Käyttäjä

Gartner: Linuxille huonoja ja hyviä uutisia

Tutkimusyhtiö Gartner on julkaissut ennakkotietoja Linuxin ja muiden avoimien ohjelmien tilaa koskevasta raportista. Gartnerilla on varsinkin Linuxille myös huonoja uutisia.

Lue juttu

Vastaukset 9 vastausta

Käyttäjä

Jep jep, säästöä... Sitä syntyy, kun ilman it-osaamista hankitaan vaikka SAAS:ia. Suolaista on.

Käyttäjä

Wäinömoinen on mielestäni oikeassa ja väärässä. Firmasta tulisi löytyä vähintään yksi työntekijä, jolla on vankka it-osaaminen, muuten ollaan liiaksi myyntimiehiin luottamisen armoilla.

SAAS -mallista voi saada paljonkin säästöjä irti. Esim. yritykset voivat hankkia varmuuskopionti järjestelmän palveluna kuukausiveloituksella sen sijaan, että maksaisivat kalliita lisenssejä ja hankkisivat kalliiita nauharobotteja.

Käyttäjä

"Firmasta tulisi löytyä vähintään yksi työntekijä, jolla on vankka it-osaaminen, muuten ollaan liiaksi myyntimiehiin luottamisen armoilla."

Niin tulisi löytyä, jos oikeasti säästää meinataan...

Nykyisin firmoissa palvelevien vankan it-osaamisen ammattilaiset ovat pääosin ikävästi 'puhdasoppisia' Windows koulutettuja osaajia.;)

Menee vuosia, ennenkuin tilanne tässä suhteessa käytännössä edes muuttuu.

Terv. Heikki

Käyttäjä

Lähinnä sitä ajoin takaa, että säästöjä ei synny automaattisesti. Pääsääntöisesti tuotteet on systeemistä riippumatta hinnoiteltu niin kalliiksi, että todellisten säästöjen tekemiseksi tarvitaan tarkkaa suunnittelua ja asiantuntemusta.

Sinänsä SOA ja SAAS ovat omiaan juuri pienille yrityksille, joilla ei ole "varaa" pitää omaa it-henkilöstöä. Palveluntarjoaja on vain valittava tarkasti.

Pahimmassa tapauksessa ulkoistamalla hankkimalla kulut nousevat ja palvelut heikkenevät.

Käyttäjä

Heikki >>

Windows-only -osaajien ulkoistamisella ostamalla vaikka MS SBS tai pelkkä Sharepoint SAASina taitaa säästöjä syntyäkin. Saattaapa siinä luotettavuuskin parantua, jos ei ihan Soneraa, Elisaa, Tunaattoria tai muita suuruuksia valitse toimittajakumppaniksi.

On tämä vain sellainen höttöala. Itse kysyn aina mahdollisilta toimittajilta linux-osaamista, jos sitä ei löydy ei auta vaikka päällä olisi Armanin puku. Ns. ms-pukupelleillä kyllä suu käy, paljon muu ei sitten taidakaan käydä.

Käyttäjä

-- Ns. ms-pukupelleillä kyllä suu käy, paljon muu ei sitten taidakaan käydä. --

Se onkin siinä huonoin puoli kun ne rahoista päättävät IT:stä tietämättömät johtajat uskoo niiden korupuheisiin yhtäpaljon kuin mäsän kokosivun FUD-mainoksiin ("tutkimuksiin")

Käyttäjä

<i>"Se onkin siinä huonoin puoli kun ne rahoista päättävät IT:stä tietämättömät johtajat uskoo niiden korupuheisiin yhtäpaljon kuin mäsän kokosivun FUD-mainoksiin ("tutkimuksiin")</i>

Niin... ja Mä$ä jatkumo on Suomessa lähes varmistettu... uuteen Pekkarisen superministeriöönkin, elinkeinoministeriöön. tuli päällikkö suoraan Mä$än yhteiskuntasude päällikön virasta...)

Yhteiskuntamme IT hankinnoista päättävillä viranomaisilla, heidän asiantutijoilla tulisi olla käytettävissä kattavaa osaamista myös Linuxista, nykyisin siellä hallitsee, vallitsee nähdäkseni Windows only porukka.

Terv. Heikki

Käyttäjä

"Niin... ja Mä$ä jatkumo on Suomessa lähes varmistettu... uuteen Pekkarisen superministeriöönkin, elinkeinoministeriöön. tuli päällikkö suoraan Mä$än yhteiskuntasude päällikön virasta...)"

Kuulostaa ihan samalta kuin erään uskonnoksikin itseään tituleeraavan kultin toiminta.

Käyttäjä

"Kuulostaa ihan samalta kuin erään uskonnoksikin itseään tituleeraavan kultin toiminta."

Jaro... haluatko ehkä tarkentaa... ?

Terv. Heikki

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös