Käyttäjä

Peseekö 7 Lumileopardin?

Tietokone-lehti vertaa uusimmassa numerossaan Microsoftin ja Applen uusia käyttöjärjestelmiä: Windows 7:ää ja Macintosh OS X 10.6:tta eli Snow Leopardia. Kummassakaan ei ole kovin paljon radikaalia uutta aiempiin versioihin verrattuna, mutta niin eroja kuin yhdenmukaisuuksiakin on yllättävän paljon.

Lue juttu

Vastaukset 29 vastausta

Käyttäjä

"Vertailussa havaittiin muun muassa, että enää ei ole syytä pitää Macin käyttöliittymää mitenkään ylivoimaisena Windowsiin verrattuna. Monissa suhteissa Windows on jopa ajanut käytettävyydessään Macin ohi"

Hah. Kylläpäs on hyvää mainostusta ja fanittamista.

Käyttäjä

"Hah. Kylläpäs on hyvää mainostusta ja fanittamista."

Niin, pakkohan se no olla, koska Applen uuotteita ei voi voittaa käytettävyydessä.

Käyttäjä

Jaa että se koristeltu harmaa Windows UI on nyt sitten lähes Mac OS X:n veroinen. Hohhoijaa.. Kyllä seiskaa kokeiltaessa ne UI:n uudistukset rajoittuu muutamaan kehnoon efektiin.

Asetukset on piilotettu entistä sekavampiin paikkoihin ja muutamat ennen helpot muutokset järjestelmäasetuksiin vaativat nykyään kohtuutonta klikkailua.

Sanoisin kyllä että Windows on pitkälti ennallaan, niin hyvässä kuin pahassakin.

Käyttäjä

""Vertailussa havaittiin muun muassa, että enää ei ole syytä pitää Macin käyttöliittymää mitenkään ylivoimaisena Windowsiin verrattuna. Monissa suhteissa Windows on jopa ajanut käytettävyydessään Macin ohi"
Hah. Kylläpäs on hyvää mainostusta ja fanittamista."

Kyllä.

Aivan selvästi täysin asenteellisesti tehty juttu. Alkuasetelma on selvästi ollut, että Macin käyttöliittymä olisi jotenkin joskus ollut ylivoimainen Windowsiin verrattuna.

Käyttäjä

Windows 7 on kieltämättä raju parannus Vistaan ja sen edeltäjiin.

Nopeutta toimintoihin on tullut rutkasti ja täytyy tunnustaa, että MacBook on saanut olla suhteellisen rauhassa sen jälkeen kun Seiskan laitoin.

Tämä ei kuitenkaan ole epäluottamuslause Applen suuntaan vaan pikemminkin toteamus kuinka markkinoilla on nyt kaksi kivikovaa järjestelmää joihin todellakin kannattaa satsata.

Linuxia käy hieman sääliksi sillä se on väistämättä jäämässä tästä kyydistä kuin eno veneestä. Pitemmälle tietotekniikkaa harrastaneiden juttu se varmasti edelleen on mutta muille se on eksotiikkaa.

Käyttäjä

@Keijo Räävi; "Linuxia käy hieman sääliksi sillä se on väistämättä jäämässä tästä kyydistä kuin eno veneestä. Pitemmälle tietotekniikkaa harrastaneiden juttu se varmasti edelleen on mutta muille se on eksotiikkaa."

Älä turhaan säälittele, sieltä se koko ajan tulee - saatat tuolla asenteella vielä yllättyä. :-)

Käyttäjä

Olenko havaitsevani pientä asennemuutosta Tietokoneen kommentoijissa. Normaalisti tämä uutinen olisi haukuttu lyttyyn "maksettuna mainoksena" "toimittajien fanituksena" tms. nyt vain Raips jaksaa vähän kitistä.

"Älä turhaan säälittele, sieltä se koko ajan tulee - saatat tuolla asenteella vielä yllättyä. :-)"

Saisi pikkuhiljaa tullakin, aika pirun monta vuotta se on siellä marginaalissa viihtynyt.

Käyttäjä

@DeaDea: No sitä nyt ei usko kukaan, että sinä MS-fani oikeasti toivot Linuxin väistämätöntä tulemista... :-D

Vertailua ei varsinaisesti voida muuten pitää maksettuna mainoksena, mutta kun pidemmällä aikavälillä tarkastelee MS-"uutisia", niin johtopäätös on yleisesti ottaen selvä.

Harmi, koska MS:stäkin on joskus ihan oikeaa uutisoitavaakin.

Katsos, DeaDea... Me, jotka joskus kritisoimme MS-uutisia mainoksiksi, saatamme olla oikeassakin... Sinä et vain kestä sitä. ;-)

Käyttäjä

Minulla ei henkilökohtaisesti ole tasan tarkkaan mitään sitä vastaan, että Linux tulisi mainstream käyttöjärjestelmäksi kunhan minä vaan saan jatkossakin tehdä mainosalan hommiani Windowsilla.

Näkisin Linuxin "mainstreamautumisen" ainoastaan positiivisena asiana, se yleensä jopa karsii pois kaikkein kovimman fanaatikot. Macin kohdalla ilmiö on jo nähtävissä, pikkuhiljaa Macista aletaan uutisoimaan myös niitä huonoja puolia.

Mäsän kohdalla tietotekniikan arkipäiväistyminen on jo nykypäivää. Itse en "fanita" MS tuotteita, mutta kaikista annetuista vaihtoehdoista käytän kyllä Windowsia mieluiten. On siinäkin parannettavaa tietenkin, mutta se keikkuu hyvin Linuxin monipuolisuuden ja Macin helppokäyttöisyyden välimaastossa + sille löytyy kaikki tarvitsmani ammattisoftat.

Voin ihan hyvillä mielin siirtyä käyttämään Linuxia KDE-työpöydällä (pardon my termitology) jos seuraavat ehdot täyttyvät:

1. Siihen saa Exchange-sähköpostin kaikilla Exchangen ominaisuuksilla (jaetut kalenterit, projektinhallinta, tiedostojaot ja osoitteiston jako).

2. Siihen saa natiivisti pyörimään vähintäänkin Photoshopin ja Illustratorin. Avoimen lähdekoodin vastaavien opettelu ei ole vaihtoehto.

3. Siihen saa natiivisti pyörimään 64-bittisen 3D Studio Maxin. Jälleen kerran, Blenderin opettelu ei myöskään ole vaihtoehto (+ sen GI animoinnissa sukkaa)

Käyttäjä

Linux rulettaa ihan sikana. Sille ei voi mitään vaikka kuinka perustelis.

Käyttäjä

"Monissa suhteissa Windows on jopa ajanut käytettävyydessään Macin ohi"

"Hah. Kylläpäs on hyvää mainostusta ja fanittamista."

No on aikamoista fanittamista jos pitää Macin kaikkia käyttöliittymäratkaisuja absoluuttisesti parhaina mahdollisina. Mutta pidä sinä raips vaikka finderiä jeesus sovellusten perheenjäsenenä.

Keijo, mitä jos jättäisit edes yhdestä kommentistasi Linuxin surkuttelun pois, varsinkin kuin sinulta vaikuttaa puuttuvan täysin kyky perustella sanomisiasi.

Dea Dea, tuskin kukaan on sinulta Windowsin käyttöä eväämässä, mutta muista, että et voi käyttää trendikkäitä silmälasinkehyksiä tai paksupohjaisia kenkiä jos et mainoslalla toimiessa käytä mäkkiä ja muita Applen tuotteita.

Ja toki on oleellista käyttää ohjelmia mitä on aina käyttänyt kuin ohjelmia millä jonkun homman saa parhaiten tehtyä - eikö vaan.

Käyttäjä

Dea Dea: "Normaalisti tämä uutinen olisi haukuttu lyttyyn "maksettuna mainoksena" "toimittajien fanituksena" tms. nyt vain Raips jaksaa vähän kitistä."

Minä en sanonut että tämä olisi Microsoftin mainos. Vaan että on mainostusta ja tässä tapauksessa Tietokone-lehdeltä uutistensa parissa omasta lehdestä lyhyen ajan sisään taas. Ja fanittamista kuinka Windows 7 on nyt samalla tasolla käytettävyydessä kuin Mac OS X, vaikka siinä ei ole paljoakaan eroa Windows Vistaan. Ja jopa kehutaan Windows 7:aa nyt paremmaksi kuin Mac OS X:ää. Kun laitetaan Windows 7 ja Mac OS X Snow Leopard rinnakkain niin voidaan usein havaita tavallisten käyttäjien toimia seuraamalla että Mac OS X:ssä käyttäjä suorittaa tehtäviä kun taas Windowsilla käyttäjä enemmänkin suorittaa sovellusohjelmia ja käsittelee tiedostoja.

sigit: "No on aikamoista fanittamista jos pitää Macin kaikkia käyttöliittymäratkaisuja absoluuttisesti parhaina mahdollisina. Mutta pidä sinä raips vaikka finderiä jeesus sovellusten perheenjäsenenä."

Olenko nyt sokea ja huonomuistinen kun en mistään huomaa että olisin kirjoittanut (tai edes ajatellut) että Finder olisi jotenkin jeesus sovellusten perheenjäsen? Tai että Mac OS X:n kaikki käyttöliittymien toteutukset olisivat täydellisiä? Kertoisitko kun nähtävästi tiedät enemmän kuin minä, joka ei edes itse Macintoshia omista enkä edes päivittäin sellaista käytä, vaan Windows 7:aa ym.

"Ja toki on oleellista käyttää ohjelmia mitä on aina käyttänyt kuin ohjelmia millä jonkun homman saa parhaiten tehtyä - eikö vaan."

Mutta jos työn saa parhaiten tehtyä sillä ohjelmalla jota käyttää jo, niin miksi pitäisi vaihtaa toiseen ohjelmaan jolla voisi saada sen tehtyä vielä paremmin kunhan työnteon opettelisi uudelleen? Sitä maagista rajaa ei voi vetää kun se on käyttäjäkohtaista että missä vaiheessa ohjelman vaihtaminen kannattaa työnteon kannalta. Tietenkin jos se on sellaista kuin että joku hakkaa sahalla naulaa lautaan niin kannattaa se vaihtaa vasaraan.

Käyttäjä

Dea Dea: "1. Siihen saa Exchange-sähköpostin kaikilla Exchangen ominaisuuksilla (jaetut kalenterit, projektinhallinta, tiedostojaot ja osoitteiston jako)."

Pyydä Microsoftia parantelemaan rajapintojaan ja vaikka porttaamaan koko Exchange Linuxille ja toimivaan muiden avoimen lähdekoodin ohjelmistojen kanssa.

"2. Siihen saa natiivisti pyörimään vähintäänkin Photoshopin ja Illustratorin. Avoimen lähdekoodin vastaavien opettelu ei ole vaihtoehto."

Tämä "Natiivi" olikin hyvä heitto, kun sehän ei riitä että Illustrator ja Photoshop toimisi Winen kanssa yhtä hyvin. Mutta asiasta kuitenkin kannattaisi antaa palautetta Adobelle, joka ei sitä halua tehdä vaikka sellaisetkin pienet yritykset kuten esim Disney on yrittänyt maksaa Adobelle että tekisivät porttauksen, mutta eivät suostuneet. Mutta Disney sai kuitenkin kun maksoi toiselle yritykselle joka toi Wineen tuet Disneyta varten.

"3. Siihen saa natiivisti pyörimään 64-bittisen 3D Studio Maxin. Jälleen kerran, Blenderin opettelu ei myöskään ole vaihtoehto (+ sen GI animoinnissa sukkaa)"

Siitä vain Autodeskille palautetta että alkaisivat jatkokehittämään 3D Maxia myös työpöytäkäyttöön eikä vain palvelimille.

Se on ikävää että yritykset eivät halua yrittää edes hyödyntää potenttiaalisia markkinoita kehittämällä ohjelmistonsa muille käyttöjärjestelmille joiden rajapinnatkin on avoimet ja joihin on standardit että ne ja järjestelmän rajapinnat pysyvät vakaina.

Käyttäjä

Apple kehitti ihan itse Apple Mailiin Exchange-tuen. Kyllä Linux kehittäjien luulisi pystyvän samaan.

Käyttäjä

Mä en voi sanoa oikeastaan mitään tästä, kun en ole Windows 7:a nähnyt enkä pidä sen kanssa edes kiirettä. Ei tarjoa mulle mitään.

Käyttäjä

En muuten määkään.

Käyttäjä

"Olenko nyt sokea ja huonomuistinen kun en mistään huomaa että olisin kirjoittanut (tai edes ajatellut) että Finder olisi jotenkin jeesus sovellusten perheenjäsen?"

No kommentoit mm. seuraavaa tekstiä "Monissa suhteissa Windows on jopa ajanut käytettävyydessään Macin ohi"

ja sanoit "Hah. Kylläpäs on hyvää mainostusta ja fanittamista."

Minä luen tuon siten, että mielestäsi tuo kommentoimasi teksti olisi mielestäsi naurettavaa mainostamista ja fanittamista.

Ja koska et sitten sen enempää perustellut, käsitin sen yksinkertaisuudessani niin, että mielestäsi Macistä ei löydy mitään huonompaa kuin W7:sta.

Korjaa toki jos käsitin kirjoituksesi jotenkin väärin.

Käyttäjä

@raips

"Tämä "Natiivi" olikin hyvä heitto, kun sehän ei riitä että Illustrator ja Photoshop toimisi Winen kanssa yhtä hyvin. Mutta asiasta kuitenkin kannattaisi antaa palautetta Adobelle, joka ei sitä halua tehdä vaikka sellaisetkin pienet yritykset kuten esim Disney on yrittänyt maksaa Adobelle että tekisivät porttauksen, mutta eivät suostuneet. Mutta Disney sai kuitenkin kun maksoi toiselle yritykselle joka toi Wineen tuet Disneyta varten."

Tämä ei taas kuulu minulle. Hoitakoot Linux-järjestöt omat hommansa, eli tehkää Linuxista kannattava bisnes Adobelle. Sitten kun natiivi Linux versio Creative Suitesta löytyy, voin harkita siirtymistä.

"Siitä vain Autodeskille palautetta että alkaisivat jatkokehittämään 3D Maxia myös työpöytäkäyttöön eikä vain palvelimille."

Hassua, olen työpöytäkäytössä tehnyt sillä hommia vuodesta 1999 alkaen. Ehkäpä olen vain nähnyt unta.

Jälleen kerran, minä teen vain töitä 3Dmaxilla, enkä näe miksi minun pitäisi tehdä Linux-järjestöjen PR-hommia.

Käyttäjä

@DeaDea:
"Tämä ei taas kuulu minulle. Hoitakoot Linux-järjestöt omat hommansa, eli tehkää Linuxista kannattava bisnes Adobelle."

"Jälleen kerran, minä teen vain töitä 3Dmaxilla, enkä näe miksi minun pitäisi tehdä Linux-järjestöjen PR-hommia."

Teet kuitenkin samaan hengenvetoon Microsoftin PR-hommia olemalla kriittisenä massana tilastoissa sen käyttäjänä? :-D
Ja nimenomaan sitä kriittistä massaa tarvitaan, että valmistajat alkavat tehdä ohjelmiaan muille alustoille...

Miksi kaikki tehdään Microsoftille? Siksi, koska sillä on eniten kriittistä massaa. Miksi sillä on eniten kriittistä massaa? Siksi, että Microsoft sattui:

A) Olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan
B) Vailla kunnon kilpailua
C) Kyllä, se on myös tehnyt joitakin hyviäkin asioita

Tämän johdosta se sai kasvaa käytännössä täysin ilman vastarintaa. Nyt sitä on hankala kammeta reilulla kilpailulla pois, koska kilpailu ei käytännössä ole reilua johtuen Microsoftin kauhistuttavan vääristyneestä määräävästä markkina-asemasta.

Ja silti sinä sanot, että miksi sinun pitäisi tehdä muiden PR-hommia, vaikka itse kuitenkin lisäät jo entisestään norsunluutornissa olevan Microsoftin käyttäjämassaa... = varmistat omalta osaltasi, ettei kukaan millekään muulle edes halua tehdä mitään?

Aika laput silmillä-asennetta... Anteeksi vain. :-)

Käyttäjä

Kuulapää vauhdissa jälleen... (part. 28732/2009)

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös