Käyttäjä

Applelta maailman ohuin ja kevein 17 tuuman kannettava

Apple on esitellyt Macworld-tapahtumassa maailman ohuimmaksi ja keveimmäksi 17-tuumaiseksi kannettavaksi mainitun tietokoneen. Merkittävää on myös se, että koneen akkukäytön kestoaikaa on saatu kasvatettua hurjasti, jopa kahdeksaan tuntiin. Applen jäähyväiset Macworldille olivat kokonaisuutena melko vaatimattomat. Taustalla on Applen pääjohtajan Steve Jobsin sairaus.

Lue juttu

Vastaukset 10 vastausta

Käyttäjä

"Perinteisesti Apple on tehnyt Macworld-tapahtumassa suuria julkistuksia, mutta tänä vuonna esiteltiin vain Itunes-musiikkivalikoiman parannuksia, uusi 17-tuuman kannettava, ja joitakin uusia ohjelmistoja. Yksi syy tilanteeseen on ilmeisesti se, ettei Applen pääjohtaja Steve Jobs päässyt esiintymään."

On aika erikoinen ajatus, että tuotejulkistuksia jätettäisiin tekemättä sen takia, ettei pääjohtaja pääse esiintymään.

Käyttäjä

Vain iTunes musiikkivalikoiman parannuksia, just joo. Eihän DRM:stä luopuminen olekaan minkään arvoinen juttu, eihän? Tai siirtyminen 128 kb/s:stä 256:een. Ei sitäkään huomaa.

Ja katsokaa se Keynote, iPhoton kasvontunnistus näyttää aika makeelta jutulta. iWork 09 on myös hyvä kehitysaskel, varsinkin kun se on nyt suomeksi.

MBP:stä sen verran, että on noita tehoakkuja ollut muillakin, mutta pysyykö ne silloinkin alle kolmessa kilossa vai painaako se pelkkä akku sen? Paksuuskin on 2,5 cm, joka tarkoittanee, että MBP 17:sia menee kaksi tai kolme pinoon yhden HP:n 17" rinnalle.

Käyttäjä

Osaatko nää Erkki lukea? Uusi MacBook Pro on sekä kevein että ohuin 17-tuumainen markkinoilla. Ei jätä sijaa akunkeston puolesta tehdyillä uhrauksilla jossittelemiselle.

Käyttäjä

Onkos tämä nyt se macbook jossa ei saa akkua enää itse vaihdettua lainkaan?

Käyttäjä

Tämä se on. Tosin jos Apple lupaa akulle viisi vuotta, aika harva edes vaihtais koneen käyttöikänä. Ja vaihtohinta on 179 € töineen, ei siis mikään paha.

Ja taitaa tosiaan tämä uusi malli olla ohuin (2,50 cm vs late 2008 versioni 2,54 cm) ja kevein (2,99 kg vs 3,08 kg edellinen). Täytyy myöntää.

Nykytahdillani pääsen viidessä vuodessa 800 lataussykliin (luvattu 1000 sykliä), joten marginaalia on. Ja käytän aktiivisesti akulla ja verkkovirralla.

Käyttäjä

Paljonkohan Apple lupaa akussa olevan kapasiteettia viiden vuoden tai tuhannen syklin jälkeen, vai lupaako mitään?

Käyttäjä

Tuossa vähän tekniikkaa MBP:n akun takana:
http://www.apple.com/macbookpro/17inch-battery/watch.html

Tietoa, miten paljon pitäisi olla kapasiteettia 1000 syklin jälkeen en löytänyt, tuskin hirvittävästi, sehän on vaihtokypsä silloin.

Käyttäjä

Itselleni ainakin on se ja sama saako akun vaihdettua itse. Kun sitten joskus 3-5 vuoden päästä akku alkaa olemaan täysin finaalikunnossa, niin menee kyllä itse kone vaihtoon. Varmasti tosin kone menee vaihtoon jo aiemmin. Akkujen hinnat suhteessa koneen arvoon parinkin vuoden jälkeen kun ovat aika kovat. Mutta ihan mielenkiintoinen kone, vaikka 17" on kyllä omaan makuuni aivan liian suuri kannettava.

Käyttäjä

Mä olen nyt yli viisi vuotta kantanut Applen 17-tuumaista ympäri Suomea ja Eurooppaa. Eikä kertaakaan ole tullut mieleen, että olispa pienempi. Tosin syksyllä harkitsin vakavissani alu-MacBookia ja ulkoista näyttöä, mutta onneksi vaimo pani moisella ajatukselle stopin ja ostin tämän 17-tuumaisen, edellistä versiota tosin, marraskuun alussa.

Käyttäjä

Minä taas olen 5 vuotta kantanut mukana 12" PowerBookia eikä ole tullut mieleenkään, että oispa isompi :-) Paitsi viime vuonna oli pakko vaihtaa 13":een kun 12"-mallia ei enää tullut. Pöydällä käytän sitten 24-tuumaista.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös