Käyttäjä

It-osaajista yhä pulaa

Microsoft polkaisi Suomessa käyntiin viime syksynä Akatemia1000-nimisen rekrytointi- ja koulutushankkeen, jolla pyrittiin vastaamaan it-alaa kiusaavaan osaajapulaan. ”It-alalla rekrtoidaan yhä innokkaasti”, vakuuttaa Microsoftin toimitusjohtaja Ari Rahkonen. Niinpä hankeen tiimoilla on lyöty lisää pökköä pesään.

Lue juttu

Vastaukset 7 vastausta

Käyttäjä

Saadaanko näin lisää it-osaajia vai taas kerran microsoft-osaajia?

Käyttäjä

Hittolainen. Nyt täytyy mennä lottoamaan. Veikkasin näkeväni juuri tuon kommentin.

Laaja-alaisuus on tärkeä juttu, mutta toisaalta pitää hallita yksi osa-alue hyvin. Jos se sattuu olemaan Microsoftin tuotteet, niin silloin ei voi kutsua tällaista henkilöä it-osaajaksi?

Käyttäjä

Suurelle osaa windows-only - miehiä on ihan oma nimityksensä:

IT-turaajat.

Käyttäjä

No hei, tää taitaa olla sellainen uskontopolkutyyppinen juttu. Haaga-Helia opettaa ensin vähän ASP:tä (toisessa yksikössä PHP:llä samat asiat) ja siinä sivussa mikin .net ym muita kehitys-alustoja jotka asennat kotikoneellesi hyväksyen meilimainokset mm. "tuu tapahtumiin" ja " "jos oot hyvä ni koulutukseen, saat sertifikaatin". Ei siinä vielä mitään moraalitonta tietty ole. Halutaan vain että valitset avoimien alustojen ja niihin liittyvien avoimien koodilähteiden (+palvelimien) ja toisaalta ASP:n ja erittäin maksullisen IIS-systeemin väliltä sen Mikimmän.

Koodaan auttavaa ASP:tä tarvittaessa mutta enemmän vihkityminen menee PHP:hen nykyään. Ikävä tulee lähinnä MS:n rahalla kehittämiä jopa ihan loistavia työkaluja webbiympäristössä. Mikki-linjalle olisi aikaisemmin tultu lähdettyä todennäköisesti jos IIS-palvelimille olisi päässyt halvemmalla. Kokonaan en aio hylätä sitä koska uskon siihen kuitenkin eli saapa nähdä.

Käyttäjä

Henri: Kerropa miksi "Mikimpi" vaihtoehto olisi sinusta parempi jos vaikka olettaisimme että kumpikin maksaisi yhtä paljon?
Olen itse koodannut PHP:llä, eikä minulle ole koskaan tullut hetkeksikään sellainen olo että minun tekisi mieli kokeilla "Mikimpää" vaihtoehtoa. Sen verran mitä minä siitä ymmärrän, se "Mikimpi" vaihtoehto ei osaa tehdä mitään hommaa paremmin. Päinvastoin. Mikin kehitysympäristöt voivat olla näyttävämmän(karkimman) näköisiä, mutta siihen se paremmuus sitten jääkin.

Käyttäjä

Tämä oli mielestäni kovinkin yllättävä viesti. Minä esim. osaisin oikein hyvin tehdä nettisivuja ja olla mikrotukena niille, jotka kuvittelevat tietsikan sisältävän jotain maagista. Pari-kolmekymmentä konetta olen komponenteista rakentanut ja ohjelmistot tietty asentanut - mutta työnantajille en kelpaa, kun on ikää 47 ja vain FT tutkinto kirjallisuudesta. Ohjelmoinnin näyttökokeessa nopeuteni ei riittänyt, vaikka koetin kolmesti. Rajani olen oppinut tuntemaan...
Mutta voisiko ajatella niin, ettei kaikkiin tehtäviin tarvita insinööriä eikä IT-experttiä. Elikkä yritys X tarvitsee IT-osaajaa: kellä siellä menee sormi suuhun, kun eivät osaa rajata tarvetta... Esim minä olen kyllä Windows-ohjelmoinnissa alkeellinen ja hidas.. Mutta toisaalta olen kolmen vuoden yli päivittänyt professorini webCT-sivuston aivan onnistuneesti. Olen myös käynyt niin kantapään kautta läpi kaikki(?) ongelat Win 3.0:sta Vistaan ja Best Linux 3:sta nykyiseen järjestelmääni Ubuntu 08.10:iin, että minulla olisi paljon kerrottavaa.

Käyttäjä

Vielä jatkoa kommenttiini::
Mikä helvetti se tosiaan on että joka paikassa pitää olla se MS Windows. Se on suurin virus mitä koneeseensa voi saada. Senkin kanssa on pärjätty, milloin minkäkinlaisella viiveellä.
Toisaalta ihmettelen, miten ihmeessä se tietokoneosaaminen ja kaupallinen koulutus nyt sitten natsaavat päikseen. Kyllä tietokonetta voi käyttää ja asentaa myös humanisti vailla mitään hajua markkinahölmöilystä. Onko todella niin, etteivät työnantajat ymmärrä muuta kuin omia ennakkoluulojaan ja A4-kokoisia leimattuja papereita. Valitan, itseni sekä teidän ennakkoluuloisten puolesta. Kyllä kai sitä pulloo riittää vaikka maailmanloppuun asti jos ei mikkään kelppoo. Ootte tottuneet liikaa valikoimaan kun työttömiä on jatkuvasti ihan liikaa.
Jumal''aviata: eikö kukaan halua antaa mahdollisuutta?

terv. Teuvo Littunen www.elisanet.fi/teo_littunen

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös