosiasiolla ;-)

Tietoviikko uutisoi juttua vähän laajemmin:
http://www.tietoviikko.fi/doc.ot?f_id=1320426

Tästä uutisesta herää ainakin seuraavia kysymyksiä:
- Miksi ihmeessä (kaikkea) liikennettä ei kryptata?
- Miksi ihmeessä pankkiautomaatit ovat julkisessa Internetissä kiinni ilman palomuuria? (vai miten niihin virusepidemiat pääsi?)

Noh, ehkä näiden vastausta valottaa se, että miettii miksi niissä oli oletus PIN...

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös