Vastaukset 55 vastausta

Käyttäjä

Olen käyttänyt Vista Ultimatea nyt noin vuoden ja se on toiminut hienosti. Myönnän kyllä, että kokosin viime keväänä pc:n silloin markkinoille tulleista komponenteista. En kyllä usko, että SP1 tulee pilaamaan koneen toiminnan. Jos jotain ilmenisi, niin ohjelmatalo varmaankin huolehtii siitä, että korjaus on saatavilla.
Noista muistikammoista sanoisin, että vaikka 4 Gt 32 bit käyttiksellä on raja, niin jostakin syystä emo (minulla EVGA) ei ehkä tykkää siitä, että 2 Gt pari saa seurakseen toisen samanlaisen kitin. Joten minulla on pari slottia vapaana, kun tarvetta keskusmuistin lisäämiseen ei ole ilmennyt.

Käyttäjä

"Fin-kielipaketti ei asennu siihen enää. Ennen Sp1:köstä kyllä. Kuvittelin että mulla on SP1:kösellä varustettu suomenkielinen Vistan Ultimate jo 20.3, mutta toisin kävi. Billi on tehnyt pakkiin jonku jekun."

Johtunee (?) ihan siitä, että suomenkielinen SP1 on erikseen eikä ole vielä edes ilmestynyt ja nyt saatavilla oleva muunkielinen vääntää jonkun bitin poikittain niin, että wanha kielipaketti ei enää "tajua" asentua. Käyttiksen versio on kielipaketille liian uusi?
Ei olisi ensimmäinen ja ainoa kerta kun näin käy, eikä ole edes ainoastaan Mä$älle tyypillistä...

T: Vesku

Käyttäjä

On 32-bit vistassa 4 Gt ja myös löytää sen SP1:kösen asennuksen jälkeen. Aiemmin löysi 3070 mt.

Käyttäjä

On 32-bit vistassa 4 Gt ja myös löytää sen SP1:kösen asennuksen jälkeen. Aiemmin löysi 3070 mt.

Vista löytää sen saman verran edelleenkin. Mäsän kehittäjien mukaan he vain korjaavat tuon ongelman että laittavat Vistan ilmoittamaan kuinka paljon muistia on asennettuna, ei kuinka paljon on käytössä. Koska liikaa tuli ilmoituksia että koneessa on esimerkiksi tyyliin 4GB muistia ja Vista löytää vain 3.25 tai vähän vähemmän. Eli kyseesä on mäsän "fix".

Käyttäjä

"Vista löytää sen saman verran edelleenkin. Mäsän kehittäjien mukaan he vain korjaavat tuon ongelman että laittavat Vistan ilmoittamaan kuinka paljon muistia on asennettuna, ei kuinka paljon on käytössä."

Joopa... tällä viisiin Mä$ä saa tyväiset Vistan käyttäjät entistäkin tyytyväisemmiksi, kun heidän selvällä rahalla ostamansa ja asentamansa muistin suuri määrä ihan numeroista näkyy...:)

Terv. Heikki

Käyttäjä

Pekka Mäyrinen kirjoitti:
Vista löytää sen saman verran edelleenkin. Mäsän kehittäjien mukaan he vain korjaavat tuon ongelman että laittavat Vistan ilmoittamaan kuinka paljon muistia on asennettuna, ei kuinka paljon on käytössä.

Heikki Ojala kirjoitti:
Joopa... tällä viisiin Mä$ä saa tyväiset Vistan käyttäjät entistäkin tyytyväisemmiksi, kun heidän selvällä rahalla ostamansa ja asentamansa muistin suuri määrä ihan numeroista näkyy...:)

Valitan jos taas toimin ilonpilaajana mutta tästähän tässä on kyse:
http://blogs.msdn.com/hiltonl/arc.../13/the-3gb-not-4gb-ram-problem.aspx
Eli 3 gigatavun raja juontuu raudasta ja sitä on aika vaikeaa softalla sitten korjata.

Samasta ongelmasta on kärsitty paremmissakin piireissä:
http://www.macworld.com/article/53548/2006/10/macbookram.html

Siitä sitten voi kinastella, että pitäisikö Vistan näyttää 3 vaiko 4Gt, mutta kyse ei ole siitä, etteikö Vista ymmärtäisi, että muistia voi olla 4Gt.

Käyttäjä

Outoa höpöttelyä taas...

Miksi pitää Linux vetää jokaiseen MS uutiseen? Ihan yleisesti on tiedossa MS:n kädettömyys ja omaa jalkaan ampuminen huonostitehdyn softansa kanssa. Olisin kyllä luullut, että ne olisivat oppineet jotain XP:stä mutta tuntuu samoja ongelmia olevan päivtysten yhteensopivuuden kanssa kuin lähes aina. Ei sen puoleen ei ole Vistaa eikä tule, lievä vahingonilo kylläkin.

Mutta Pekan Ubuntu kommenttiin nyt kuitenkin sen verran korjausta, että eiköhän Debian ole se konservatiivisempi jakelu. Ja Canonicalkin tähän mennessä sitoutunut aika tarkkaan 6kk release sykleihin. Eli ei ne mitään sen kummemmin odottele.

Käyttäjä

Joo, onpa taas v*tun mielenkiintonen ketju. Otsikkona on Vistan SP1 ja viestit täynnä linuxia.

Olisiko linux-uskovaisilla jotain syytä mennä itseensä. Voisi opetella edes otsikkoa vaihtamaan.

Kaikella ystävyydellä...

Käyttäjä

"Joo, onpa taas v*tun mielenkiintonen ketju. Otsikkona on Vistan SP1 ja viestit täynnä linuxia.

Olisiko Joo, onpa taas v*tun mielenkiintonen ketju. Otsikkona on Vistan SP1 ja viestit täynnä linuxia.

Olisiko linux-uskovaisilla jotain syytä mennä itseensä. Voisi opetella edes otsikkoa vaihtamaan.

Kaikella ystävyydellä... jotain syytä mennä itseensä. Voisi opetella edes otsikkoa vaihtamaan.

Kaikella ystävyydellä... "

:)

Niinpä niin...

Olen kyllä melko usein ollut täällä huomaavinani, että 'yksisilmäinen' ehkä jopa ihan ahdasmielinen mä$ä porukka loukkaantunee aina, kun jossain joutuvat lukemaan jotain, missä mainitaan sana Linux tai toisinaan myös Mac...

Kuitenkaann ei Linux-porukalla liene ollenkaan tarkoitus ketään ärsyttää, vaan tuoda esille myös se turvallisempi ja toimivampi vaihtoehto, jota rahakas mä$ä -poppoo ei ehkä näe...;-)

Linuxin toimivuuskin perustuu ihan tietoon ja kokemukseen...
ei siis'linux-uskooon'.

Joku voi olla toista mieltä, mutta ei se mitään... elämä on...

Terv. 'sekakäyttäjä' Heikki

Käyttäjä

jaahas, rupes mustaa pukkaan...
yritetään korjata...

Heikki

Käyttäjä

Oletkos kokeillut asentaa siihen vanhaan Delliisi esimerkiksi Ubundu 4.sta.
Ubundujen asentamisessa vanhoihin kannettaviin on itsellä ollut se ongelma, että ensin on pitänyt asentaa nelonen, sitten viitonen, sitten kuutonen. Asennus ei ole toiminut esimerkiksi suoraan kutosella vanhan kannettavan kanssa.
Jos löydät jostakin vanhan best-linuxin toimii taatusti vaikka millä läppärillä, on myös olemassa muita linux-jakeluita, jotka toimivat jopa 16 Mb ram-muistilla.
Itselläni ubundu 7 on toiminut loistavasti, tuntee eri tulostimet ja jopa skannerit heti, toisin kuin vaikkapa xp (jonka kanssa pitää alkaa etsiä ajuri cd-levyjä yms)
Olen enmmän kuin tyytyväinen linuxiin.Ainoa jäljellä oleva päänvaiva on usb-muistipaikkojen toimivuus virtualboxia käytettäessä.
Lisäksi asennus oli helppo ja kone toimii yhdessä xp:n kanssa.
Windows xp tuntuu itsessään olevan jo virus ja vista ei vakuuta.

Käyttäjä

"Oletkos kokeillut asentaa siihen vanhaan Delliisi esimerkiksi Ubundu 4.sta. "

Hei Juho!

Kiitos kommentista...

Taisi olla Ubuntun versio 5.10, jota siihen aikoinaan koetin... sen wanhempaa en löytänyt... myös muitakin jakeluita silloin yrittelin.
Tuo Dell ei lähde käyntiin Live Linuxillakaan, kuten Knoppixillakaan...
Rauta näyttää olevan perin juurin 'mä$ä yhteensopivaa'...;)

Dellissä on muistia 128 Mb... joten siitä ei ole kiinni.

Siinä pyörii mykyisin tuo w 2000 pro...

Muistelen joskus netin foorumeilta lukeneeni, että en ole ainoa, joka juuri tuohon Dell malliin ei ole onnistunut linuxia asentamaan.

Minäkin olen jo vuosia ollut Linuxiin erittäin tyytyväinen... tehokkaalla nykykoneella nämä uudet Linux jakelut suorastaan lentää, työrutiinit hoituvat sillä winukkaa nopeammin...:)

Paljon on Linuxissa hyviä ominaisuuksia, kun vertaa Mä$än tekeleisiin...
viruksia, haittapökäleitä ei siihen tule, on siis turvallinenkin.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Ja mitä tulee Freeway Prohon, ainoastaan Dreamweaver pääsee samalle tontille ja sitäkään ei ole Linuxille.

Mitä helvettiä :D Kyllähän ihan professional tasolla ei tehdä millään Dreamweaverilla vaan pääasiassa tekstieditorilla.

Siinä meni uskottavuutesi.

Käyttäjä

Juho: VirtualBox ja USB

Lisää tekstitiedostoon /etc/fstab tekstirivi:

none /proc/bus/usb usbfs devgid=1001,devmode=664 0 0

Ja sitten kirjoita mount -a
Pitäisi toimia, toimii ainakin minulla VirtualBoxissa ja VMwaressa.
Vai oliko kyse jonkin tietyn USB-laitteen toimimisesta?

VirtualBoxista jne tarkempia vinkkejä sivullani:
http://lauri.ojansivu.googlepages.com/parsixlinuxfixes

Käyttäjä

Siitä sitten voi kinastella, että pitäisikö Vistan näyttää 3 vaiko 4Gt, mutta kyse ei ole siitä, etteikö Vista ymmärtäisi, että muistia voi olla 4Gt.

Mäsä ei voi kyllä tehdä mitään jos on emolevy joka tukee vain 3Gt muistia, mikä on kummallista että joskus 2000 luvun alussa oli emoja jotka tuki aina 4Gt. Nyt myydää emolevujä jotka eivät tue kuin 3Gt ja tämä on outoa kun markkinoilla on koneita joissa 8Gt tukikin on.

Itse käpistelin tuollaista konetta viikon aikana kun asensin Linux käyttöjärjestelmää Vistan rinnalle ja asensin SP1 paketin Vistaan. Koneessa oli 4Gt muistia ja Vista ilmoitti ennen SP1 pakettia käytettäväksi 3.25Gt muistia. SP1 jälkeen se muuttui tosiaan 4Gt mutta edelleen käytössä on vain 3.25Gt.

Linux käyttöjärjestelmä taas ilmoitti alussa että 869Mt käytössä mutta kun päivitti linuxin i586 version i686 versioon niin tuli 4095Mt käyttöön.
Vista (32bit) siis ilmoittaa koneeseen asennetun muistin mutta käyttää vain mitä pystyy eli alle 4Gt. Linux käyttöjärjestelmä taas kertoo ja käyttää muistin oikein.

Haluaisinpa nähdä Vistan koneessa missä on 8 tai yli 4Gt muistia.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös