Työsähköposti tunkee lomille, sänkyyn ja vapaa-aikaan
4.9.2010 15:162 Samuli Kotilainen
Yhdysvalloissa ja Britanniassa tehty tutkimus kertoo, että perinteinen käsitys työajasta ja vapaa-ajasta alkaa olla historiaa. Työntekijät katselevat sähköpostejaan iltaisin, sairaspäivinä, sängyssä nukkumaan mennessä ja myös lomilla. Näin tehdään, koska se tuntuu pakolliselta – tai sähköpostia ei yksinkertaisesti ehdi käsitellä työaikana.
Olin eräässä erittäin tunnetussa yrityksessä IT-alan töissä jossa suomalainen akateemisesti menestynyt esimies soitteli ja kysyi olisiko mahdollista, että tekisin töitä sairauslomalta kotoa käsin vaikka minulle oli määrätty sairauslomaa mittavan keuhko-operaation takia.
Tämä ei ole vitsi vaan todellisuutta tämän päivän Suomessa. Kyseinen firma on eräs maailman johtavia yrityksiä alallaan ja globaali toimija.
6.9.2010 9:01Timo
'Koska se tuntuu pakolliselta'... Idioottimaista, sanon minä. Pysykää siellä toimistossa lukemassa niitä, niin saatte liukumatunteja ja kotona on helpompi olla sitten jälkeenpäin. Meillä se käy niin ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Säälittävää selkärangattomuutta tuo, ettei tehdä eroa työ- ja vapaa-ajan välillä. Sääliksi käy erityisesti perheissä olevia lapsia.