Käyttäjä

Firefox-lisäosat saastuttivat tuhansia tietokoneita

Haittaohjelmakoodia sisältäneitä Firefox-lisäosia on päässyt livahtamaan turvatarkastusten läpi. Mozilla-säätiö varoittaa, että Firefoxin kautta on saastutettu tuhansia koneita useiden kuukausien aikana.

Lue juttu

Vastaukset 40 vastausta

Käyttäjä

"...Uhka koskee vain Windows koneita" Sama repliikki, jota olen tänään tietoturvapäivänä toistanut yläkouluni (7. - 9.lk) oppilaille.

Käyttäjä

Ehkä kannattaisi sanoa "Toistaiseksi vuosia on haittaohjelmat olleet vain Windowsille mutta tilanne voi olla muuttunut ensi vuoden tietoturvaviikkoon mennessä jonkin verran".

Käyttäjä

Palkataanko nykyään kyklooppeja opettajiksi.

Käyttäjä

"Palkataanko nykyään kyklooppeja opettajiksi."

Tottakai:) Meillä niitä (Microsoft Certified) ei ole näkynyt.

Käyttäjä

"Tottakai:) Meillä niitä (Microsoft Certified) ei ole näkynyt."

Mutta täällä reaali maailmassa windowsin osuus on valitettavasti yli 90%, onko hyväksi olla (I am not Microsoft Certified).

Käyttäjä

No eihän sitä aina tarvitse maailmaa katsella sertifioitujen lasien läpi vaikka se sertifikaatti laatikossa pölyttyisikin.

Käyttäjä

Tämä uutinen on merkki siitä että Mozillan turvatoimet ovat olleet näin jälkeenpäin katsottuna riittämättömiä ja myös siitä, että virusten ja muiden haittaohjelmien aukoton tunnistaminen on aika vaivalloista.

No itse lueskelen yleensä lisäosien kommentit läpi ennen asennusta varsinkin Windows koneelle asennettaessa.

Käyttäjä

"Mutta täällä reaali maailmassa windowsin osuus on valitettavasti yli 90%, ..." Mistä me onnettomat olemme jääneet paitsi? Anna yksi esimerkki. Kiitos jo etukäteen.

Käyttäjä

"Mutta täällä reaali maailmassa windowsin osuus on valitettavasti yli 90%, ..." Mistä me onnettomat olemme jääneet paitsi? Anna yksi esimerkki. Kiitos jo etukäteen.

Annan esimerkin omasta elämästäni, siihen aikaan kun minä kävin koulua ei ollut tietokoneita, tuskin televisiotakaan.
Myöhemmällä iällä yritin opiskella tätä alaa ja vaikeutena oli juuri opettajan suuntautuminen tiettyihin järjestelmiin, silloin OS2 ja Novell NetWare.
Kun minä sitten koetin pärjätä työelämässä ei tällaisia ollut kellään (paitsi Kone oy:llä ja Poliisilla).
Tätä minä koitan tuoda esiin että opetuksen täytyy olla monipuolista.

Käyttäjä

"Tätä minä koitan tuoda esiin että opetuksen täytyy olla monipuolista."

Sori mutta tätä en ainakaan itse olisi osannut aiemmasta viestistä päätellä. Nykytilanteessa kun opetukseen ei monipuolisuutta saada Windowsin osuutta lisäämällä. Pikemminkin päinvastoin.

Käyttäjä

"Annan esimerkin omasta elämästäni, siihen aikaan kun minä kävin koulua ei ollut tietokoneita, tuskin televisiotakaan." Minun mielestäni 80-luvun esimerkit ovat kaukana reaalimaailmasta. Pitäisikö oppilaille opettaa Windows XP:n ja IE6:n käyttöä :)

Käyttäjä

Saatanan tunarit sanoisi Kekkonen.

Noh, eipä tämä mitään. Tiedetäänpähän, että ei kannata Mozillankaan tuotteisiin luottaa. Aika harvalukuinen on lista ohjelmistovalmistajista, jotka ovat tarjonneen asiakkaileen haittaohjelmia. Nyt tämä lista piteni yhdellä.

