Käyttäjä

Elisa poistaa 36 tunnin tallennuksen nettidigiboksistaan

Laajakaistan ja tv-palvelut yhdistävä Elisa Viihde -palvelu kokee kolauksen kuukauden päästä, kun kaikkien tv-kanavien 36 tunnin tallennus poistuu käytöstä. Elisa ei perustele muutosta yksityiskohtaisesti, sillä kyseessä oli teleyhtiön mukaan pilottivaiheen kokeilu. Monet asiakkaat ovat tyrmistyneet ratkaisuun.

Lue juttu

Vastaukset 14 vastausta

Käyttäjä

"36 tunnin jatkuva tallennus tarkoitti sitä, että digiboksilla pystyi katsomaan verkosta minkä tahansa viimeisen 36 tunnin aikana tulleen tv-ohjelman. Palveluun kuuluu 5000 gigatavun tallennustila verkossa, joten siinä levytilaa on varattu asiakkaille paljon."

Huom: Kuluu 5 Teraa "kaikkia" asiakkaita kohden !!

Siis eihän ne nyt tallentele mitään erikseen eri asiakkaille, vaan kerran kaikki ohjelmat joihin asiakkaat saa "toimivat linkit tms." niiden kohdalle jotka ne "valitsee tallennettavaksi".

Käyttäjä

Onneksi ei tullut otettua tuota laatikkoa. Nimenomaan tuo 36 tunnin tallennus oli se valintakriteeri..

Käyttäjä

Huvittavaa että asiakaspalaute on vedetty tähän jupakkaan mukaan. Kukaan tuskin valitti siitä että 36 edellisen tunnin ohjelmat näkyi palvelussa. Taitaakin olla takana nimenomaan tuo päätös TV-kaistaa vastaan ja nyt Elisan lopettaessa palvelun, on ainoa "rikollinen" enää TV-kaista.

Näin sitä jarrutetaan kehitystä.

Käyttäjä

hmm.. kuluttiko tuo 36 tallennus sitä levytilaa?

jos kulutti niin hyvä että on poistettu, itselläni on saunavisio eikä tulisi mieleenkään tallentaa sen levytilalle kaikkia ohjelmia noin pitkältä aikaa..

tallennan autolla vain sarjat ja dokumentit sekä elokuvat.. niiden pitäisi vain keksiä jokin tapa jolla automatiikka tunnistaisi uusinnat.. ärsyttää joskus kun varsinkin dokumentteja on tuhat ja sata samaa yhdeltä viikolta.

Käyttäjä

Muutoksen syy lienee tekijänoikeusväännöt. Ainakin muut samantapaista palvelua tarjoavat palvelut, kuten TVKaista on ongelmissa tämän takia. Suurin syy tässä lienee se, että TV- yhtiöiden omissa www- palveluissa (kaupalliset) mainoksia ei voi ohittaa. Tai vain Suomeen myytyjä ohjelmia voi katsoa mistä vain maailmalta. Toki en usko, että kovin moni vaikka Amerikkalain liittyy TVKaistan tyylisen palveluun katsoakseen somaja ohjelmia, jotka ovat näkyneen jenkeissä jo puoli vuotta aikaisemmin.

Mitä tulee höpynpölyyn siitä, että väitetään että tälläiset palvelut vievät paljon levytilaa tai että jokaisella käyttäjällä on oma tiedosto vaikka puoli yhdeksän uutisista. Tämä tuskin pitää paikkansa. Taustalla on "älykäs" levyjärjestelmä, joka tallentaa uutiset tasan yhden kerran ja yhteen tiedostoon. Käyttäjillä se sitten näkyy jos olet sen tallentanut tai ei näyt jos et ole tallentanut. Juuri tämä kohta on se johon media yhtiöt voitat tarttua, mutta jos levyjärjestelmä tekee automaattisesti tälläistä organisointia, niin on hiusten halkomista onko jokaisella oma tiedosto uutisista vai ei. Asiaa ei todennäköisesti ole koeteltu oikeudessa. Varsinkin jos kyseessä on levyjärjestelmän ominaisuus.

Käyttäjä

Eipä hätää, McIce HTPC hoitaa tallennukset ja sen voi ajastaa netin kautta mistä tahansa...

Käyttäjä

"Muutoksen syy lienee tekijänoikeusväännöt"

Juuri ne.

Käyttäjä

"Testikäytössä" Just joo, kun katsoo Elisan markkinointia Google cachesta, niin misssän ei mainita testikäytöstä.

Onneksi olen jo vuosia sitten katkaissut kaikki asiakkuuteni Elisaan, eikä minulla ole tätäkään k*setusta.

Nimim. aikoinaan Elisan jatkuvista DHCP -ongelmista tarpeekseen saanut.

Käyttäjä

Hassua. Itselläni ei ole aiemmin ollut kuin DNS-ongelmia, ja nekin vuosia sitten. Tosin nyt näyttää siltä, että tuo DHCP on alkanut temppuilla täälläkin. Ehkä voisi vaihtaa.

Käyttäjä

siis, jos se kuluttaa sitä levytilaa mitä käyttäjälle on annettu, 36tuntia pelkkää pakkaamaatonta videota (vaikka onkin yhteisiä tiedostoja, annettu "levytila" ei ole yhteinen) täyttyy kai aika pian, kyllä paras on se että tallennetuista ohjelmista päättää itse, kuten saunavisiossa on ollut aina.

tvkaistalle on oma käyttönsä, saunavision/viihteen idea on hieman erilainen. tvkaistassa voit katsoa sen kaksiviikkoa ohjelmaa kun taas elisan palveluissa tallenteet säilyvät niin kauan kuin palvelu itsessään tai kun käyttäjä ne itse poistaa.

Käyttäjä

Kuka haluaisi tallentaa Suomen TV-lähetyksiä?

Tai ainakaan maksaa siitä..

Käyttäjä

Pakko lisätä, kun noista DHCP-ongelmista puhuitte. Samantapaisia täällä Tampereella Elisan liittymässä :O

Käyttäjä

Samuli: "Kuka haluaisi tallentaa Suomen TV-lähetyksiä?
Tai ainakaan maksaa siitä.."

Hmm, pitääkö tuo tulkita niin, että Suomen telkkarista (miltään kanavalta) ei tule *koskaan* *mitään* hyvää? Ei kai ihan niin huonosti asia ole?

Itse en pidä ollenkaan pahana TVkaistan alle 8e kk-maksua, ja olen sitä kautta hommannut kymmeniä laadukkaita elokuvia kirjastooni. Ihan näppärää on sekin, jos (=kun) unohtaa ajastaa jonkun ohjelman, tai sen lähetysaika onkin muuttunut, voi sen katsoa TVkaistalta joko suoraan tai imaista sen talteen. En valita, tosi kätevää ja sangen edullistakin.

Käyttäjä

Voisko joku valistaa tyhmää?? Onko tämä 36 h palvelu sitä, että 36 h taaksepäin eli siis menneitä ohjelmia voi tallentaa vielä? Mulle riittäs vähempikin. (Vaikkakin ei saisi mainostaa 36 h jos se kuitenkin poistetaan. ) Siis kai pysyy edelleen sellainen, että klikkaan tallenna vaikkapa pikapuoliin alkavan ohjelman kohdalta ja se sitten pysyy mulla?? No toimiiko se edelleen?? Tulkoon todetuksi, että täällä ei saa edes elokuvakanavia näkymään. Ei kortilla iekä millään. Väittävät Elisassa , että loppukuusta saisi elokuvakanavat näkyyn. Mitä hiivattia tääkin on olevinaan??

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös