Vastaukset 31 vastausta

Käyttäjä

"Tuolloin ei standardeista oltu varmaan kuultukaan, mutta kun nettiyhteydet alkoi yleistymään toden teolla, alettiin myös vaatia selaimilta enemmän. Microsoft oli ainoa, jonka ei tarvinut tästä välittää - taas kerran monopoliaseman väärinkäytön ansiosta."

Standardit kyllä olivat tuloillaan ja IE6 olikin ensimmäinen, joka läpäisi alkuperäisen Acid-testin, joka testasi ihan perus CSS:ää yksinkertaisimmillaan. Aikalailla välittömästi tämän jälkeen kehitys lopetettiin, eikä mitään todellisia muutoksia ole tehty kuin vasta IE8:ssa, joten aika hiton pitkään on Microsoft laittomuuksillaan markkinoita hallinnut. Nyt, kun pakka on jo alkanut hajota jo hyvän aikaa sitten, ollaan sitten kiireellä tekemässä korjauksia tilanteeseen.

Käyttäjä

Vaikka kuinka yritetään vastaanväittää niin IE7 on täysin samalla viivalla vaihtoehtoselainten kanssa ja joidenkin ominaisuuksien osalta jopa edellä.

Olen kokeillut käytännössä kaikkia IE7:n kilpailijoita (Safari,Opera,Firefox) mutta eipä niistä ole todellisiksi korvaajiksi.

Kaiken lisäksi IE7:n saa oikeilla tietoturva-asetuksilla turvallisemmaksi kuin edellä mainitut selaimet.

Ja itse otsikkoon liittyen: IE7 on tarpeeksi nopea.

Käyttäjä

Kuten uutisessakin ja yleisesti on tiedossakin, niin Firefoxin ja Operan
beta versiotkin toimivat aivan erinomaisesti... itse käyttelen paljonkin tätä Firefox 3 viimeistä betaa...

Päätin mielenkiinnosta kokeilla tuossa pyhäillan myöhäistunteina ''leikkikoneellani'', että mahtaisiko IE 8 beta hyvinkin nyt jopa ehkä Vistassa toimia, kun aikaisemmat kokemani Mä$än beta softista ei ole olleet kovin rohkaisevia... tuolla vähän kommentoin, miten homma sujui...

http://spamforum.elfcentral.net/fin/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=747

Terv. Heikki

Käyttäjä

"Vaikka kuinka yritetään vastaanväittää niin IE7 on täysin samalla viivalla vaihtoehtoselainten kanssa ja joidenkin ominaisuuksien osalta jopa edellä."

Ja tällainen ominaisuus, jossa IE on muita edellä, olisi esim...?

* Tukea standardeille ei ole
* Tabien hallinnassa ei mitään ihmeellisyyksiä muihin verrattuna (Opera kehittynein)
* Asetusten muuttaminen sekavaa (Firefox, Safari selkeimmät)
* Ei sisällä mitään käteviä developer tooleja (sivun lähdekoodikin aukeaa edelleen Notepadiin, huoh)
* RSS-syötteissä ei mitään erikoista (en tosin ole juurikaan tutustunut)

Pidin myös henkilökohtaisesti sitä sidebar-yritelmää ihan hirveänä sekä huonosti asemoituna.

Käyttäjä

Kaverin äiti tuli aikoja sitten kehuneeksi erästä autoa erinomaiseksi, koska se oli mukava sisältä ja se oli söpön värinen. Todellisuudessa juuri tämä malli oli erittäin altis varsinkin sähkövioille ja ruosteelle perinteistä huonommissa paikoissa.

Jotenkin tulee tuo tapaus mieleen, kun katsoo näitä IE:n puolustuspuheenvuoroja.

Mikäs minä olen kieltämään puolustamasta IE:tä, mutta olisi se silti kiva, jos osattaisiin vähän muutakin sanoa kuin että "Internet explorer on minusta kiva". Firefoxista ja operasta on jo aika paljon IE:n ohi meneviä ominaisuuksia mainittu. IE:stä en mitään teknistä faktaa ole nähnyt. Veikkaan että paljon lyhyemmäksi muuttuisivat nämä "taistelut", jos IE:tä kannattavat kertoisivat, mikä heistä siinä on niin hyvää, niin me muut taas voisimme samantien kumota fiktion faktalla )

Itse en ainakaan tästä asiasta tinkaa siksi, että toivoisin oikeasti jonkun tulevan järkiinsä. Tinkaaminen vain sattuu olemaan viihdyttävää silloin, kun toisella osapuolella ei ole tai edes voi olla riittävästi tietoa voittaakseen =]

Käyttäjä

Eipä taida olla enää muotoilut käytössä... Mutta yritetään nyt kuitenkin.

<b>Vaikka kuinka yritetään vastaanväittää niin IE7 on täysin samalla viivalla vaihtoehtoselainten kanssa ja joidenkin ominaisuuksien osalta jopa edellä.</b>

Hehe, tyypillinen trolli, heitetään ilmaan täysin absurdi väittämä, ilman minkäänlaisia perusteluita. Jos nyt sanoisit vaikka aluksi yhden ominaisuuden missä nykyinen IE on vaikkapa uusinta Firefoxia edellä.

<b>Olen kokeillut käytännössä kaikkia IE7:n kilpailijoita (Safari,Opera,Firefox) mutta eipä niistä ole todellisiksi korvaajiksi.</b>

Miksi ei ole, mitä olet jäänyt kaipaamaan?

<b>Kaiken lisäksi IE7:n saa oikeilla tietoturva-asetuksilla turvallisemmaksi kuin edellä mainitut selaimet.</b>''

Joo siellähän oli ne trusted zones vai mitkä mitkä oli haastavia ainakin tavalliselle käyttäjille hahmottaa. Kertoisitko mitkä ne "oikeat" turva-asetukset on? Jos turvallisuudella puhutaan koodin virheettömyydestä ja mahdollisten virheiden paikkausnopeudesta niin siihen tuskin mitkään selaimen asetukset auttaa.

<b>Ja itse otsikkoon liittyen: IE7 on tarpeeksi nopea. </b>

Ja kävellen olisit jo perillä. Vistakin on tarpeeksi nopea jos ei tiedä mistään nopeammasta. about 8 vuotta vanha Duroninikin on tarpeeksi nopea (jos käytän siinä Linuxia). Se että joku softa on "tarpeeksi" nopea ei ole mikään validi kriteeri jos se on tarpeeksi nopea vain tietyssä asiassa. Eikä varsinkaan mikään syy olla tekemättä siitä vieläkin nopeampaa.

Käyttäjä

Omat kokemukset selaimista:

IE, mikä se olikaan joka toimi Windows 3.1:ssä
Netscape, tietty
Opera jostain versioista 4 alkaen
Firefox versiosta 0.4, jolloin se oli vielä Phoenix
KDE:n Konqueror ties kuinka pitkältä ajalta
Gnomen Epiphany on tullut tutuksi, jos ei kuitenkaan tavaksi

IE:

Plussaa : Se nyt vaan on kaikilla windows koneilla. Uudemmissa windowsseissa siitä pääsee eroon normaalikäyttäjien kannalta kun poistaa kaikki siihen viittaavat pikakuvakkeet ja ottaa käyttämänsä selaimen oletuselaimeksi.
Miinusta: Hidas, turvaton, sekoilee oikein koodattujen sivujen kanssa, useimmat "laajennukset" paremminkin haitakkeita kuin hyödyllisiä. Julkinen oikeuden käynti Haagissa olisi paikalleen tälle neropatille joka keksi yhdistää IE:n ja ActiveX:n

Opera:

Plussaa : Nopea, kevyt, vanhemmat versiot toimi hienosti kevyemmälläkin raudalla, etu tässä asiassa ei enää niin ilmeinen, kirjanmerkkien ja sivuhistorian hallinta esimerkillistä
Miinusta: Mail 2 sähköposti ominaisuus vei hermot kun oli useampia tilejä

Firefox:

Plussaa: Se nyt vaan toimii, sivuhistoria ja kirjanmerkit jos ei nyt ihan parhaasta päästä, nin toimivat kuitenkin. Saatavana useita hienoja laajennuksia, joista osa sellaisia, että niiden pitäisi oikeastaan kuulua jo itse selaimeen eikä vasta laajennuksiin.
Miinusta: Vielä kakkosversiossakin mukana vanhaa painolastia NetScapesta. Erityisesti ahnaus muistin käytölle useampien ikkunoiden tai välilehtien ollessa auki. Javan käyttö tökkinyt välillä pahasti kiireessä tehtyjen turvallisuuspäivitysten jälkeen. Asia on kuitenkin korjattu yleensä nopeasti.

Konqueror:

Onko se selain vai onko se tiedostonhallinta ohjelma? Ainoa täysverinen selain joka ei kuitenkaan ole minun käsissäni koskaan kaatunut. Siitä ihan kiitettävästi pisteitä tälle kuitenkin.

Epiphany:

Koska KDE:llakin on selain meilläkin pitää olla sellainen. Jos siirtyy konsolista ja lynxin käytöstä graafisen www-selauksen ihmeelliseen maailmaan, saattaa Epiphany jopa hetken aikaa tuntua parannukselta. Kunnes alkaa kaipaamaan takaisin lynxin turvalliseen käyttöliittymään. Ja toimivuuteen.

Muut selaimet:

Onhan noita tullut kuriositeetin vuoksi tsekattua, mutta eivät nyt vaan ole tehnyt vaikutusta. Mac miesten ikäväksi Safari ei oikeasti ole tehnyt mikäänlaista pysyvää vaikutusta. Voihan se olla hyväkin, minä nyt en vain oikein nähnyt mikä siinä olisi ollut parempaa. Se nyt on vain mac sukuinen kopio Firefoxista. Ehkä sitä pitäisikin verrata Debianini IceWeaseliin. )

Käyttäjä

"Plussaa : Se nyt vaan on kaikilla windows koneilla. Uudemmissa windowsseissa siitä pääsee eroon normaalikäyttäjien kannalta kun poistaa kaikki siihen viittaavat pikakuvakkeet ja ottaa käyttämänsä selaimen oletuselaimeksi."

Toisin sanoen: "Kun nyt piti jotain sanoa, vaikkei mitään keksinyt." En näe mitään plussan arvoista siinä, että käyttiksessä tulee mukana selain, jota ei pois saa mitenkään, eikä voi alunperinkään olla asentamatta sitä.

Käyttäjä

<i>Jos nyt sanoisit vaikka aluksi yhden ominaisuuden missä nykyinen IE on vaikkapa uusinta Firefoxia edellä.</i>

Tietoturva-asetukset ovat IE7:ssa selkeämmät. Ja 90 prosentin käyttöaste kertoo sekin jotain explorerin laadusta.

Käyttäjiä ei ehkä niin paljon kiinnosta kaiken maailman ominaisuudet. Evästeiden poistaminenkin tuottaa monille vaikeuksia.

On kuitenkin tunnustettava että Firefox 3 on erinomainen selain mutta se ei riitä kun IE7 hoitaa tärkeimmät jutut kuitenkin ilman nikottelua.

Käyttäjä

"90 prosentin käyttöaste kertoo sekin jotain explorerin laadusta"

Pikemminkin siitä, että se on automaagisesti työnnetty 90% koneisiin....

T: Vesku

Käyttäjä

<b><i>Jos nyt sanoisit vaikka aluksi yhden ominaisuuden missä nykyinen IE on vaikkapa uusinta Firefoxia edellä.</i>

Tietoturva-asetukset ovat IE7:ssa selkeämmät. Ja 90 prosentin käyttöaste kertoo sekin jotain explorerin laadusta.</b>

Aha, millä tavalla selkeämmät? Mitä tietoturva-asetuksia sinun pitää esim. Firefoxissa säätää? Eikö riitä, että se on jo oletusasetuksilla turvallisempi kuin IE?

Ja 90% käyttöaste ei valitettavasti kerro IE:n laadusta yhtään mitään. Ainoastaan että elät n. 4 vuoden takaisessa menneisyydessä lukuinesi. Ja Naivi sekä amatöörimäinen ajatus, että määrä korvaisi laadun. IE:n laadusta kertoo pikemminkin se, että vaikkapa Suomessa reilusti yli 40% käyttää jotain muuta selainta kuin IE:tä.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös