Käyttäjä

Dvd-suojausten kiertämisestä uusi tuomio

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut 30-vuotiaalle helsinkiläismiehelle sakkoa dvd-levyjen kopiosuojausten murtamisesta. Mies halusi testata uuden tekijänoikeuslain rajoja sen suhteen, saako dvd-elokuvan css-suojaukset ohittaa. Oikeus katsoi nyt, että css-suojauksia ei saa kiertää.

Lue juttu

Vastaukset 10 vastausta

Käyttäjä

Melkoista puppua. On eri keskustelun aihe onko silti sallittua kopioida DVD:n sisältö. Siihen en tässä ota kantaa. Mitä mitä tulee tähän oikeuden päätökseen niin kyllä se kuvaa oikeuden jäsenten tietämättömyyttä tekniikasta. a) DVD:n suojaustahan ei pureta vaan se ohitetään, koska DVD:n suojauksessa on buki, jota ei voi jälkikäteen korjata, koska tämähän tekisi monet DVD- soittimet ja levyt toimimattomiksi uusituissa laitteissa. b) Lähes kaikkiin yleisiin käyttöjärjestelmiin voi asentaa ohjelman tyyliin klik klik (eikä takuulla vaadi mitään ohjelmointi osaamista). c) Onko oikeuden katsoma tietotekninen <b> ERITYISOSAAMINEN </b> siis kykyä asentaa ohjelma ? d) Kyllä on hyvinkin mahdollista asentaa koneeseen vaikka DVDn soitto ohjelma, joka kiertää salauksen (ei siis sisällä lisensoitua purkajaa) ilman että tekee sen tahallaan tai tiedostaa että DVD:n toisto on näin hoidettu.

Käyttäjä

Periaatteessa tämä päätöksen jälkeen ei PC:llä uskalla katsoa mitään
dvd videota, koska ei voi olla varma onko käytettä ohjelma hankkinut
laillisesti oikeudet katsomiseen.

Pakko downloadata kaikki elokuvat suoraan internetistä, jos haluaa ettei
tule sakkoja.

Käyttäjä

<i>c) Onko oikeuden katsoma tietotekninen <b> ERITYISOSAAMINEN </b> siis kykyä asentaa ohjelma ?</i>

TV-lupajutussa todettiin, että VLC:n asentaminen on lain tarkoittama "yksinkertainen toimenpide" jolla tv-ohjelmia voidaan vastaanottaa laajakaistaliittymissä joiden kautta on mahdollista näin vastaanottaa TV-lähetyksiä multicast-streamina (Elisa, Saunalahti), näin ollen kaikkien kyseisten liittymien (yli 4mbit/s) osalta vaaditaan TV-lupa.

Samainen VLC:n asentaminen sitten on tietoteknistä erityisosaamista DVD-katselun osalta.

Käyttäjä

"että css-suojausta edelleen käytetään ja että dvd-levyt on haluttu suojata, kyseessä on siten tekijänoikeuslaissa tarkoitetulla tavalla tehokas tekninen toimenpide"

SIIS TÄH?! Jos minulla on vaja jonka oven suljen kuminauhalla (css-suojaus), niin se on "tehokas toimenpide" KOSKA: "suojausta käytetään edelleen" ja "vaja on haluttu suojata"? WTF!?!? Oven voi kuka tahansa vahingossa aukaista huomaamatta kuminauhaa ollenkaan (VLC-ohjelman asennus). On aika pelleä touhua.. kuten yleensä lakien ja niiden tulkintojen kanssa.

Käyttäjä

Mitähän hittoa tämäkin nyt on?

mplayer -dumpstream dvd://1 -dumpfile "Olimme Sotilaita.vob"

Hups, taisi murtua CSS vahingossa äsken. Tai hitostako minä tiedän onko tuossa Mel Gibsonin leffassa CSS suojaus.

Käyttäjä

"Mitähän hittoa tämäkin nyt on?

mplayer -dumpstream dvd://1 -dumpfile "Olimme Sotilaita.vob"

Hups, taisi murtua CSS vahingossa äsken. Tai hitostako minä tiedän onko tuossa Mel Gibsonin leffassa CSS suojaus."

Tuossa valmistetaan uusi teoskappale. Itse, jos omistaisin DVD-elokuvia, jättäisin tuon -outputfile... parametrin pois ja käyttäisin tuota hyvin optimoitua ohjelmaa katseluun. Varsinkin kun tuo tekijänoikeuslaki on aikalailla epäkuluttajaystävällinen. Televisioon tyytyminen on ainakin meikäläisellä. En muutenkaan ole kovin aktiivinen elokuvien katselija. Ja varsinkin, jos niiden katselu on kriminalisoitua, niin en varsinkaan osta tai lainaile elokuvia. En nimittäin omista Windows-lisenssiä taikka DVD-soitinta. Eri asia on taas se, että jos tuon "Olimme sotilaita.vob":n laittaa nettilevitykseen, se on taas eri asia. Se on taas jo laitonta kopiointia. Mutta jos dvd-levyn laittaa asemaan ja joutuu purkamaan salauksen, että sitä voi katsoa ja se tukitaan laittomaksi, niin mielummin olla ostamatta sitä levyä ja odottaa malttamattomana tv-levitystä. Helppo sanoa, kun en juurikaan elokuvia katso. DVD-CSS -kirjasto on ollu kaikki nämä vuodet käytettävissa, joten salauksen purku on jo ajateltu valmiiksi. Salauksen kiertämisestä ei siis ole kyse, Itse rinnastaisin tuon CSS:n lähinnä formaattiin, enkä salaukseen. Esimerkiksi maksullisissa digi-tv -lähetyksissä toteutuu salaus: jos haluat katsoa sitä tarkoituksenmukaisesti laittomasti, niin joudut korvaamaan tämän maksukorttijärjestelmän laittomalla toimenpiteellä, eli joudut kiertämään sen.

Käyttäjä

Kyllä minä ainakin siirrän jatkossakin leffat koneelle, siinä musiikit menee Mp3:ksi. Erityisen kätevää läppäriltä katsottaessa kun säästää akkua.

Rikonko lakia? En minä mitään suojausta murtanut, siirrän vaan ostamani leffan kiintolevylle kuten musiikki CD:t. Tarvitsee kyllä melkoista selitysten aatelia, että normaali tietokoneen käyttö olisi lain rikkomista.

Mikäli tietokoneen käyttö kriminalisoidaan niin siinä tapauksessa tuomiovalta ja lainsäädäntövalta haistakoot pitkän paskan. Lailla kun ei ole mitään virkaa ellei ihmiset itse usko siihen. Ja minä en tuollaisiin mielettömiin lakeihin usko. Uskon ennemmin siihen, että tietokoneen käyttö on kansalaisoikeus.

Käyttäjä

Linuxille on olemassa myös laillisia DVD-soitinohjelmia, ainakin LinDVD sekä PowerDVD Linux.

LinDVD on mukana esim. Dellin esiasentamissa Ubuntu-linuxeissa, Mandriva-linuxin maksullisessa versiossa ja joidenkin näytönohjaimien mukana, yms.

PowerDVD:n voi ostaa ainakin Ubuntu storesta.

Hinta molemmilla vaihtoehdoilla on n. 35 euroa.

Käyttäjä

Minä taas en kyllä tuollaisista viitsi maksaa kun ilmaiseksikin toimii laillisesti.

Ja jos on olevinaan laiton niin sitten tarvisi perutelut sille miten reverse-engineering on laitonta.

Käyttäjä

"Linuxille on olemassa myös laillisia DVD-soitinohjelmia, ainakin LinDVD sekä PowerDVD Linux."

Tässä on näitten tuomioitten ongelma. Miksi "virallinen" ohjelma, esim. PowerDVD on laillinen ja jokin LIBCSS:ää käyttävä avoimen koodin ohjelma ei ole? Tekijänoikeuslaista en löydä perustetta tälle tulkinnalle.

Sekä virallinen että avoimen koodin ohjelma toteuttavat saman asian. Teknistä eroa ei ole. Ero on vain siinä että virallisen ohjelman valmistajalla on sopimus CSS-koodausta hallinnoivan organisaation kanssa, ja avoimen koodin valmistajalla ei ole.

Virallisen ohjelman valmistajaa sitoo sen tekemä sopimus. Avoimen lähdekoodin tekijä ei sopimusta ole allekirjoittanut, joten hän ei sitä voi rikkoakaan joten myöskään avoimen koodin playerin laillisuudelle ei ole mitään estettä.

Miten hitossa ohjelman käyttäjää muka koskee, onko ohjelman valmistajan ja suojaustekniikan hallinnoijan välillä sopimusta vai ei? Tekijänoikeuslaista ei löydy kohtaa jonka perusteella katseluohjelman pitäisi olla "virallisesti lisensioitu". Suojauksen purkaminen "teoksen saattamiseksi nähtäville ja/tai kuultaville" on sallittua ja muuta aiheesta ei sanota.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös