Käyttäjä

Apple on ylivoimainen

Tietokone-lehden tekemässä kyselyssä paljastui, että Mac-käyttäjät ovat selvästi tyytyväisempiä tietokoneeseensa kuin muiden merkkien käyttäjät. Mac-käyttäjien koneilleen antamien kouluarvosanojen keskiarvo oli 9,47. Muiden merkkien arvosanat olivat selvästi alempia: yksikään pc-valmistaja ei yltänyt yli yhdeksän keskiarvoon.

Lue juttu

Vastaukset 51 vastausta

Käyttäjä

Täysin samaa mieltä. Tässä näyttäisi käyvän hivenen klassisesti, eli amaan aikaan kun Windows ottaa takapakkia milloin Visvan ja milloin minkäkin tarralappusekoilujen kanssa, niin ponihäntäporukka keskittyy yhä enemmän vääntämään Gatesin porukkaa jalustaltaan ja ennen kuin kumpikaan huomaa, niin omena on mennyt molemmista ohi niin oikealta kuin vasemmaltakin. Eli tulevaisuudessa ei turhautuneet windowsin käyttäjät vaihdakaan enää niin itsestäänselvästi Linuxiin vaan valkeakuulaaseen.

Omppupoppoo on keskittynyt oivasti oman brandinsa kehittämiseen jatkuvan kilpailijoiden kanssa nahistelun sijaan ja tulosta syntyy. Hyvä Apple!

Käyttäjä

"Eli tulevaisuudessa ei turhautuneet windowsin käyttäjät vaihdakaan enää niin itsestäänselvästi Linuxiin vaan valkeakuulaaseen."

Näin voi hyvinkin käydä... ainakin sellaiset tulevat todella paljon ostamaan Applea, joilla on riittävästi tuohta lompakossa...;)

Melko mukavalla mallilla on tilanne Applella juuri nyt... laadunvalvontakin siellä pelaa, vain laatutavaraa suoltaa markkinoille, toisin kuin Mä$ä, joka nyt näyttää töpeksivän vähän joka suunnalla.

Nyt on myös ilahduttavasti näköpiirissä, että on tulossa Euroopankin markkinoille Mä$ä vapaita Linux koneita... mm. IBM on juuri tuonut markkinoille sellaisen.
Se lisää ostajan vaihtoehtoja...

Ei ole ihan pakko ostaa PC konetta Vista-kytkynä. Tämä mahdollisuus yleistynee myös muiden valmistajien malleissa, mikä tulee olemaan myrkkyä Mä$älle.

Kun merkkikoneen valmistaja asentaa tuotteeseensa Linuxin, niin siinä sitten on myös kaikki ajurit kyseiseen masiinaan kunnossa, joten edes aivan aloittelijalla ei tule mitään ongelmia koneen käytössä... se toimii heti.

Terv. Heikki

Käyttäjä

No se vähä kans riippuu mitä koneella tekee. Yleensä applen ostajat tietää pc ostajia enemmän mitkä on macin vahvuudet. Jos lanituksilla korvaisit pelaajien pc:t applen pc llä nii tulis aika nopeesti välitöntä palautetta... eikä todellakaan olis positiivista.

Pc koneiden ongelma on myös se et siellä on näitä halpa mikroja kaikilla valmistajalla eikä ne ikinä toimi nii hyvin ku applen hintaset koneet. Ei voi olettaa et alle 400€ pc on yhtä hyvä ku monen tonnin apple pc tai tavallinen pc. Sitte ne vakio windows miinukset.

Usein applen ostajat on myös jonki verran apple fanaatikkoja... eli 10 tulee vaikkei sitä ansaitsekkaan. Hyvä konsepti applella on ite haluun kuitenki valinnanvaraa enkä sitä et valmistaja päättää mitä osia kone saa syödä.

Hyvä apple olette kohta hastaneet kaikki sivustot, jotka kertovat tuotteistanne etuajassa, oikeuteen... hyvää PR toimintaa.

Käyttäjä

"Hyvä apple olette kohta hastaneet kaikki sivustot, jotka kertovat tuotteistanne etuajassa, oikeuteen... hyvää PR toimintaa."

Juu, onhan Applellakin toki omat luurankonsa kapissa, mutta pääsääntöisesti konseptipuolella menee ihan kohtuullisen vahvasti. Mutta kuten Ossi totesikin, niin alle 400€ PC:t ovat mäsän heiniä jossa ei ainakaan Apple tule koskaan kilpailemaan.

Se, että kuluttajille tulee lisää vaihtoehtoja, ei välttämättä aina ole hyvä juttu, etenkään asiaan perehtymättömille. Tämä on saatu huomata Linux distrojen osalta, samalla asialla on kaksi puolta.

Mutta ihan mielenkiintoista nähdä mikä on tilanne 10 -vuoden päästä. Kuten nähty on, niin earth on käynyt mäsälle ahtaaksi ja seuraavaksi valloitetaan sky!

Käyttäjä

Apple on hyvä kone mutta en sanoisi sen olevan parempi kuin PC yleensä. Suhteellisesti katsottuna paljon parempi mutta laitetaan raudaltaan vastaava tavallinen PC kone ja asennetaan siihen Linux käyttöjärjestelmä ja distroksi valitaan joku mukava joka on koottu nimenomaan tavallisille ihmisille kuten ubuntu tai opensuse nii olisi eri tavalla kilpailu menossa.

Apple koneet voittavat raudan ulkonäössä mutta löytyy niitä tyylikkäitä PC koneitakin. Mutta se todellinen voitto tulee macosx käyttöjärjestelmästä joka päihittää windowsin.

Kde ja gnome työpöydät ovat kehittyneet hyvin paljon muutaman vuoden aikana eikä olisi ihme jos voittaisivat macosxn muutaman vuoden aikana. 3D työpöydällä beryl tehosteet menivät jo kauan aikaa sitten ohi macosx koneesta ja gnome on samalla rintamalla helppokäyttöisyydessä kuin macosx. Ainoastaan kun koneita käyttää nii jos on apple rautaa ympärillä nii homma vaan toimii. Jos on taas Linux rautaa ympärillä niin sekin vain toimii. Fanituksesta Apple saa kyllä roimasti pisteitä.

Älkää ymmärtäkö Apple fanit väärin (jotka vieläkin haluavat uskoa että jossain on niitä ponihäntäisiä linux käyttäjiä ;), applen koneet ovat erinomaisia ja ansaitsevat palkintoja mutta eivät ole ainoita jotka voittaa windowsin ja siten "PC palkinnon".

Käyttäjä

Ensinnäkin, minä en tähän kyselyyn vastannut.

Toiseksi, tämä tulos on täysin linjassa esim. USA:ssa tehtyjen vastaavien kyselyjen tulosten kanssa.

Kolmanneksi, totta on, ettei 400 €:n mallia ole Applelta tulossakaan. Mutta kootkaa esim. miniä vastaava kokoonpano, huomaatte, ettei se 599 € hinta ole kallis.

IBM tuskin on tuonut markkinoille LInux koneen, Lenovo kenties on.

Apple fanaatikoiksi leimaaminen ei oikein toimi. Mene ja lue vaikka hopeisen omenan keskusteluja, suuri osa sinne rekisteröityneistä omistaa ensimmäisen Maccinsa. Tai korkeintaan toisen. Mutta jos Mac tekee fanaatikoksi jo muutaman kuukauden käytöllä, kannattaa miettiä miten se on mahdollista.

Mac huhuista sen verran, että www.dellrumors.com kuoli jo vuosia sitten kiinnostuksen puutteeseen. Ja luultavimmin www.acerrumors.com kiinnostaisi yhtä harvoja. Enkä osaa pitää outona, että yhtiö jahtaa tietovuotajiaan, ovathan nämä kirjoittaneet salassapitosopimuksen. Nick de Plume nimimerkillä kirjoittanut tuskin on pahoillaan lopputuloksesta, sen verran ovat huhut kertoneet hänen saaneen sivujensa sulkemisesta.

Ubuntun distroa kokeilleena en sanoisi sen vain toimivan. Pelkät silmäkarkkien lisäämiset distroihin eivät tee käyttöjärjestelmää. Sen pitää ensin toimia ja sitten sitä karkkia päälle. Joka kodin työpöytäkäyttöön komitean suunnittelema Linux on kuin komitean suunnittelema hevonen, joka erehdyttävästi muistuttaa kamelia.

Mua ei vois vähempää kiinnostaa onjo jollakin ponihäntä tai kalju.

Käyttäjä

En muista koskaan nähneeni poninhäntäistä Mac-käyttäjää. Itse asiassa Mac-käyttäjät ovat yleensä aika tyylikkäitä :-)

Käyttäjä

Juu, ei se, että pääsee jonkun niinkin yleisen näytönohjainvalmistajan kuin ATI:n (no ok, AMD:n) ajuriongelmista pelkästään sudo apt-get install blaa blaa komennolla, eikä herää siihen että yöllä itku kurkussa kääntää jotain kerneliä asian vuoksi, tee siitä vielä kovin houkuttelevaa vaihtoehtoa.

Linux on ihan ok ja tiettyjen ihmisten hyppysissä vielä enemmän, mutta matkaa on vielä ja paljon.

Käyttäjä

"IBM tuskin on tuonut markkinoille LInux koneen, Lenovo kenties on."

Niin, eikös se Lenovo teekin noita IBM:n 'innovoimia' masinoita... samoinhan Applet taitaa pääosin käytännössä tehdä ASUS ?...

ASUS näyttäisi myös nyt tuovan markkinoille todella minikokoinen PC pöytäkoneen.

Tuosta sinun Ubuntu linux kokeilustasi arvioisin, että olet ehkä liian vähän toistaiseksi Linuxia käytellyt ja kokeilusi ehkäpä teit vähän liian heikkotehoisessa masinassa, joten kokeilusi tulokset eivät liene 'yleispäteviä'...;)
Kyllä (K)Ubuntu yleensä toimii erinomaisesti... ihan oikeasti.

Jos sinulla sattuu vielä joskus olemaan Linux motivaatiota, niin kokeile vaikka OpenSusea ja vähän tehokkaampaan koneeseen, niin se 'vain toimii', meikällä on toiminut oikeasti työkäytössäkin jo vuosia...:)
http://opensuse.fi/Tervetuloa_openSUSEa_suomeksi-wikiin

Terv. Heikki

Käyttäjä

"Linux on ihan ok ja tiettyjen ihmisten hyppysissä vielä enemmän, mutta matkaa on vielä ja paljon."

Hei Pekka!

Ihan poninhännättömänä rohkenen olla tuosta eri mieltä ja sanoa, että matkaa ei ole enää 'paljon'...;)

Vaikka sinänsä asiantuntemustasi arvostan, niin kyllä lausumasi kuvastaa nyt vähän sitä, että ei ole tullut vielä tähän Linux puoleen oikein 'paneuduttua'... kuitenkin kerrot tuon yleispätevänä 'totuutena', mitä se ei todellakaan ole.:)

Mutta ei se mitään...

Terv. Heikki

Käyttäjä

"Vaikka sinänsä asiantuntemustasi arvostan, niin kyllä lausumasi kuvastaa nyt vähän sitä, että ei ole tullut vielä tähän Linux puoleen oikein 'paneuduttua'... kuitenkin kerrot tuon yleispätevänä 'totuutena', mitä se ei todellakaan ole.:)"

Se on totta, että paneutuminen on ollut aika vähäistä, enkä siinä suhteessa ole mikään asiantuntija. Olen törmännyt myös ihmisiin, jotka tekevät työkseen ohjelmointityötä ja olen kuullut heidänkin purreen hammasta Linuxin kanssa usein, vaikka Linux kokemusta varmaan on paljonkin. Kommenttini oli lähinnä tarkoitus olla vastapainoa sille, että monesti näen windows ongelmakysymykseen vastaukseksi "hanki Linux", niin ei se nyt aivan niinkään ole.

Tehokkaimpia keinoja Linuxin levittämiseksi kansan keskuuteen olisi, jos joku vakavasti otettu PC -valmistaja rupeaisi myymään ja markkinoimaan Linux työasemia, ehkä nimen omaan juuri läppäreitä.

Noh, ei tehdä tästä nyt sentään Linux vs. Wintööt ketjua, täällä oli tarkoitus kehua Applea ;)

Testatkaa vaikka itseänne tai tuttuja, pyytäkää heitä luettelemaan mitä ensimmäisenä tulee mieleen seuraavista sanoista: Apple, Microsoft, Linux.

Oma tulokseni:

Apple - mainostoimisto, kromi, i-Tunes, iPhone, tyylikäs, kiiltävä, leopardi ja pantteri, business...

Microsoft - Billy Gates, ikkunat, troijalainen, word ja excel...

Linux - Pingviini, poininhäntä, nörtti, pepsi, ykköset ja nollat, risat sukat...

Omissa mielikuvissani olisi kiillottamisen varaa näemmä ;)

Käyttäjä

Kansantarut kertovat tyytymättömästä Applen käyttäjästä. Minulle ei ole kyllä tullut ainuttakaan vielä vastaan. Sen sijaan kohtuullisen suuri osa Apple-käyttäjistä kyllä mieluusti haluaa suositella ja kehua Applea muille.

Apple siis osaa tehdä hyvin bisnestä. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Käyttäjä

Vertailu oli hauska, mutta kerran muovautuneet mielipiteet istuvat usein tiukasti. Linux:n suurimmat ongelmat ja vahvuudet (riippuu miltä puolelta asiaa katsoo) ovat mielestäni: Ilmaisuus, hajanaisuuus, mielikuva ja ennakkoluulot. Asiakkailta on välillä tullut hupaisia kommentteja kun allekirjoittanut on tullut kertomaan Linux:sta, Mac:sta ja Windows:sta samalla viivalla. Niin ja kyllä minulla on ponnari, mutta myös puku ja kravatti :) Minusta kaikilla käyttöjärjestelmillä on hyvät ja huonot puolensa. Yleisesti sorrutaan vain siihen, että kehutaan sitä mitä itse osataan ja haukutaan vierasta. Tulevaisuus on sitä, että rajaaidat madaltuvat. Pian ei ole väliä mikä kone/käyttöjärjestelmä sinulla on. SUN taisi aikoinaan käyttää slogania "verkko on PC". He olivat vain 15 aikaansa edellä. Nyt näyttää todella että siihen suuntaa ollaa täas menossa. Facebook, Google Apps ja MS Live toimivat kaikissa ympäristöissä.

Käyttäjä

"Tehokkaimpia keinoja Linuxin levittämiseksi kansan keskuuteen olisi, jos joku vakavasti otettu PC -valmistaja rupeaisi myymään ja markkinoimaan Linux työasemia, ehkä nimen omaan juuri läppäreitä."

Pekka, tästä olen aivan samaa mieltä ja nythän on IBM jo julkistanut Mä$ä- vapaan Linux koneensa ja muillakin merkeillä varmaankin tulee vastaavia.
Mä$än jatkuvat 'vastukset' nopeuttanevat sen suuntaista kehitystä.

Haluaisin mainita, että itsellänikin on paljon pitempi kokemus Windowsista kuin Linuxista ja 'sekakäyttäjä' olen vielä nykyisinkin muutaman työssä tarvitsemani winukkasoftan takia...
Kuitenkin useita vuosia olen myös eri Linuxeja kokeillut, käytellyt työkäytössä lähinnä Susea ja siitä on vähin erin tullut pääkäyttikseni, koneajasta pyörii Linux n. 80 %.

Kyllä ihan hyviin kokemiin perustuen voin sanoa, että normaaleissa työrutiineissa ja nettikäytössä Linux on tänä päivänä erittäin luotettava ja turvallinen käyttis... vaikkapa ihan 'tavalliselle' käyttäjällekin. Vähemmällä vaivalla myös Linux mielestäni pysyy 'iskussa' kuin Windows.:)

"Olen törmännyt myös ihmisiin, jotka tekevät työkseen ohjelmointityötä ja olen kuullut heidänkin purreen hammasta Linuxin kanssa usein..."

No... en ole ammattikoodari, joskus 'pienenä' olen toki jotain koodiakin, ahkerastikin 'räätälöinyt'... jotenka en pysty sitä puolta ammattimaisesti analysoimaan, että olisiko avoimen koodin, Linux ohjelmien koodaus sitten oikeasti jotenkin winukkakoodia 'vaikeampaa'...;)

Muistini mukaan koodauksessa kyllä joutuu joskus myös hammasta puremaan...
nostan hattua sellaisille, jotka sillä hommalla leipänsä tienaavat.

Toisaalta kyllä valtaosa ihmisistä, koneiden käyttäjistä, on vain koneen käyttäjiä, ei ammattikoodareita.

"Linux - Pingviini, poininhäntä, nörtti, pepsi, ykköset ja nollat, risat sukat.."

Tuossa ehkä mielikuvasi voi mennä vähän pieleen nykytodellisuuden kanssa... olet ehkä sitten itse tuota ns. 'liituraitaporukkaa', siis bisnespukeituneita...:)

Asiaan:
Niin... Appleahan tässä piti kehuman... tuolla mainostoimistossa olen vähän joskus saanut Mac 'tuntumaakin' kokeilla ja on kiinnostusta sellainen myös itse joskus kiinnostuksen vuoksi hankkia ja mahdollisesti sitten myös liittyä sen ylistäjiin... kunhan joku päivä siihen tuohet sattuvat riittämään.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Apple - mainostoimisto, kromi, i-Tunes, iPhone, tyylikäs, kiiltävä, leopardi ja pantteri, business...

Microsoft - Billy Gates, ikkunat, troijalainen, word ja excel...

Linux - Pingviini, poininhäntä, nörtti, pepsi, ykköset ja nollat, risat sukat...

Apple - Homo, hedelmä, kiillotettu

Microsoft - Riistofirma, Bill Gates, Windows

Linux - Softakomponentti, lähdekoodi, pingviini

Käyttäjä

"Tuossa ehkä mielikuvasi voi mennä vähän pieleen nykytodellisuuden kanssa... olet ehkä sitten itse tuota ns. 'liituraitaporukkaa', siis bisnespukeituneita...:)"

Noh noh, t-paidalla ja farkuilla mennään useimmiten ;)

Usein mielikuvat meneekin pieleen todellisuuden kanssa, mutta mielikuvat ratkaisevat ja oleellisinta markkinoiden näkökulmasta olisikin tietää valloillaan olevat mielikuvat(usein jo stereotypioiksi pinttyneet)ja pyrkiä jollain tavalla muuttamaan niitä. Homma ei tapahdu yhdessä yössä, sitä on turha kuvitella.

Käyttäjä

Juu, ei se, että pääsee jonkun niinkin yleisen näytönohjainvalmistajan kuin ATI:n (no ok, AMD:n) ajuriongelmista pelkästään sudo apt-get install blaa blaa komennolla, eikä herää siihen että yöllä itku kurkussa kääntää jotain kerneliä asian vuoksi, tee siitä vielä kovin houkuttelevaa vaihtoehtoa.

Uskomatonta selitystä. On matkaa Microsoftillakin kun ei toimi niinkin yleisen prossuvalmistajan kuin IBM:n prossuissa käyttöjärjestelmät. Kumma kun ei ole Ubuntun käyttö vaatinut mitään kääntämistä ikinä. Toista se oli XP:llä johon ei saanut virallisia binaareja kaikkiin ohjelmiin. Hemmetti kun kirosin kun jouduin raahautumaan paikan päälle antamaan käyttäjätukea asiakkaalle eilen. Olisi ollut niin helppoa kummallekin jos olisin voinut pasteta tälle Skypeen, että "copy pasteta tuo päätteeseen ja kirjoita salasanasi". Ja ei, menuhelvetissä klikkailun opastaminen ei onnistu etänä jos asiakkaan käyttöjärjestelmä venäjänkielinen Windows XP josta ei tietenkään pystynyt vaihtamaan kieltä.

Kannattaisi hyväksyä vaan suosiolla, että Ubuntu on mennyt kirkkaasti ohitse normi-ihmisten käytössä Microsoftin tuotteista ja tämän hetken tilanne on, että tarvisi joku "syy" että miksi pitäisi käyttää Microsoftin tuotteita kun on niin paljon matkaa Canonicalin ja Applen tuotteisiin.

PS. Asiakas olisi halunnut Ubuntun mutta oli yksi liiketoiminnalle kriittinen softa jonka valmistaja ei ole vielä tuotteistanut softaa Ubuntulle (eikä edes Vistalle). Kaikenlaisia pommeja sitä onkin ihmisten kiusana, että ei voi käyttää helpompia käyttiksiä.

Käyttäjä

Tässä vaimokkeen vastaukset (sanottakoon että hän ei ole tietotekniikan suhteen niin justiinsa, mutta töissä ja kotona on XP:n ja Vistan orja)

Apple - omena, nörtti, Macintosh
Microsoft - Billy Gates (ja hänen "kermakakutuksensa"), Word
Linux = Torvalds, Pingviini, piilaakso

Käyttäjä

1, juu ne jotka eivät ymmärrä tai jaksa ymmärtää tietotekniikkaa ja ovat jokseenkin varakkaita hankkivat applen..

2, köyhemmät jotka hankkivat säästöillään applen eivät siitä kehtaa pahaa mainita koska ovat siihen panostaneet hirvittävät määrät rahaa joten se olisi oman wanna be imagonsa pettämistä =)

itse en voisi harkita applea sen takia että yritys ei pahemmin välitä kansainvälisistä ja lokalisoiduista markkinoista muuten kuin myymällä koneita.

palvelut eivät kehity missään muualla kuin jenkeissä ja lokalisoituja versioita odotellaan ja odotellaan.. ja kun niitä ei tule niin ollaankin tilanteessa 2.

Käyttäjä

Heh, jos aikoinaan Amiga -käyttäjiltä olisi kysytty tyytyväisyyttä, niin tulos olisi ollut samankaltainen. Ja mitä se olisi todistanut sen suhteen mihin kone soveltui?

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös