Suosittelen, että katotte tämän Reutersin kaaviokuvan, jossa näkyy viimeisen 1.5 vuoden ajalta älypuhelinten markkinaosuuden kehitys.
Huomatkaa etenkin Nokian Symbian-älypuhelimien markkinaosuutta kuvaava käyrä. Huomatkaa myös Applen markkinaosuutta kuvaava käyrä ja Others-käyrä, jossa merkittävimmässä osassa lienee Androidia käyttävien valmistajien markkinaosuus.
http://graphics.thomsonreuters.com/F/07/GLB_SMPHN0710.gif
Nyt tuon kuvan katsomisen jälkeen kannattaa miettiä uudelleen väitteitä siitä, että Android tai iPhone muka ughkaisi Symbiania tai Nokiaa.
Kuten kaaviokuvasta nähdään, niin Nokian Symbian-älypuhelinten markkinaosuus on ollut jatkuvassa kasvussa jo pitkään. Nokian älypuhelinten markkinaosuus on noussut Androidin noususta huolimatta ja Nokia on onnistunut kasvattamaan eroa ryhmään muut, johon Androidia käyttäjät siis tosiaan ilmeisesti kuuluu.
Vaikka Android siis varmaan on syönyt Symbianin markkinaosuutta, niin näin ei kuitenkaan ole tapahtunut Nokian osalta, koska Nokia on onnistunut lisäämään markkinaosuuttaan. Lähinnä sanoisinkin, että Symbianin osuutta on syönyt se, että osa Symbiania käyttävistä valmistajista on alkanut valmistaa Android puhelimia.
Mielenkiintoinen on myös tuo Applen markkinaosuutta kuvaava käyrä. KVaikka iPhonea on fanit hehkuttanut suureen ääneen, niin markkinaosuudessa se ei näy. Applen älypuhelinten markkinaosuus on kaaviokuvan mukaan ollut jo pitkään selvässä laskussa. Vaikka iPhonenkin myyntimäärät on kasvanut, niin ne ei ole kasvanut riittävästi, jotta Apple olisi pystynyt estämään markkinaosuuden kääntymisen laskuun.
Vaikuttaakin siltä, että Android on syönyt Applen markkinaosuutta oikein selvästi.
Itse olen jo pidemmän aikaa varoitellut, että iPhone on puhkeamista odotava kupla, ja ettei Apple nykyisellä iPhonellaan pysty kilpailemaan Symbiania, Androidia ja tuklevaa MeeGoa vastaan. Applen markkinaosuuden kääntyminen laskuun samaan aikaan kun Nokian ja Androidin markkinaosuudet kasvaa ei ole Applelle hyvä merkki. Asiaa ei varmasti myöskään auta Applen sekoilut antenniongelmien kanssa jne.
Itse olen täysin varma, että yleisimmt älypuhelinten mobiilialustat tulevat olemaan jatkossa: Symbian, Android ja MeeGo. Symbian tulee säilyttämään johtoasemansa. Android on ainakin aluksi yleisempi kuin MeeGo, mikä on ymmärrettävää koska MeeGo laitteita ei ole vielä markkinoilla. Kunhan MeeGo laitteita alkaa tulla markkinoille uskon sen kuitenkin varsin nopeasti kirivän eron umpeen Androidin suhteen ja todennäköisesti se ohittaa androdin jollakin aiktaululla. Itse uskon MeeGon olevan alustana vahvemmilla ja lisäksi sillä on etunaan Qt, joka tuo yhteensopivuutta Symbianin kanssa. Symbian ja MeeGo tulevat tukemaan ja täydentämään toisiaan ja yhdessä ne on melkoisen kova pari.
Mitä sitten tulee iPhoneen niin se jää taistelemaan neljännestä sijasta RIM:n, Motorolan Badan ja muiden kanssa. Applen pitää tehdä radikaalimpia uudistuksia kuin iPhone 4:ssä, jos Apple haluaa pysyä edes neljän suurimman joukossa. Ja lisäöksi heidän pitä'ä opetella tekemään toimivia antenniratkasuja.