Käyttäjä

api:
- Pitäisikö oppilaille opettaa vaikka Windows, Linux ja Mac -järjestelmiä, eikä vain yhtä?
- Tulisiko oppilaille opettaa asiat mahdollisimman geneerisellä tasolla, eikä esim. MS Officen orjia?
- Mitä mieltä olet?

Käyttäjä

En ehkä tuomitsisi Mozillan tuotteiden luotettavuutta vielä tämän perusteella, elleivät kaikki lisäkkeet ole heidän itsensä paketoimia. Tuskinpa ovat.

Käyttäjä

api: "Pitäisikö oppilaille opettaa Windows XP:n ja IE6:n käyttöä :)"

Mielummin edellistä yhtä suurta julkistusta kuin viimeksi eli Windows 95 ja Internet Explorer 4/Netscape 4

Tatu R. "elleivät kaikki lisäkkeet ole heidän itsensä paketoimia. Tuskinpa ovat."

Taitavat vain mennä Mozilla haittaohjelmien tarkistuksen läpi ja tämän jälkeen esille ylläpitäjän omaan profiiliin linkitettynä. Eli voidaan selvittää kuka on lähettänyt ym myöhemmin.
Eli Mozillalla ei ole ollut kunnollista haittaohjelmien torjujaa tai päivitettyä versiota käytössä.

Käyttäjä

Sori mutta tätä en ainakaan itse olisi osannut aiemmasta viestistä päätellä. Nykytilanteessa kun opetukseen ei monipuolisuutta saada Windowsin osuutta lisäämällä. Pikemminkin päinvastoin.

Kyllä minullakin on varaa antaa periksi kun asiaa hiukan mietin, "räkänokillahan" on kotonaan ilmeisesti windows koneet ja monipuolisuutta koulussa tuo jokin muu.

Käyttäjä

Varsinaiseen otsikkoon viitaten sanoisin kuka on syytön heittäköön ensimmäisen kiven.

Käyttäjä

"Varsinaiseen otsikkoon viitaten sanoisin kuka on syytön heittäköön ensimmäisen kiven."

Se onkin siinä mielessä huono homma, kun se tarkoittaa käytännössä sitä, että kritiikkiä ei saa esittää kuin elämässään täysin nuhteeton yksilö... Ja kaikkihan sen tietää miten paljon niitä on - ja mikä pahinta, kuinka kävisi, jos ei saisi kritisoida mitään ollenkaan. :)

Käyttäjä

Mozilla ei pääsääntöisesti itse paketoi lisäosia, vaan lisäosien tekijät lähettävät ne Mozillalle joka ajaa ne (useiden) virus ja muiden skannereiden läpi ja laittaa ne listalle.

Firefoxiin ja uihin Mozillan tuotetisiinhan voi asnetaa lisäosiea vaikka tekijöiden itsensä sivuilta - ei se minun mielestäni tee Firefoxista itsestään turvattomampaa.

Käyttäjä

"Kyllä minullakin on varaa antaa periksi kun asiaa hiukan mietin, "räkänokillahan" on kotonaan ilmeisesti windows koneet ja monipuolisuutta koulussa tuo jokin muu."

Näin itsekin sen näkisin pitkälti olevan. Ei se monipuolisuus siis pahasta olisi, mutta ei se myöskään tarkoita missään nimessä windows-opetuksen korvaamista sataprosenttisesti jollain muulla.

Jarmo:
"Ja kaikkihan sen tietää miten paljon niitä on - ja mikä pahinta, kuinka kävisi, jos ei saisi kritisoida mitään ollenkaan. :)"

Mutta tähän suuntaanhan ollaan menossa, ainakin siis jos Rakas Pääministerimme (vrt. P-Korean Rakas Johtaja) saisi lisää valtaa! Ainakaan hänen tekosiaan ei kenenkään pidä liiemmin lähteä sorkkimaan. Yksityisyys on niin tärkeää, vaikkei kuitenkaan ihan niin tärkeää, että sen koko kansa ansaitsisi. Joku tärkeysjärjestys perusoikeuksienkin jakamisessa, siis. :) Nojoo, offtopic loppui siihen.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös