Käyttäjä

Näin toimii piraatinmetsästäjä

Vertaisverkoissa laittomasti musiikkia ja muita tiedostoja jakavia piraatteja marssitetaan käräjille tuon tuosta. Piraatinmetsästäjät eivät eivät vaani kohteitaan sinnikkäästi viikkokausia, vaan heidät poimitaan pistokokeilla. Ensimmäistä kertaa musiikkikokoelmansa maailmalle avaava teinikin saattaa kärähtää, jos onni potkii teräskärkisellä saappaalla.

Lue juttu

Vastaukset 6 vastausta

Käyttäjä

"Vaihtuvien ip-osoitteiden vuoksi ei ole mahdollista tehdä kuin pistokokeita."

No, nykyisin käytännössä IP:t ovat kiinteitä, vaikka ne periaatteessa on vaihtuvia. Sama IP säilyy samana vuosikausia, jos netin käytössä ei ole pitkiä taukoja tai laitteistoa ei määrätyiltä osin päivitetä.

Eli jonkinlaista hurskastelua tuo kommentti.

Enkä ollenkaan usko, että seurailu jää pelkkiin pistokokeisiin, vaan alamaailmasta palkataan tekijöitä, jotka tekevät feikki-mp3:ia jotka sisältävät viruksia, takaportteja ja vakoiluohjelmia.

Käyttäjä

ja paskan marjat mulla vaihtuu ip joka kerta kun boottaan modeemin ..

Käyttäjä

Joo, kyllä se IP tuppaa vaihtumaan joka buutissa... pysyy kyllä samana, jos masina on käynnissä sammuttamatta jatkuvasti... jos ei ole operaattorilta ottanut kiintää IP osoitetta.

Kiinteästä IP osoitteesta operaattori perii erillisen kuukausimaksun, joku perii 25 e / kk, joku jopa enemmän...

Terv. Heikki

Käyttäjä

Darknetit tekee tuloaan, että kauaa ei onnistu tämäkään tapa narauttaa piraatteja. Mutta milloinkohan piraatit käy vastaiskuun piraatinmetsästäjiä vastaan? Ei olisi mahdoton operaatio selvittää piraatinmetsästäjän IP:tä ja tehdä tälle joku "pommi"..

Onkin ihan selvää, että piraatinmetsästäjä käyttää samoja työkaluja kuin piraatit, mutta oma mielenkiinto kiinnittyykin siihen, että mitä kaikkia tiedostoja tämä hakee... Luonnollisestikin varmaan näitä listahittejä yms. enimmäkseen kun tekijänoikeuden alaista materiaalia on niin valtavat määrät ja keskittyvät näiden isojen tiedostokokoelmien jakajien narauttamiseen.

Harmaalla alueella liikkuvat tiedostonjakajapiraatit varmaan saa olla rauhassa, eli nämä jotka jakavat vain abandonwarea tai aikaisemmin julkiseen jakeluun laitettua materiaalia jotka ovat siirtäneet ihmisten elämän helpottamiseksi materiaalin P2P verkkoon, ettei tarvitse jostain WWW:n kautta seikkailla tai tehdä jotain rekisteröintejä. Aika tavallisesti vapaasti jaettavaa materiaalia saa kun antaa henkilötietonsa mainostamista varten, joten oikeudessa korvausvaatimuksetkin olisi sitten sitä, että raapustaa vaikka sen spämmipostiosoitteen paperille ja sanoo "siinä on teille korvaus".

Voin muuten rehellisesti tunnustaa, että olen jakanut erään kotimaisen artistin tekijänoikeudella suojattua materiaalia vertaisverkossa. Latasin biisit tämän omalta kotisivustolta wgetillä kun ihan vapaasti itse jakelivat ihmisille mp3:na. Sivustolla ei ollut mainoksia muuta kuin bändin esittely ja musiikit oli muutama näytekappale artistin albumeilta. Pistin nämä "freewaret" jakoon, ostakoot kokonaiset levyt ketkä haluaa lisää. Olisi kiva tietää "korvausvaatimukset" tälläiselle aineistolle mitä kuka tahansa saa (tai sai, en tiedä saako enää) itse ladata kotisivuilta.

Olen myös jakanut erään toisen kotimaisen artistin Live-covereita joille nämä eivät saaneet lupaa levyttää. Ovat nykyisin harvinaisuuksia joista fanit tykkää mutta mistään muualta noita ei saa kuin vertaisverkosta.

Omista gigatavujen tiedostonjaosta voi siis jäädä korvausvaatimukset laihanpuoleisiksi..

Annan myös kannatukseni näille, jotka jakavat materiaalia jota ei ole laillisesti saatavilla muuten kuin kopiointisuojattuna. Itse en tätä harrasta mutta pitäähän se TOIMIVA versio myös jostain saada myös näiden ketkä on jotain maksaneet materiaalista.

Käyttäjä

Darknetti varmaan perustuu bulvaanien käyttöön. Bulvaanien käträyttely on ihan yhtä helppoa kuin piraattien. Maksajaksi tosin joutuu se sinisilmäinen bulvaani anarkisti ellei paljasta rikostoveriaan.

Käyttäjä

Meikulla on sama IP kuin eilen ja toissapäivänä ja sitäedellisenä jne jne...Ei näytä kaikilla vaihtuvan automaattisesti. En viitsi valittaakaan, olkoon vaihtumati.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös