Olen testannut nyt XP ja Vista käyttöjärjestelmiä Performance Test -nimisen ohjelman avulla. En tiedä kyseisen ohjelman luotettavuutta, mutta olen halunnut saada jonkinlaisia suuntaa antavia tuloksia.
Kyseisestä on ohjelmasta on saataville 32 bit versio ja 64 bit versio.
64 bittisessä järjestelmässä olen ajanut molemmat versiot.
Lisätietoja ohjelmasta: http://www.passmark.com/products/pt.htm
Tämänhetkiset tulokse sanallisesti
-WinXP + SP3: Kokonaispisteet suuremmat kuin Vista Home Premiumissa
tai Ultimatessa(x64) testiohjelman 32bit versiolla.
-Vista Home Premium x86: Kokonaispisteet suuremmat kuin Ultimate x64:ssä
ajettaessa 32 bittistä versioita.
-Vista Ultimate x64: Kokonaispistemäärä ylittää Home Premiumin ja XP:n, kun ajetaan 64 bittistä sovellusta. Mm. CPU ja 3D graffiikka antoivat huomattivasti paremmat pisteet, kun taas levynkäsittely hidastui.
-Windows XP + SP2 x64 edition: Kokonaispistemäärä 32 bittisillä sovelluksella samaa tasoa kuin Vista x64:ssä 64 bittinen sovellus.
64 bittisellä sovelluksella XP tuntui saavan lisää vettä myllyyn ja hakkasi vista x64:n täysin myttyyn jokaisessa osa-alueessa.
Levynkäsittely hidastui myös XP x64:ssä kun ajettiin 64 bittistä sovellusta.
Nämä siis todella epäviralliset testit ja eri ohjelmat antavat varmasti erilaisia tuloksia. Jos jollakin on omia tuloksia/näkemyksiä ni jakakaa ne ihmeessä eteenpäin. Minua ainakin kiinnostaa tietää minkälaisia tuloksia muut ovat saaneet.
Janne, minun testien mukaan tiedostokäsittely on Vista x64:ssä hitaampaa kuin 32 bittisessä versiossa. Jos satut itse tekemään testejä tai löydät jonkun toisen tekemiä niin laittele tuloksia.
Lopuksi offtopic. Kokeilin myös Windowsin 7 Betaa. Asennus vei minusta lähes yhtäkauan kuin Vistassa ja käyttöjärjestelmän käynnistymisessäkään en huomannu juuri muutosta. Nopeustestien mukaan Seiska on nopeampi kuin Vista ultimate X64, mutta häviää selvästi tuolle XP x64 editionille.