Käyttäjä

Vista SP1 ihastuttaa ja vihastuttaa

Windows Vistan Service Pack 1 -päivitys on saanut pääasiassa myönteisen vastaanoton. Päivitys korjaa virheitä, parantaa vakautta ja nostaa osin myös suorituskykyä. Mutta ongelmilta ei vältytty tälläkään kertaa. Keskustelupalstoilla jotkin käyttäjät valittavat pahoista SP1:n aiheuttamista ongelmista.

Lue juttu

Vastaukset 55 vastausta

Käyttäjä

Kummallista että kaksi kertaa tulee "Windows Vistan Service Pack 1 -päivitys on saanut pääasiassa myönteisen vastaanoton." -tyylin.

Tällaiset alkuvaiheen ongelmat ovat tyypillisiä suurissa ohjelmistopäivityksissä, ja niitä on esiintynyt käytännössä kaikissa Microsoftin service pack -päivityksissä. Yleensä ongelmat korjataan paketin julkaisua seuraavina viikkoina ja kuukausina.

Eikös näiden SP pakettien pitäisi olla korjauksia tuovia? Jos näytönohjain tai DVD asema lakkaa toimimasta niin taas on mennyt mäsällä testaamiset niin odotetusti. Miten maailman suurin ohjelmistotalo voi tehdä näin paljon ongelmia kun käytännössä omistaa lähes koko alan?

Käyttäjä

"Miten maailman suurin ohjelmistotalo voi tehdä näin paljon ongelmia kun käytännössä omistaa lähes koko alan?"

Tätä myös allekirjoittanut pieni kulkija on hämmästellyt, kummastellut... jo pitkään...eikä vieläkään voi lakata sitä tekemästä...;)

"Odotetusti myös pahoja ongelmia"

Hupaisa lausuma... eikä ketään nuo pahat ongelmat haittaa lainkaan, kun valtavirta softan käyttäjät jo vanhastaan pitävät niitä ihan normaaleina ja 'odotettuina'.:)

Kumma homma... käyttämäni Linux jakelu ei ole päivityksissä muistini mukaan koskaan aiheuttanut 'pahoja ongelmia', vaikka käyttis on alun perinkin maksuton... hyvää laatua saa siis maksutta, mutta 'rihkamasta' on valtavirta valmis auliisti maksamaan kasan euroja...;)

Terv. Heikki

Käyttäjä

Pekka Mäyrinen kirjoitti:
Eikös näiden SP pakettien pitäisi olla korjauksia tuovia? Jos näytönohjain tai DVD asema lakkaa toimimasta niin taas on mennyt mäsällä testaamiset niin odotetusti. Miten maailman suurin ohjelmistotalo voi tehdä näin paljon ongelmia kun käytännössä omistaa lähes koko alan?

Joskus korjataan väärin ja joskus (3. osapuoli) on tehnyt väärin ja korjaus rikkoo väärin tehdyt softat.

Heikki Ojala kirjoitti:
Kumma homma... käyttämäni Linux jakelu ei ole päivityksissä muistini mukaan koskaan aiheuttanut 'pahoja ongelmia', vaikka käyttis on alun perinkin maksuton... hyvää laatua saa siis maksutta, mutta 'rihkamasta' on valtavirta valmis auliisti maksamaan kasan euroja...;)

Kerro oitis tämä Linux-jakelu niin minäkin siirrän linuxini käyttämään sitä.

Käyttäjä

Jarkko, välittömästi kerrotaan tok...
monta vuotta työkäytössäkin olen käytellyt... tuolta
http://opensuse.fi/Tervetuloa_openSUSEa_suomeksi-wikiin
saat hyvän jakelun vaivattomasti ja myös ohjetta joka lähtöön, jos satut tarvitsenaan...;)

Terv. Heikki

Käyttäjä

Ja Susesta sulla on varma tieto, tai ainakin jokin suhtvarma muistikuva, että se ei olisi ikinä kellekkään aiheuttanut ongelmia?
Vai olisitko hieman yleistänyt tai jopa liioitellut?

Nimimerkillä "olen kyllä yrittänyt Susea asentaa" ;)

Käyttäjä

Älkääkä edes puhuko Ubuntun viimeisimmästä versionvaihdosta. Ainoa seuraus mulla oli koneen uudelleenformatointi eikä tulostimia saa toimimaan millään, siis niitä, jotka toimi hyvin edellisessä versiossa.

Käyttäjä

Canonical yrittää pysyä gnome työpöytäjärjestelmän julkaisun tahdissa. Canonical vaikka odottaa että gnome saa uusimman version ulos ennen kuin julkaisee oman distronsa jotta saa sen mukaan. Myös useat käyttöjärjestelmän osat ovat samassa tahdissa kuin monet työpöytäjärjestelmät ja tämä aiheuttaa ongelmia monelle distrolle kun julkaisun jälkeen onkin buginen uusi versio käytössä gnomesta mutta ollut pakko ottaa käyttöön.
Kun gnome julkaisi 2.20 version niin siihen tuli parin viikon aikana joka päivä lähes suuria päivityksiä ja se hiottiin nopeasti hyvään kuntoon. Kde näyttää tekevän vielä kerran kuukaudessa rytmiä ja tuo uusin kde4 ei tunnu hirveän hyvältä vielä.

Ubuntu on lähes klooni debianista, oikeastaan debianin epävakaan kehityshaaran versiosta ja se kyllä näkyy siinä. Canonical ei voi lisäillä enää Ubuntuun niin paljoa päivityksiä kuin mitä Debian pystyy kun Debianilla ei ole vastaavaa kaupallista huolta tukemisesta.
Kun seurailee Debianin kehitystä niin näkee kyllä onko seuraava Ubuntu hyvässä kunnossa vai ei. Onneksi ei tarvitse Ubuntu distroa käytellä kun pitäytyy vain Debianissa niin saa parempaakin herkkua eikä tarvitse odotella Canonicalin määräilyä kehittämisestä.

Käyttäjä

Erkki K Kangas kirjoitti:
Älkääkä edes puhuko Ubuntun viimeisimmästä versionvaihdosta. Ainoa seuraus mulla oli koneen uudelleenformatointi eikä tulostimia saa toimimaan millään, siis niitä, jotka toimi hyvin edellisessä versiossa.

Osaatko sanoa mikä meni pieleen?

Nim. tarttis ubuntuja päivitellä.

Käyttäjä

AR, puhun ihan omakohtaisista vuosien kokemista tuosta Susesta... ei ole tapanani liioitella... noiden kokemien takia toki suosittelen sitä muillekin.:)

Tiedän senkin, että todella monet tuhannet, siis muutkin Susea maailmalla ongelmitta käyttävät.

Sille en kyllä valitettavasti voi mitään, jos juuri sinä et saa Susea asennetuksi, voi olla vaikkapa koneesi rauta sellainen (ehkä läppäri?), että ei asennu. Useimpiin nykykoneisiin se kyllä asentuu.

Yleisin syy epäonnistumisiin on, mitä olen seurannut, viallinen DVD image... poltto on epäonnistunut, tehty väärin, tai on viallinen DVD asema, ei kirjoita tai lue kunnolla... torrenttina kannattaa imuttaa...
Asennuksen yhteydessä myös kannattaa tehdä datan tarkistus.

Nämä uudet isot Linux jakelutkin on täysin nykyaikaisia, jotka ei ihan kaikkein wanhimmalla antiikkiraudalla toimi.
En tuomitsisi jakelua, väittäisi sitä toimimattomaksi, jos et sitä itse saa toimimaan...
Pitäisi päästä koneesi ääreen, niin voisi katsoa ja arvioida mahdollista syytä moiseen.

Itsellänikin on wanha Dell läppäri, johon en ole saanut asennettua mitään, minkään merkkistä Linuxia, tarmokkaista yrityksistä huolimatta, herjaa sopimatonta rautaa, joten siinä pyörii edelleen w 200 pro.

Terv. Heikki

Käyttäjä

"Älkääkä edes puhuko Ubuntun viimeisimmästä versionvaihdosta. Ainoa seuraus mulla oli koneen uudelleenformatointi eikä tulostimia saa toimimaan millään, siis niitä, jotka toimi hyvin edellisessä versiossa."

Erkki, onko se nyt aivan pakko koettaa vain Ubuntua käytellä...? :)

OpenSusessa olisi kyllä tuo lisälaitetuki erinomainen...
paljolti sen takia sitä käyttelen, kun siinä toimii nuo erinomaiset vähän vanhemmat työssä käyttämäni skanneri, sekä tulostin.

Ubuntukin on yhdessä verkkoni masinassa ja sillä en ole saanut noita toimimaan.

Ja... kuten tuossa aikaisemmin mainitsinkin, niin nämä viimeisimmät isot Linux jakelut ovat ihan nykyaikaisia käyttiksiä, jotka ei välttämättä aivan museomasinoissa hyvin toimi.

Jotkut asentelevat isoimman mahdollisen Linux jakelun taysin tehottomaan wanhaan w 98 koneeseen ja sitten ruikuttavat, että onpa se Linux hidas ja huonosti toimiva...;-)

Linuxeissa on noihin vanhempiin koneisiin olemassa kevyempiä vaihtoehtoja.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Ei, pakko ei ole, mutta ei mulla ole aikaa eikä halua vaihtaa jakelua kun kirjoitinajurit lakkaa toimimasta versionvaihdon takia. Ja jos joku tota oikeasti käyttäisi, metelihän siitä tulis kun jakelu vaihtuis pari kertaa vuodessa.

Sitäpaitsi mistä mä tiedän (tai edes voin tietää) toimiiko meidän verkkolaserit Susessa tai Mandrivassa tai mikä milloinkin on hyvä.

Ja sitten vielä joku sanoo, ettei tota Gnomea voi käyttää, pitää olla KDE.

Ja sitten vielä joku ihmettelee, ettei Linuxia käytetä esim. pienyrityksissä työpöytäkäytössä. Ei niissä ole kokopäiväistä nörttiä noita ylläpitämässä.

Käyttäjä

"Sitäpaitsi mistä mä tiedän (tai edes voin tietää) toimiiko meidän verkkolaserit Susessa tai Mandrivassa tai mikä milloinkin on hyvä."

Niin... mistäpä sen tietäisi... melko varmasti kuitenkin toimisivat...

Eikä tok kenenkään tarvitse koko Linuxia käyttää lainkaan, ellei halua...;)
Nuo työpöydätkin on makuasioita... molemmilla pystyy hommat hoitamaan... oma suosikkini on KDE...

Kuitenkin näin kaukaa katsoen vähän näyttäisi, että teet tuosta Linux hommasta nyt vähän vaikeampaa kuin se onkaan... mikä on toki luonnollista, kun ei ole aikaa ja motivaatiota siihen perehtyä...:)

Uskoisin kyllä, että sinunkin hommat voisi Linuxillakin pyörittää...
Isojakin yksiköitä on meillä ja muualla Linuxille laitettu.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Käytän nykyisin Parsix Linuxia, joka on nopeampi kuin Ubuntu.
http://www.parsix.org

Olen ohjelmia asennellessa tehnyt ohjesivun nettiin eri ohjelmien asennuksesta:
http://lauri.ojansivu.googlepages.com/parsixlinuxfixes

Käyttäjä

Mun hommissa Linux ei yksinkertaisesti onnistu kun softiani ei ole Linuxille. Esim. Freeway Pro, Intaglio, InDesign, Photoshop, iPhoto, Keynote, tuossa joitain, joita ei saa Linuxille nyt eikä koskaan.

Eikä mulle riittäis melko varmasti toimiminen, ne joko toimii tai sitten ei.

Linuxin suurin este yleistymisessä on just tuo Suse, Ubuntu, Parsix, Mandriva, KDE, Gnome jne sekasotku, josta ei kukaan ota selvää. Taviskäyttäjä ei sellaisessa viidakossa pärjää. Eikä heille voi sanoa, että kun tuo juttu ei nyt enää toimi Ubuntussa, niin kokeillaan vaikka Susea tai Parsixia.

Käyttäjä

Miksi jokaisessa yhteydessä pitää tuoda julki oma ihastus johonkin Linux distroon? Nythän on otsikkona Vista SP1!

Käyttäjä

Miksi jokaisessa yhteydessä pitää tuoda julki oma ihastus johonkin Linux distroon? Nythän on otsikkona Vista SP1!

Vastaus on hyvin yksinkertainen:
Kaikki jotka käyttävät Linuxia eivät todellakaan voi ymmärtää miksi joku tietokoneista kiinnostunut (Tietokone-lehden foorumia lukeva) voi edelleenkin tosiaan käyttää Microsoftin käyttöjärjestelmää. Mielestäni tämä yhtälö on mahdoton. Kukaan tietokoneista jotain ymmärtävä ei tosiaankaan halua Vistaa koneelleen. Muille ihmisille se tulee väkisin, mutta ei pitäisi tulla niille jotka jotain tietokoneista ymmärtävät!

Käyttäjä

"Älkääkä edes puhuko Ubuntun viimeisimmästä versionvaihdosta. Ainoa seuraus mulla oli koneen uudelleenformatointi eikä tulostimia saa toimimaan millään, siis niitä, jotka toimi hyvin edellisessä versiossa.

Osaatko sanoa mikä meni pieleen?

Nim. tarttis ubuntuja päivitellä. "

Ei osaa.

"Mun hommissa Linux ei yksinkertaisesti onnistu kun softiani ei ole Linuxille. Esim. Freeway Pro, Intaglio, InDesign, Photoshop, iPhoto, Keynote, tuossa joitain, joita ei saa Linuxille nyt eikä koskaan.

Eikä mulle riittäis melko varmasti toimiminen, ne joko toimii tai sitten ei.

Linuxin suurin este yleistymisessä on just tuo Suse, Ubuntu, Parsix, Mandriva, KDE, Gnome jne sekasotku, josta ei kukaan ota selvää. Taviskäyttäjä ei sellaisessa viidakossa pärjää. Eikä heille voi sanoa, että kun tuo juttu ei nyt enää toimi Ubuntussa, niin kokeillaan vaikka Susea tai Parsixia. "

Ainoa osaamisalue on ompussa ja sekin heikoissa kantimissa...:)

Käyttäjä

Heh, siks just kun tutulla yrittäjäpariskunnalla oli uusi kannettava ja Vista, ja ongelma että kone toimii niin hitaasti vaikka 2 Gt muistia ja muuten tehokas kone. Vasta ostettu ensimmäinen tietokone. Asensin siihen Parsixin, ja kuuntelen kehuja miten nopeasti kone käynnistyy ja miten helppo Inkscapella on tehdä lehteen mainoksia pdf-muodossa, ja kirjoittaa tekstiä OpenOfficella.

KDE-ohjelmat kyllä toimii Gnomessa ja päinvastoin.

En sanoisi että tuon ohjesivun teko tai Linuxin käyttö muutenkaan olisi vaikeaa. Linux tunnistaa suurimman osan laitteista itse, ja tuo sivu on syntynyt siten, että laittaa vaan virheilmoituksen Google-hakuun ja klikkaa ensimmäisiä linkkejä. Taviskäyttäjä vaan seuraa sivun ohjeita vaihe vaiheelta, ja hyvin toimii, hommaa on helpotettu entisestään.

Ainakin mukavampaa tämä on kuin ihmetellä miten järkäle F-Secure tietoturvaohjelmisto vie tehot, defragmentoida kovalevyä, asennella Windowsia uudelleen kun se ajan myötä hidastuu, asentaa perusohjelmat kuten selaimet ja ajurit ja toimistopaketit erikseen, ja odotella koneen hidasta käynnistymistä.

Ammattikäytössä tilanne riippunee siitä, mitä ohjelmaa missäkin työpaikassa käytetään, onko kyseessä Windows, Mac, Linux vai Windows, ammattikäyttäjiä on joka käyttöjärjestelmällä.

Photoshop:
www.winehq.org:sta uusin versio, Windowsin fontit msttcorefonts paketin asennus, Photoshop CS asennus-cd:ltä klikkaa oikealla hiiren painikkeella että avataan winellä, ja asentui ja toimi ihan ilman mitään säätämistä.

Intaglio => Inkscape.
Suomenkielinen, avaa ja tallentaa SVG, Illustrator, eps, dxf, bittikartta jne tiedostomuodot, voi tallentaa suoraan PDF:ksi, bittikarttakuvan tai fontit jne voi muuttaa vektorigrafiikaksi. Sillä vasta tehtiin lehteen mainos ja lähetettiin sähköpostissa PDF-tiedostona.

InDesign => Scribus.
Scribus ja Inkscape ohjelmilla tehdään monia sanomalehtiä nykyisin.

Keynote => OpenOffice Impress.
ja Inkscapella liukuvärit jne. Tosin Keynotessa on hienommat efektit.

Freeway Pro => Aptana / Inkscape / KompoZer.
Aptana Eclipseen perustuva koodieditori joka ottaa huomioon mitkä tagit missäkin selaimessa toimii, näyttää syntaksivirheet HTML/Javascript/CSS/PHP jne koodissa. Grafiikat Inkscapella. Jos tarvitsee jotain WYSIWYG muokkausta, niin käyhän KompoZer/NVU siihen, mutta tavallisesti teen yhden layoutin jota koko sivusto käyttää sivustonhallintajärjestelmässä.

iPhoto => Picasa tai F-Spot
iPhoto:ssakin on omat ongelmansa:
http://www.davidalison.com/2008/03/iphoto-vs-picasa.html

Hyvä kone Mac toki on.

Käyttäjä

Aaargh "ohjelmaa missäkin työpaikassa käytetään, onko kyseessä Windows, Mac, Linux vai Windows" just pitäs varmaan oikolukea ennen postausta...

Öö, siis ja jos CMYK tukea kaipaa ilmaisista ohjelmista niin onhan Krita ja Cinepaint...

Käyttäjä

No, mulla ei oo virustorjuntaa enkä defragmentoi omiani, työkaverien joskus.

Ja kun Linux ei tunnista laitetta niin se on sitten siinä.

Fonteista sen verran, ettei taittoa millään MS-fonteilla tehdä. Ja jos yrität selittää, että emulaattorilla Photari pyörii yhtä hyvin kuin natiivina, yritä uudestaan.

Osaako Inkscape muka Core imagen ja sen temput? Epäilen. Ja onko siinä oikeasti joku värihallinta?

Scribus, just joo. Vain konkurssikypsät lehdet tehdään sillä tai sitten S/M-lehdet.

Impress ei pärjää edes Powerpointille eikä Keynotesta ole nähnyt edes unta.

NVU, salli mun nauraa. Lelu joka sopii lapsille. Mutta että työkalu?

Toimiiko muka Picasa Impressin kanssa saumatta? Kuten iPhoto, Freeway, Keynote, Photoshop ja InDy?

Kyllähän noilla varmaan jotain saa aikaiseksi, mutta oikeilla työkaluilla se vaan käy helpommin ja mulla on tietokone just sitä varten, että työt olis helpompi tehdä.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös