Vastaukset 87 vastausta

Käyttäjä

"Kyllä se juuri näin on... pitää olla ennakkoluulottomuutta enemmän, kun lähtee Linuxia kokeilemaan ja käyttämään...
Sitä ennakkoluulottomuuta on nykyään kuitenkin jonkin verran olemassa... jotkut haluavat kokeilla ja olen huomannut monista sitten tulleen tyytyväisiä Linux käyttäjiä, entinen XP voi toki olla koneella rinnalla."

Jep, Windowshan se on rinnalla pidettävä tai Windows-ohjelmia Vinessä ajettava, kun linuskoille ei vaan ole olemassa kunnon hyviä yhtä monipuolisia ohjelmia eikä kaikkeen Windows-puolella totuttuun mitään.

linuskat käy ihan mainiosti niihin vanhoihin koneisiin tai niihin markettikoneisiin tai jos lompakon pohjalla ei ole varaa siihen 2gb muistin pariin kymppiin ja jos jollain on henk.koht. ongelmana tarve vängätä siitä. Vista SP1:llä ja linuska-distroilla ei ole mitään olennaista nopeuseroa, joten eiköhän sitä enemmän merkitse se kumpiko tukee kaikkea nykyään tarjolla olevaa laitetarjontaa ja kummalle löytyy laajin valikoima ammattimaisia, laadukkaita sovelluksia ja kummalleko siihen oikeaa liiketoiminnan tekemiseen ratkaisutarjontaa - ja noissa asioissa linuskat ovat auttamattomasti vielä vuosia jäljessä.

Ilmaisia käyttöjärjestelmiä ja ilmaisia sovelluksia ei ole oikeasti olemassa, ei ainakaan tasolla, johon voisi niiden käytössä liiketoiminnalle luotettavasti nojata. linuskoihin siirtymisyritykset Suomessakin ovat kaatuneet lopulta tarjonnan puutteeseen/olemattomuuteen ja siihen että asiat maksavatkin niiden kanssa lopulta enemmän.

Käyttäjä

Mina ITse kommentoi:

"Ilmaisia käyttöjärjestelmiä ja ilmaisia sovelluksia ei ole oikeasti olemassa, ei ainakaan tasolla, johon voisi niiden käytössä liiketoiminnalle luotettavasti nojata. linuskoihin siirtymisyritykset Suomessakin ovat kaatuneet lopulta tarjonnan puutteeseen/olemattomuuteen ja siihen että asiat maksavatkin niiden kanssa lopulta enemmän."

No niin... sinä olet tuota mieltä...

Kuitenkin monet yksittäiset käyttäjät... monet suuryritykset maailmalla, valtiotkin, ovat linuxiiin siirtyneet ja siirtymässä... meilläkin oikeusministeriö, monet koulut...

Viime aikoina on uutisoitu Sveitsin koulujen ja venäjäm postilaitoksen siirtymisestä Linuxiin... ovat varmaan laskeneet siitä ehkä etuja olevan, koskapa tuollaisen ovat päätyneet.

Joten monet, minun lisäkseni on tässä vähän eri mieltä kanssasi... kyllä siitä Linuxistakin moneen on.

Toki mikään ei ole ilmaista, kun työntekijäthän sitä systeemiä isoissa projekteissa ja yleensä yrityksissä ylläpitää.... oli sitten winukka tai linukka...

Jokainenhan yksilö, yritys ja yhteisö... päättää itse, mitä järjestelmää katsoo sopivimmaksi tarkoituksiinsa käyttää.

Terv. Heikki

Käyttäjä

"Toki mikään ei ole ilmaista, kun työntekijäthän sitä systeemiä isoissa projekteissa ja yleensä yrityksissä ylläpitää.... oli sitten winukka tai linukka..."

Tuo on varmaan yksi suurimmista hidasteista linuxin leviämiselle isoihin ympyröihin. Oikeita linux-osaajia on vielä liian harvassa ja nyt ei puhuta ubuntun asentamisesta yhdelle koneelle.

Käyttäjä

"Jep, Windowshan se on rinnalla pidettävä tai Windows-ohjelmia Vinessä ajettava, kun linuskoille ei vaan ole olemassa kunnon hyviä yhtä monipuolisia ohjelmia eikä kaikkeen Windows-puolella totuttuun mitään."

Jotain esimerkkejä? En minä "tarvitse" Wineä kuin muutamaan peliin.

"Ilmaisia käyttöjärjestelmiä ja ilmaisia sovelluksia ei ole oikeasti olemassa, ei ainakaan tasolla, johon voisi niiden käytössä liiketoiminnalle luotettavasti nojata."

Miksi minä sitten olen tehnyt tietokoneellani työtä rahasta Ubuntulla ilman mitään ongelmia? Perustele nyt jotain äläkä jauha paskaa. Sen verran tyhjäpäisiä kommentteja lauot, että menetät vain täysin uskottavuuttesi. Tällä forumilla on oikeasti myös tietotekniikasta jotain tietäviä joten mitä hyödyt siitä, että leimaat itsesi pelleksi joka kuvittelee tietävänsä tietotekniikasta jos nyt on osannut itse asentaa jonkun Vistan?

Käyttäjä

<i>linuskoihin siirtymisyritykset Suomessakin ovat kaatuneet lopulta tarjonnan puutteeseen/olemattomuuteen ja siihen että asiat maksavatkin niiden kanssa lopulta enemmän.</i>

Voi olla mahdollista että yrityksissä linuxin yleistyminen jää hamaan tulevaisuuteen mutta kyllä kotikäyttäjät voivat periaatteessa siirtyä linuxiin vaikka saman tien.

Linux vaatii sitä kuuluisaa "ennakkoluulottomuutta" ja "uteliaisuutta" mutta kun tuon kynnyksen ylittää niin loppu onkin sitten varsin palkitsevaa. Siinä oppii paljon uusia juttuja joihin ei windowsilla koskaan tule törmäämään. Vistahan on jo niin automatisoitu järjestelmä ettei se voi ketään innostaa. Linuxin kohdalla tilanne on aivan päinvastoin.

Jo pelkästään se tosiasia että linuxiin siirtymisen ansiosta pääsee eroon aikaavievistä ylläpitotehtävistä luulisi olevan suurikin houkutus hylätä windows.

Käyttäjä

Nyt on tullut ja toimii, kuten ms:n laatutuotteet yleensäkin...:)

Käyttäjä

Moi kaikki !

Tuo Java, minkä mainitsin, on vielä julkaisematon shakkiohjelman sovelluspohja.

Tulee aikanaan jokamiehen markkinoille hyvin halpaan hintaan.

Mua yllätti siinä, että (en ole ohjelmoija enkä mikään) Asseblerillä siinä koodattu osa, Javalla osa ja tuntemattomalla heuristisilla kielellä ratkaiseva osa.

Pidätte mua varmaan pöllönä jos edes sitäkään.

Shakkianalyysissä - vaikka olisi 2,4,8,16,32 ytiminen prosessori - on ohjelmallisesti äärimmäisen vaikeaa ajaa "itsestään selvät" siirrot "toiselle linjalle" la "miettimisen arvoiset siirrot toiselle (kolmannelle, neljännelle jne) ytimelle.

Ystävällisin terveisin,. Jaska

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös