Vastaukset 27 vastausta

Käyttäjä

>Mulla siis on noin 400 ostettua biisiä, suurin osa suojattua.
>Mikä niissä nyt on se ongelma: voin siirtää ne mun iPodiin
>tai iPhoneen koska tahansa ja miten usein tahansa.

Suomessa kuluttaja-asiamies on antanut 22.1.2007 seuraavan tiedotteen:

"Kuluttaja-asiamies kritisoi iTunesin käyttöehtoja

Kuluttaja-asiamies vaatii nettimusiikkikauppa iTunes Music Storea muuttamaan käyttöehtojaan. iTunesista ostettuja musiikkitiedostoja pitäisi voida kuunnella kaikilla laitteilla. Nykyään niitä voi kuunnella vain Applen iPod-musiikkisoittimilla ja iTunes-soitto-ohjelmalla. Kuluttaja-asiamiehen mukaan kuluttajan pitää saada itse valita, millä laitteella hän verkosta ostamaansa musiikkia kuuntelee."

Financial Times 9.6.2006:
"Working together, Norway, Sweden and Denmark have sent letters to Apple setting deadlines for their demands. Similar action by Finland is expected.

The three states argue that consumers, having bought music on iTunes, must be permitted to listen to it on other players, such as mobile phones. “The consumer should be free to use their player of choice,” said Mr Waterhouse. Norway has set a deadline of June 21 and Sweden August 1."

Yksi kummallisuus on siinä, että netin musiikkikaupat noudattavat alueellista hinnoittelua ja sallivat ostot vain maan sisältä. Tähän ei pitäisi olla mitään syytä, sillä cd/dvd-levyjä voi tilata verkkokaupasta sieltä mistä haluaa ja missä valikoima on suurin.

Toki drm-musiikin kaupassa on paljon muitakin periaatteellisia ongelmia, mutta ne ovat tässä keskustelussa tulleet jo kattavasti esille.

>Ja ei, lehteä en osta enkä tilaa.

Kannattaisi ehkä lukea kuitenkin? Jutussa (samoin kuin edellisessä vastaavassa pari vuotta sitten) iTunes todettiin kaupoista parhaiten toimivaksi. Se ei kuitenkaan poista drm-kaupan periaatteellisia ongelmia.

Petteri Järvinen

Käyttäjä

En siis ole missään vaiheessa tässä (enkä muissakaan keskusteluissa) sanonut kannattavani DRM:ää. Mutta sen kanssa voi mielestäni elää, ainakin iTunes Storen.

Tietotekniikassa joutuu aina tekemään kompromisseja, niin tässäkin. Jokainen vain itse valitsee ne, joiden kanssa pystyy tulemaan toimeen.

Se mikä on hieman kummallista, että suurista kustantamoista vain EMI sallii DRM-vapaan musiikin myynnin iTunes Storessa. Muut sallivat mm. Amazonin mp3-kaupan myydä tuotantoaan mutta eivät iTunes Storen.

Käyttäjä

Muutama pointti, kun olen näköjään ainoa joka on testannut käytännössä:

- iTunesin kappaleet TOIMIVAT muissakin matkapuhelimissa! Olettaen siis, että ostaa niitä kopiosuojaamattomia versioita biiseistä. Nehän on ihan normaaleja AAC-tiedostoja silloin, joita esimerkiksi Nokian puhelimet soittaa ihan mainiosti. Olen kokeillut. Musiikin siirtohan Nokialaiseen on paljon hankalampaa kuin iPod+iTunes yhdistelmällä, mutta kun löytyy oikean Nokia-ohjelman niin sinnehän se menee ja soi aivan mainiosti.

- iTunes on luvannut myydä kopiosuojaamatonta musiikkia niin paljon kuin sielu sietää, mutta kun muut levy-yhtiöt kuin EMI ei anna. Ja samaan aikaan yhtiöt antavat esim. Amazonin myydä MP3:ia. Kuten kaikki tietää niin tämähän johtuu siitä että yhtiöt yrittävät horjuttaa iTunesin valta-asemaa, saadakseen itselleen vähän sananvaltaa takaisin esim. hinnoittelussa.

Näin ollen Järvisen lainaukset kuluttaja-asiamiehen valituksista on täysin aiheettomia: iTunes yrittää muuttaa tilannetta mutta sen ei anneta. Kaksi edellistä pointtiani yhdistäen iTunesin yhteensopivuudesta länkyttäminen on minusta lukijoiden aliarvostelua.

Lisäpointtina yksi asia mikä tässäkin artikkelissa (ainakin netti-previkan mukaan) harmittaa, ettei ikinä testata Emusic.com-sivustoa. Itse olen käyttänyt sitä jo kolme vuotta kaiken musiikkini ostoon. Se myy siis 160Kpbs VBR MP3:sia 0.30€/kpl kuukausidiilillä. Käytän näitä sitten Apple-soittimissani.

Emusic on oman ilmoituksensa mukaan maailman toiseksi suurin digitaalisen musiikin myyjä iTunesin jälkeen ja silti siitä ei vaan puhuta. Ehkä ongelma on siinä, että siellä ei ole suurimmat levymerkit mukana. Toisaalta sen voi nähdä plussana: Britney Spearsin sijaan voi ostaa jazz-, techno-, hiphop- ja ties mitä musaa maailman parhaasta valikoimasta. Kaikkea muuta paitsi övereintä sokeripoppia.

Parasta on, että toisin kuin Amazon.commin Mp3-kaupassa, joka toimii vain Jenkeissä, Emusic on pelittää aivan täysin Suomessakin. Aivan luksusta, suosittelen. Noin 10 Euron kuukausidiilillä saa ostaa noin 6 CD:n verran musiikkia kuussa. Tällöin ei ole mitään tarvetta priratoida mitään mistään, koska laillista musiikkia pursuaa kaikki kovalevyt ja tuutit. Eikä tartte huolia DRM:stä.

Check it out.

Käyttäjä

Teppo oli oikeassa. Erinomainen palvelu tuo eMusic. Oli pakko rekisteröityä asiakkaaksi sillä sieltähän löytyy tosi mukavasti riippumattomien levy-yhtiöiden roots-kamaa. Ainoa kauneusvirhe on mp3-koodauksessa käytetty lame 3.92 joka on vanha kuin taivas.

Käyttäjä

En tiedä, miten Erkki Kangas asian tulkitsee, mutta itse koen ongelmaksi sen, että Apple voi koska tahansa (halutessaan) lopettaa iTunesin tukemisen täysin tai muuttaa systeemiä niin radikaalisti, että "asiakas" maksaa kaiken uudelleen. Tällaisten temppujen (laillisten toki, mutta käyttäjän kannalta ikävien) jälkeen (lailliset) musiikkitiedostot saattavat olla yhtä käyttökelpoisia, kuin Emma.fm-palvelun kohdalla kävi Suomessa 2003.

Käyttäjä

Tuo riskihän on ihan kaikessa. Ostat tänään CD levyjä ja kymmenen vuoden kuluttua et saa mistään ostaa CD soittimia. Mulle on tavallaan käynyt noin jo vinyylien kanssa, C-kasettien kanssa. Levysoittimia ei yhteen aikaan saanut mistään eikä mitään konstia C-kasettien siirtämiseksi mp3 tai AAC muotoon ole. Tai siis on, mutta laatu on huono, johtuen kuluneista kaseteista. Mitäs siinä sitten teet.

Tai kuvaat kamerallasi jpeg muotoon, jota 15 vuoden kuluttua kukaan ei tue. Sinne jäi lasten rippikuvat.

Mulla on kokemuksia Applesta yhtiönä 16 vuodelta, kertaakaan ei ole tullut tilannetta, jossa kuvailemasi tyyppistä olisi tapahtunut. Kysymys on yrityskulttuureista, miten asiakkaita hoidetaan.

Tietysti kaikki tiedämme, mitä tapahtui Plays For Sure systeemille kun Zune julkistettiin, joten jotain perustaa pelolle tietysti on.

Ei tuohon voi sanoa, kuin, että elämä on.

Käyttäjä

Olen muutaman levyn iTunesilta ostanut mutta eihän siinä ole mitään järkeä jos pitäisikin niitä biisejä soitella vaikka auton mp3-soittimessa tai tulevaisuudessa ties missä härvelissä. MP3 ei häviä koskaan digitaalisesta maailmasta joten sitä on järkevintä tukea.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös