Tremor: "Uskoisin että ihan hyvin, mutta kun maalailit jo piruja seinille niin pitää varautua :D"
Kannattaa varautua jos itse säätää sen asetuksia tai osioita myöhemmin. Automaattisesti tapahtuva käyttöjärjestelmän lisäys pitäisi sujua normaalisti. Käynnistyslataajan kanssa on vain aina se hirvittävä ongelma että kaikki on hauskasti niin kauan kuin se toimii. Sitten kun se ei toimi niin kun mitään käyttöjärjestelmää ei saa välttämättä päälle niin toivoo että on se LiveCD jossain että saisi bootattua siltä.
"Niin siitä voidaan väitellä hamaan tulevaisuuteen asti että milloin tuo vaihdos GRUB-legacy -> GRUB2 kannattaa tehdä."
Tavallisena käyttäjänä silloin kun uudelleenasentaa koko Ubuntun. Ja kokeneempana käyttäjänä kun taas tarvitsee. Olihan tuosta Karmikista jo jotain valituksia GRUB2:n päivitysongelmista ja asetusongelmia. Joten ongelmiin vielä kannattaa varautua kun jotkut kokeneemmat säätäjien jakelijat antavat sille tälläisen statuksen:
"Warning: The next generation of the GRand Unified Bootloader (GRUB2) is still under development and therefore all usual points apply. GRUB2 may fry your computer, burn your house, make you breakfast or eat your cat. You've been warned! For most people, except those with more exotic configurations, GRUB2 should just work."
Tapio.S: "- alkulataus on epäselvempi: näkyvillä on vain ubuntun logo ja äkkinäisempi saattaa luulla koneen jumiutuneen, vaikka se logo hieman yrittääkin vilkkua. Aiempi symboliikka oli selkeämpi."
Itse pidin että Ubuntu otti myös tuon tyylin oletukseksi. Vaikka sekin on enemmän Applen tyyliä (käänteiset värit vain). Niin se vilkkuminen saisi olla tehokkaampi tehoste mitä esim openSUSElla ja Mandrivalla oli betojen aikaan. Huono puoli on vain että itse järjestelmän käynnistys eroaa niin paljon kirjautumismanagerin animaatiosta että sulava käynnistysteema käynnistyslataajasta työpöydälle asti on vaiheittainen.
"- Grubiin jäi kaksi vistaa: toinen järjestelmän palautus, pitänee editoida, ettei kukaan vaan sähellä ja asenna vistaa uudelleen ja poista samalla kaikkea muuta."
No noinhan sen täytyisi toimia että sekin lisätään. Muistelen vain että saiko GRUB2:seen (sinullahan se on nyt kun uuden asennuksen teit) salasanasuojauksen yksittäiselle valinnalle kuten GRUB:ssa saa. Voisit tuolloin suojata tuon valinnan että ongelmatilanteessa pääset itse siihen käsiksi.
http://www.makeuseof.com/tag/how-to-password-protect-grub-entries-linux/ Tuolta löytyy lisää tietoa.