Käyttäjä

Apple ei päästä Operaa Iphoneen

Mobiililaitteissa suositusta norjalaisesta Opera web-selaimesta on kehitetty versio myös Iphonelle. Opera Softwaren toimitusjohtaja Jon Stephenson von Tetzchnerin mukaan selainta ei tulla kuitenkaan näkemään Iphonessa, sillä Apple on estänyt Opera Minin julkaisun.

Lue juttu

Vastaukset 18 vastausta

Käyttäjä

<i>"Von Tetzchnerin mukaan Apple ei ole hyväksynyt Opera Miniä App storen valikoimaan, koska se kilpailee Iphonen Safari-selaimen kanssa."</i>

Yksi mahdollisuus. Toinen on se, että oman JavaScript-tulkin kirjoittaminen on vastoin SDK:n ehtoja:

<i>"3.3.2 An Application may not itself install or launch other executable code by any means, including without limitation through the use of a plug-in architecture, calling other frameworks, other APIs or otherwise. No interpreted code may be downloaded and used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple''s Published APIs and built-in interpreter(s). "</i>

Tietenkin on periaatteessa mahdollista, että JavaScript-tuki puuttuisi, mutta ei sellaista selainta enää oikein voi selaimeksi tänä päivänä kutsua. Periaatteessa on myös mahdollista, että Opera käyttäisi oman enginen sijaan WebKitiä, mutta mikä tällöin olisi koko homman pointti?

Käyttäjä

Asiastahan voi tietysti olla montaa mieltä, mutta minusta apple tekee nyt väärin.
Mitä jos windowsiin ei saisi asennettua mitään "kilpailevia" softia? Muunmuassa IE, WMP, muistio ja paint olisivat siis "suojattu" niin, ettei niiden rinnalle saisi parempia ohjelmia.
Mitä jos autoon ei saisi vaihdttua kilpailevien merkkien varaosia tai vaikka renkaita?
Eihän toki kaikille pelikonsoleillekaan voi kotikutoisia pelejä ladata, mutta ainakaan pelejen julkaisua ei rajoiteta sillä, että ne kilpailisivat jonkun kanssa.

Applen tyylikkyys kyllä houkuttaa, mutta aika natsia touhua tuo on. Ei paljoa kiinnosta samaan kelkkaan ainakaan vielä lähteä.

Käyttäjä

Joo, se oma näkemys unohtuikin tosta viestistäni. Ei tosiaan ole kuluttajan etu, että vaihtoehtoista selainta ei voi tarjota. Kilpailu se on, joka kehitystä vie eteenpäin. Siltikään hylkäyspäätös ei voi tulla Operalle yllätyksenä, kun ovat ihan tietoisesti lähteneet rikkomaan SDK:n ehtoja. Kritiikin pitäisi kuitenkin kohdistua suoraan niihin ehtoihin, ei siihen että niitä rikkova softa ei pääse jakeluun.

Käyttäjä

"Tietenkin on periaatteessa mahdollista, että JavaScript-tuki puuttuisi, mutta ei sellaista selainta enää oikein voi selaimeksi tänä päivänä kutsua. Periaatteessa on myös mahdollista, että Opera käyttäisi oman enginen sijaan WebKitiä, mutta mikä tällöin olisi koko homman pointti?!"

-------------------------

Opera Mini ei tue muistaakseni Javascriptia (ei kannata sekoittaa Opera Mobile:een)...

Käyttäjä

...mutta on itse Java-sovellus

Käyttäjä

Eihän Java_script_ vaadi ensimmäistäkään pluginia tai kolmannen osapuolen mokkulaa, javascriptinhän suorittaa selain itse, Java on taas täysin eri asia...

Käyttäjä

Jari Peltoniemi kirjoitti:
"Asiastahan voi tietysti olla montaa mieltä, mutta minusta apple tekee nyt väärin.
...
Applen tyylikkyys kyllä houkuttaa, mutta aika natsia touhua tuo on. Ei paljoa kiinnosta samaan kelkkaan ainakaan vielä lähteä."

Niinpä, mutta ilmeisimmin Applen tuotteiden käyttäjät ovat tyytyväisiä tähän politiikkaan tai (todennäköisemmin) autuaan tietämättömiä paremmasta.

Käyttäjä

Jarkko: "autuaan tietämättömiä paremmasta"

Tarkoitatko tässä sitä, että Opera on parempi selain? Olen Operan aikaa deletoinut koneistani tarpeettomana.

Vai tarkoititko, että jokin tuhansista Linux-jakeluista olis parempi? Et kai sentään yritä selittää, että Vista/Windows Mobile olis se parempi?

En tällä varsinaisesti tarkoita sitä, etteikö Operaa saisi minun puolestani tarjota iPhonelle. Mutta omaa maailmaani sen puute ei kaada. Ilmankin tulee helposti toimeen.

Käyttäjä

Erkki K Kangas kirjoitti:
""autuaan tietämättömiä paremmasta"
Tarkoitatko tässä sitä, että Opera on parempi selain? Olen Operan aikaa deletoinut koneistani tarpeettomana.

Vai tarkoititko, että jokin tuhansista Linux-jakeluista olis parempi? Et kai sentään yritä selittää, että Vista/Windows Mobile olis se parempi? "

Vaikea sanoa, että olisiko Opera parempi selain kun sille ei annettu tilaisuutta...

Tarkoitin, että autuaan tietämättömiä vapaammasta maailmasta ja mitä hyötyjä siitä potenttiaalisesti saa. Aina voi toki olla auktoriteettiuskovainen ja uskoa, että nykyinen kahlitseva politiikka on pitkälläkin tähtäimellä hyvästä.

Väitän, että Applen käyttäjien arki olisi autuaampi jos mm. iPhoneen voisi vapaasti asentaa itse suoraan ostaa App Storen ohella ja OS X asentuisi ilman kikkailuja myös muuhun kuin Apple-rautaan.

Käyttäjä

Siis mitä autuaampaa tuossa nyt olisi? AppStore riittää niille ohjelmilla mitä nyt tarvitsen ja uusia tulee koko ajan. Miksi Operan selain olisi iPhonessa parempi? Ei se kelpaa mulle tietsikassakaan.

Ja Apple kokeili tuota muu-kuin-Apple-rautaa aikanaan, vähältä piti, ettei koko tarina päättynyt siihen. Mitä ihmeen autauaampaa mulle siitä olisi, jos OS X:n saisi asennettua mihin tahansa?

Taidan pysyäkin autuaan tietämättömänä. Olen nähnyt sen loiston mitä Ubuntu tarjoaa ja sen mitä Vista tarjoaa. Ei vakuuta.

Käyttäjä

Kannattaa lukea http://daringfireball.net/ sivuilta juttu tästä Opera jupakasta. Asettuu vähän toiseen valoon tämä hulabaloo.

En sano, että asia on juuri kuten John Gruber kirjoittaa, mutta himskatin usein mies on ollut oikeassa. Ainakin tästä näkee asian toiselta kantilta.

Käyttäjä

Erkki K Kangas
"Siis mitä autuaampaa tuossa nyt olisi? AppStore riittää niille ohjelmilla mitä nyt tarvitsen ja uusia tulee koko ajan. Miksi Operan selain olisi iPhonessa parempi? Ei se kelpaa mulle tietsikassakaan."

Et nähtävästi ollenkaan hahmota ongelmaa. Kyse ei ole mistään yksittäisestä softasta vaan siitä, että Apple vahvasti kontrolloi mitä softaa voit ajaa iPhonessa.

Mitä haittaa siitä olisi jos olisi AppStoren laaja valikoima käytössä ja SEN LISÄKSI voisit asentaa vapaasti ilman AppStorea softaa puhelimeen?

"Ja Apple kokeili tuota muu-kuin-Apple-rautaa aikanaan, vähältä piti, ettei koko tarina päättynyt siihen. Mitä ihmeen autauaampaa mulle siitä olisi, jos OS X:n saisi asennettua mihin tahansa?"

Voisit asentaa sen EEE PC:n. Saisit 300 eurolla kannettavan, jossa on OS X. Näin siis esimerkkinä. Myös muut vaihtoehdot ovat mahdollisia jos tuo ei jostain syystä kelpaa.

Käyttäjä

Et näemmä ymmärtänyt mitä Gruber kirjoitti.

Kyllä tiedän, että Apple vahvasti kontrolloi mitä iPhoneen myydään, niinhän se sanoivat heti alussa, ei tämä mulle yllätys ollut. Ja ymmärrän myös miksi puhelin halutaan pitää tiukassa kontrollissa. Osittain turvallisuussyistä ja osittain taloudellisista. Kuka sanoo, että nämä ns vapaat ohjelmat on parempia tai edes toimivia, sekö, että ne on näitä vapaita.

Eikä mulle vielä kukaan ole selittänyt mitä käyttöä mulla olis tollaiselle EEE:lle. Ei mulle riitä syyksi se, että saisin sellaisen 300 eurolla. Justhan mä perjantaina ostin jossain määrin kalliimman 17 tuumaisen. Sille mulla on käyttöä, EEE:lle en vielä ole keksinyt mitään. Ja kuten sanottua, Apple kokeili tuota käyttiksen lisensiointia, mitä etua minä siitä saisin, jos Apple ajaisi itsensä konkkaan tai taloudellisesti kannattamattomaksi firmaksi? Apple elää myymällä rautaa, onko sitä niin vaikea ymmärtää?

Käyttäjä

Erkki K Kangas kirjoitti:
"Et näemmä ymmärtänyt mitä Gruber kirjoitti."

Gruberin pointit voivat olla valideita tai ei, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että Apple kontrolloi iPhoneen asennettavia softia.

"Kyllä tiedän, että Apple vahvasti kontrolloi mitä iPhoneen myydään, niinhän se sanoivat heti alussa, ei tämä mulle yllätys ollut. Ja ymmärrän myös miksi puhelin halutaan pitää tiukassa kontrollissa. Osittain turvallisuussyistä ja osittain taloudellisista. Kuka sanoo, että nämä ns vapaat ohjelmat on parempia tai edes toimivia, sekö, että ne on näitä vapaita."

Vapaus ei tietenkään takaa mitään, mutta ei siinä voi kuin voittaa.

Haluaitko auton, joka aina tankkauksessa vaatisi, että olet tankkaamassa valmistajan sertifioidulta asemalta sertifioitua bensiiniä?
Voisihan sitä todeta, että voi olla varma, että bensa on laatukamaa ja sopii autoon. Tai sitten voisit tankata miltä tahansa asemalta, ml. valmistajan asemalta.

"Eikä mulle vielä kukaan ole selittänyt mitä käyttöä mulla olis tollaiselle EEE:lle. Ei mulle riitä syyksi se, että saisin sellaisen 300 eurolla. Justhan mä perjantaina ostin jossain määrin kalliimman 17 tuumaisen. Sille mulla on käyttöä, EEE:lle en vielä ole keksinyt mitään."

No joku voinee keksiä sille EEE PC OS X:lle silti käyttöä. Ymmärtänet kuitenkin pointin, jos OS X:n saisi toiselle raudalle, olisi enemmän valinnanvaraa. Varmasti vastaava 17" läppäri halvemmalla kuitenkin kelpaisi.

"Ja kuten sanottua, Apple kokeili tuota käyttiksen lisensiointia, mitä etua minä siitä saisin, jos Apple ajaisi itsensä konkkaan tai taloudellisesti kannattamattomaksi firmaksi? Apple elää myymällä rautaa, onko sitä niin vaikea ymmärtää?""

Ei ole mitenkään sanottua, että OS X:n lisensointi ajaisi Applen taloudellisiin vaikeuksiin. Se mitä tapahtui yli 10 vuotta sitten ei ole mikään tae että se tapahtuisi uudelleen.

Ennustan, että Apple tulee lisensoimaan OS X:n muille valmistajille 5 vuoden sisällä!

Käyttäjä

Ja minä ennustan, ettei lisensiointia tule tapahtumaan.

Mä olen nähnyt näitä "vastaavia" 17" läppäreitä. Ei kiinnosta.

Käyttäjä

"...mutta on itse Java-sovellus"

Ei välttämättä, oikea vastaus on että Opera mini on monilla alustoilla java sovellus. Kyseessä on aika pieni ohjelma joten porttaus vaikka c-ohjelmaksi iPhoneen on tuskin mikään mahdoton tehtävä. Opera minihän näyttää vaan Operan palvelimen lähettämiä kuvia periaatteessa.

Käyttäjä

Luin eilen täältä foorumista, ettei pitäisikään paikkansa uutisemme siitä, että Apple on estänyt Opera Minin julkaisun Iphonelle.
Olin siis yhteydessä Opera Softwareen ja sain vastauksen tänään. Sen mukaan kyseessä oli väärinkäsitys.

Apple ei ollut siis estänyt Operan julkaisua Iphonelle, vaan Opera Softwaressa oli itse vedetty johtopäätökset lisenssiehtojen pohjalta, ettei ohjelmaa voisi julkaista.

Lopputulos on käyttäjän kannalta tosin tällä hetkellä sama: Opera Miniä ei saa alustalle.

Kysyin Opera Softwareta myös sitä, onko heillä yhä kiinnostusta julkaista selaintaan Iphone OS:lle:

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=35739&tyyppi=1

Tero Lehto
toimittaja
Tietokone-lehti

Käyttäjä

Eli Opera ei vastannut yhtään mitään. Tuo on poliitikon vastaus, ei ota kantaa oikeasti mihinkään.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös