Käyttäjä

Intel suunnittelee tuplaydinsirua minikannettaviin

Intel kaavailee pikkukannettaviin suunnitellun, erittäin virtapihin kahden ytimen Atom-suorittimen lanseerausta tänä vuonna. Julkisuuteen vuotaneiden tietojen mukaan piiri nähdään kaupoissa loppuvuoden aikana.

Lue juttu

Vastaukset 7 vastausta

Käyttäjä

Oiskohan tässä uutisessa asiavirheitä?

Nimittäin, Intelin omien sivujen mukaan heillä on ollut jo viime vuoden syksystä lähtien tuplaytiminen Atom-malli D510

http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?familyID=29035

Tuolla mainitaan sen hintakin, joten eiköhän myynnissä ole ollut. Tosin juuri koska sen virrankulutus on liki tuplat yksiytimiseen verrattuna, ei se varmati ole kaupaksi käynyt - ei ainakaan mobiililaitteisiin.

Käyttäjä

Tuollainen tuplaytimisyys mobiililaitteissahan kaipaisi ilmeisen ehdottomasti ominaisuutta, missä toisen ytimen voisi sammuttaa kuluttamasta virtaa ja ottaa käyttöön tarvittaessa, jotta virrankulutusta voisi minimoida.
Lisäksi Intelillä nuo Atomin mallit, kuten N450, missä on integroituna (eikä emolevyn piirisarjassa erikseen) intelin perusnäytönohjain, ovat tehokkaampia, sekä suorituskyvyltään että virrankulutukseltaan ja niillä, yhdisettynä esim. Nvidian Ion2-piirisarjaan ja siinä olevaan tehokkaampaan ja omamuistiseen näytönohjaimeen, jonka voi sammuttaa tai ottaa käyttöön tarvittaessa, jos intelin perusnäytönohjaimesta puhti loppuu, ovat olleet jo ihan käypiä pyörittämään HDvideotakin miniläppäreissä.
Noita miniläppäreitähän on jo muutama markkinoillakin - tosin ei tietenkään periferia-Suomessa.

http://www.nvidia.com/object/sff_ion.html

Käyttäjä

Intelillähän on kyllä tuplaydinatomeita ollut jo pitkään, mutta ne on tarkoitettu netttop-laitteisiin eli niihin pieniin pöytäkoneisiin. Netbookkeihin ne ei sovellu koska hörivät sitä virtaa niin maan sikana. Silti niitä on joku kiinalainen sorvari tunkenut minikoneisiin => saatu vähän tehokkaampi laite joka on akkukestoltana normaali mutta silti normaalia tehottomampi => turha.

Uutisessa puhutaan kahden ytimen mallista joka on nimenomaan tehty sit pikkukannettaviin ja jolla saadaan kahdella ytimellä se 10 tunnin akkukesto kuitenkin.

D-sarjaahan on monta mallia eli d500-sarjaa just.

Käyttäjä

Tällaiset tuplaydinatomiläppärit maksavat 350+ euroa tai mitä todennäköisimmin yli 400 euroa, koska niihin todennäköisesti asennetaan Win7 Home Premium. Sen lisäksi niihin todennäköisesti asennetaan ION. Lisää hintaa, kiitos.

Sen sijaan oikea kannettava tuplaydinprosessorilla miniläppärin kokoluokassa maksaa 375 euroa:

Hewlett-Packard DM1-1010EO:
PROSESSORI Intel Celeron DualCore SU2300
KESKUSMUISTI 2048 MB
MUISTIN VÄYLÄNOPEUS DDR3
KIINTOLEVY (GB) 250 GB
NÄYTÖN TYYPPI HD LED
NÄYTÖN KOKO 11.6"
RESOLUUTIO MAX 1366 x 768
NÄYTÖNOHJAIN Intel 4500MHD
AKKU LITHIUM-ION 6-cell
AKUN KESTO (tuntia) 8
KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ Windows 7 Home Premium
WLAN KYLLÄ b/g
BLUETOOTH KYLLÄ
KAIUTTIMET Altec Lansing
LAAJENNUSPORTIT mm. VGA-out,HDMI,
INTEGROITU MUISTIKORTINLUKIJA 5-in-1

Uusien atomien ytimeen istutettu 3150-grafiikkasiru ei edes tue VC-1 eikä AVC:tä, toisin kuin esim. Nokia bookletista löytyvä GMA500-piiri.
Tuon Celeronin laskentateho pii-testissä on yli kaksinkertainen verrattuna tuplaydinatomiin. Atomeissa on lisäksi yksikanavainen muistiohjain. Ja lähes poikkeuksetta Seiska Starter.

Voisiko joku kertoa minulle miksi ostaisin netbookin atomilla?

Käyttäjä

"Voisiko joku kertoa minulle miksi ostaisin netbookin atomilla?"

Mikäli kaipaa kilon painoista 10 tuuman näytöllä varustettua 300 euron hintaluokassa pyörivää helposti liikuteltavaa konetta, niin ei liene paljon vaihtoehtoja.

Itsekkin kirjoitan tätä viestiä tällaisella 300 euroa maksaneelle 10 tuuman näytöllä varustellulla atomilla, jossa löytyy bluetooth ja pari gigaa ram-muistiakin. Vääntökin riittää tässä koneessa hyvin minulle matkoilla tarpeelliseen käyttöön eli nettisurffailuun, tekstinkäsittelyyn ja jopa 720p leffatkin pyörivät sujuvasti sopivalla koodekilla ja muutama valokuvakin on tullut säädettyä kuntoon vanhalla photoshop seiskalla. Käyttöjärjestelmänäkin koneeseen jälkiasennettu win 7 ultimate pyörähtää sen verran sujuvasti, että eipä ole tullut bootattua konetta XP-tilaan pariin kuukauteen kertaakaan.

Voisiko nimimerkki "J Virtanen" valaista minua siitä mistä olen jäänyt paitsi kun en ole ymmärtänyt ostaa fyysisesti isompi kokoista 11,6 tuuman näytöllä varustettua celeron-konetta paperilla kenties hieman paremmalla suorityskyvyllä enkä ole ymmärtänyt maksaa siitä vajaata sataa euroa vielä lisää?

Käyttäjä

Voisi.

Ensinnäkään, sinun koneesi ei paina yhtä kiloa jollei siinä ole surkeaa 3-kennoista akkua.
Toiseksi, olet jälkiasentanut siihen 100 euroa maksavan käyttiksen.
Kolmanneksi, voisitko antaa koneesi tarkat speksit ja ostohinnan, sillä minua ihmetyttää mistä löytyy 300 eurolla kone, jossa on 2 gigaa muistia.
Neljänneksi, et puhunut mitään koneesi akkukestosta.

Sitä en tiedä, mistä sinä olet jäänyt paitsi, mutta omalta kohdaltani voin sanoa, että n. alle 200 gramman painoero tai 2 sentin leveysero eivät ole mikään ongelma. Näistä jälkimmäinen on itse asiassa selvä etu, onhan näyttö sopivasti leveämpi, jonka johdosta jää sivuttainen scrollaus pois. Vielä tarkemmmin sanottuna, 10-tuuman näyttö on minulle deal breaker - se on liian pieni.

300 euron netbook on tänä päivänä netbookeista sieltä halvemmasta päästä. Minulle tuollainen 75 euron ero hinnassa ei ole mikään kynnys, jos ja kun sen avulla tulee aivan eri tason kone käyttöön ja varsinkin kun 10-tuumaa ei käy.
Kuitenkin ylivoimaisesti suurin osa myytävistä netbookeista on yli 300 euron hintaisia, jolloin hintaero vain kapenee. Osa atom-koneista maksaa jopa yli 400 euroa.

Uusimmalla atom-suorittimella varustettuja netbookeja alle 300 euron kategoriassa löytyy muutamia malleja. Näistä ei kuitenkaan yksikään tue grafiikkapiirin rautapohjaista hd-materiaalin purkua, aivan sama mitä koodekkeja koneeseen asentaa.

Sen vielä ymmärrän, jos joku valitsee itselleen alle 300 euron netbookin, mutta sitä en enää ymmärrä hetkeäkään, että joku ostaa selvästi yli 300 euroa maksavan atom-läppärin, kun oikeitakin tietokoneita on saatavilla noin samaan hintaan. Ai niin, tietenkin silloin, jos 11,6 tuumaa on EHDOTTOMASTI liikaa kokoa.

Myös Ladalla pääsee pisteestä A pisteeseen B. Miksi ihmeessä laittaa muutamaa ropoa lisää, jotta saisi paremman auton? Siinäpä sitä iänikuista filosofista pohdintaa riittää. Minä en aja Ladalla joka maksaa vain vähän vähemmän kuin Toyota, enkä varsinkaan sellaisella Ladalla, joka maksaa enemmän kuin Toyota. Mutta valintahan on vapaa.

Käyttäjä

Minä en aja autoa, olisi se mielummin toyota kuin lada.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös