Käyttäjä

Ministeriö: Fiksuhuuto-toimintaan voidaan yhä puuttua

Niin sanottua "senttihuutokauppaa" tarjoavassa Fiksuhuuto.fi:ssä ihmetellään väitteitä maanpaosta. Yritys kertoo toimineensa Englannista käsin jo noin kuukauden ajan, ennen kuin poliisitutkinta tuli julkisuuteen. Sisäministeriössä uskotaan, että viranomaiset voivat yhä puuttua toimintaan Suomessa.

Lue juttu

Vastaukset 6 vastausta

Käyttäjä

Suomi on kateellisten maa.
kynsin hampain kimppuun. Eikös se ole huutajien itsensä tietoinen valinta, lähteäkö hommaan mukaan vaiko ei?

Tässä maassa varsinkaan ei voi rehellisellä työllä rikastua. Sitten jos rehellinen yrittäjä alkaa näyttää rikastumisen merkkejä, toiminnasta tehdään epärehellistä. Poliitikot pelaavat epärehellisesti omaan pussiinsa ja rikastuvat sillä.

Wincapita-tapauksesta keskusteltaessa monia epäilytti firman "sijainti" panamassa. Jos itse alkaisin työstämään fiksuhuudon kopiota, rekisteröisin puljun todennäköisesti vaikkapa juuri panamaan(paikassa on muutamia etuja - lukekaa, älkää kysykö) niin ei tarvisi välittää vaikka suomessa se julistettaisiin täysin laittomaksi.
Jos omasta puolesta toiminta on moraalisesti oikein ja muidenkin maiden lait homman vielä sallivat, paskat suomen laista.

-disclaimer-
Tulkinta kotimaan politiikasta oli ylidramaattinen, eikä sitä pidä ottaa sanasta sanaan todesta. (Jokaisen vitsin takana lienee silti ripaus totuutta) )

Käyttäjä

"Eikös se ole huutajien itsensä tietoinen valinta, lähteäkö hommaan mukaan vaiko ei?"

Minäkin törmäsin tuohon jotenkin, ja jopa rekisteröidyin systeemiin. Sitten seurailin vähän aikaa ja totesin että tuo ei ole minun juttuni. Lähetin irtisanoutumisviestin samantien. Ehdin olla rekisteröitynyt käyttäjä varttitunnin. Yhtään tekstaria en lähettänyt. Että tällaisia valintoja...

Käyttäjä

Minulle on tullut spostiin kymmeniä mainosviestejä kyseisestä palvelusta, ja olen ilmoittanut kaikki niistä roskapostiksi.. Ilmeisesti firmalla on joku kampanja jossa rekisteröityneet käyttäjät saavat etuja antamalla ystäviensä sähköpostiosoitteet jonnekin postituslistaan. Roskapostin lähettäminen on kuitenkin käsittääkseni jossain määrin laitonta..

Käyttäjä

Kappas muutkin ovat päätyneet samaan johtopäätökseen, että palvelussa myydään 1.90e arvoisia arpoja. IMHO enemmän tässä on tuurista kiinni "voiton" saaminen, kuin siinä miljoonapilkissä. Ihmettelinkin, kuinka kauan tuo touhu saa jatkua.

Käyttäjä

Tuo kyseinen roskapostiongelma on melko yleinen käytäntö. En sano, että se oikein olisi(ketuttaa itseäkin joskus, kun ystäväpiiri osallistuu kaikenmaailman arvontoihin) mutta ei ole fiksuhuuto ensimmäinen, eikä edes varmasti lukeudu kymmenen suurimman vastaavan suomalaisen "roskapostittajan" joukkoon. Sormia voi osoitella vähän heidänkin suuntaan, ketkä noihin ketjukirjejuttuihin osallistuu.

Arpajaisia tai ei, todella nerokkaan idean ovat äijät keksineet ja ite ainakin myönnän aivan avoimesti että kateellinen olen. Äijät tienaavat älyttömästi rahaa todella yksinkertaisella konseptilla. Toivotan herroille kuitenkin onnea ja muut kehittäkööt omat rikastumiskeinonsa.

Häviäjät menettää kaupassa sen verran, mitä ovat laskeneet hyväksyttäväksi tappioksi. Voittaja taasen saa haluamansa tavaran erittäin edullisesti - se ei pelaa joka pelkää.

Käyttäjä

Niin, se paljon puhuttu arpajaislaki... entäs jos tämä sittenkin olisi huutokauppaa, huutokaupassahan on tietyt pelisäännöt, mutta mitkä ne tarkalleen ottaen ovat, huutokauppalaki? Kas vain, ei sellaista taida edes olla, tai itse en ainakaan lyhyellä googlettamisella löytänyt. On siis turha väittää, että kyseessä ei olisi huutokauppa, jos ei sitä kerran laissa määritellä.

Mitä Fiksuhuuto.fi:n toimintatapaan tulee, niin mielestäni pelisäännöt ovat erittäin selkeät ja ne ovat kerrottu erittäin selkeästi myös osallistujille, joten mistään kusettamisesta ei mielestäni luonnollisestikaan ole kyse. Elleivät nyt sitten tee filunkia palvelimen päässä, mutta se on jo eri juttu.

Eikö tämän kaltaisia nerokkaita liiketoimintamalleja voisi laillistaa? Ollaanhan näitä yksityisiä pysäköinninvalvontafirmojakin nyt laillistamassa kunhan keksitään pelisäännöt. Pääasia on se, että kaikkeen on laki!

Antaa palaa, on sitä kansa eurojansa turhempaankin lykännyt...

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös