Käyttäjä

Kiintolevyjen kirjaintunnusten muuttaminen

Pari-kolme viikkoa sitten XP ilmoitti käynnistyksen yhteydessä, että ntoskrnl.exe on vaurioitunut tms. En saanut ongelmaa korjattua, joten asensin Windowsin uudelleen, vaikka siellä oli joitain tiedostoja joita olisin halunnut säilyttää. Valitsin asennuksen yhteydessä vaihtoehdon säilytä vanha tiedostojärjestelmä. Nyt koneessa on kaikki vanhan asennuksen ohjelmat.

Nämä ongelmat on hoidettu, joten ei niistä enempää. Aion laittaa koneeseen Vistan varmaan ensi viikonloppuna. Tuota uudelleenasennusta edeltävä ongelma aiheutti jotenkin sen, että koneen kiintolevyjen kirjaintunnukset menivät aivan sekaisin. Koneessa on kolme kiintolevyä (yksi on kahdessa osiossa, joten resurssienhallinnassa on neljä asemaa). Windows on nyt asemalla E. Eihän siinä mitään ongelmaa ole, se toimii hyvin. Mutta halusin silti vanhat tunnukset takaisin, koska olen oppinut missä mitäkin on.

Onko tuo homma niin yksinkertaista, että vain vaihtaa aseman kirjaintunnukset?

Vastaukset 20 vastausta

Käyttäjä

"Onko tuo homma niin yksinkertaista, että vain vaihtaa aseman kirjaintunnukset? "

On, muille kuin windowsin sisältämälle asemalle.
Se taas on pultattu niin syvälle, että sen muuttaminen, A ei onnistu, B jos jotenkin kuitenkin kikkailemalla onnistuu, niin tuottaa odottamattomia ongelmia.

T: Vesku

Käyttäjä

Moi!

Kuten Vesku tuossa totesi, niin Windowsin sisältävän levyaseman kirjainta on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta muuttaa.

Riippumatta siitä, millä kirjaimella Windows on, on kuitenkin mahdollista muuttaa levyasematunnuksia "ylöspäin" (esim. rommpuasemat), jotta kiintolevy/levyt tulisivat aakkosjärjestykseen.

Oma tietokone --> hallitse --> levynhallinta --> klikkaa levyä tai levyn loogista osiota --> muuta aseman kirjain ja polku

Huom! Jos windows sen rekisteristä lähtien viittaa johonkin levyasematunnukseen, niin toiminta saattaa romahtaa (jos on esimerkiksi asennettu ohjelmia kiintolevylle E ja se muutetaan F. Tarkkana pitää olla.

Itse olen suosinut systeemiä (pakkomielle vanhoilta dos ajoilta), että kakkoslevy on aina D. Koska mulla on yhden teratavun ykköslevy, olen puolittanut sen kahteen osaan, eli homma menee neljällä kiintolevyllä näin:

C: WD1-1
D: WD2
E: WD1-2
F: WD3
G: WD4

Käyttäjä

jatkoa

H: Blue ray1
I: Blue ray2

Käyttäjä

"H: Blue ray1
I: Blue ray2"

Itse olen suosinut taas:
Z: CD0/DVD0/BD0
Y: CD1/DVD1/BD1

U - P : Muistitikut ja/tai kortinlukijat

Noilla ne kiintolevyje ja muiden asemien kirjauntunnukset pysyvät AINA paikoillaan KUN nuo tunnukset käy ekalla käyttökerralla muuttamassa noille tikuille ja kortinlukijoille....

Tuohan on -toosan omituisuus, tuo asemakirjain.
Mutta ei auta kun -toosaa asennetaan ekaa kertaa.

Käyttäjä

Moi Vesku!

En nyt tarkkaan tiedä, mitä tarkoitit, mutta IDE-controllerin (kortti) avulla masiina löysi itsekseen kaikki masterit ja slavet. 4 kipaletta SATA II puolella ja 2 kpl BLUE-RAY. Ei IDE-levyjä tai romppuasemia enää käytössä.

Jaska

Käyttäjä

Moi Vesku

Jotenkin huono olo. ei

Käyttäjä

Moi Vesku

Jotenkin huono olo. ei

Käyttäjä

"masiina löysi itsekseen kaikki masterit ja slavet. 4 kipaletta SATA II puolella ja 2 kpl BLUE-RAY. Ei IDE-levyjä tai romppuasemia enää käytössä."

SATA-kontrollerissa ei tarvita noita isöntä/orja jutskia, kun on vain yksi kaapeli/liitetty massamuisti, jolloin kommunismi toteutuu puhtaimmillaan, kaikki ovat isäntiä.

"Ei IDE-levyjä tai romppuasemia enää käytössä."

En sitä tarkoittanutkaan, kyllä se4 -toosa käsittelee massamuistilaitteita samalla tavalla oli ne sitten PATA, SATA tai SCSI, eikä tuo vaikuta niiden "arpomisjärjestykseen"...

Käyttäjä

Moi Vesku !

Pitkän tutkimisen jälkeen näin se menee niinkos Vesku kirjoitti. SATA II-levyistä puheen ollen ne ovat omatoimisempia ja helvetin paljon nopeampia, kuin IDE-vastaavat.

Ystävällisin terveisin Jaska

Käyttäjä

Moi Vesku !

Mutta eikös maailmanhistoria ole täynnä isäntiä ja orjia? Isännät määrää ja orjat tekee.

Ystävällisesti Jaska

Käyttäjä

"SATA II-levyistä puheen ollen ne ovat omatoimisempia ja helvetin paljon nopeampia, kuin IDE-vastaavat."

Väylä vaan on nopeampi, itse levy on samaa hidasta mekaanista rutinaa pitävää hidastetta...

Ota Jaska whiskyä wähemmän ensi kerralla, niin ei tule huono olo dagen efter...

Käyttäjä

Moi Vesku !

Olet muun tietämyksen ohella myös ajatusten lukija!

Mistä tiesit, että kaamea darra iski minuun?

Käyttäjä

"Mistä tiesit, että kaamea darra iski minuun?"

Aikaisempi käyttäytymisesi täällä on sen jo aikoja sitten paljastanut....
Ja et ole juuri salannut mieltymystäsi tuohon kullanruskeaan päihdyttävään nesteeseen....

Alkaa mennä sen verran offtopic (Käyttöjärjestelmät), että ei tästä enää minulta...

Käyttäjä

Levyn nimen voi muuttaa ainakin silloin kun sen formatoi.

Käyttäjä

"Levyn nimen voi muuttaa ainakin silloin kun sen formatoi."

Tarkoittaa mitä?
Sen levyn nimen voi muuttaa, vaikka ei formatoisikaan, asemakirjaita ei systeemilevylle voi vaihtaa ihan noin vaan.

Käyttäjä

Juu en ole tiennyt.

Käyttäjä

ceetä et voi vaihtaa (systeemilevy), mutta kirjainjärjestys on erilainen, jos sulla on ide-kiintolevy kytketty masteriksi ja SATA II - kiintolevy / t kytketty slaveksi ja osa isännäksi. Tosin SATA II - kiintolevyt osaavat hakea yhteensopivalla emolla asematunnuksensa ilman jumpperointia, siis ei hätiä mitiä !

Jaska

Käyttäjä

Moi Vesku!

Mitä muuten tarkoitit "aikaisemmalla käyttäytymiselläni" tässä foorumissa?

Anna tulla koko repertuaari vuosien takaa ja tutkitaan viikkotolkulla.

Ystävällisin terveisin Jaska, nykypäivänä jälleen sosiaalityöntekijä (tunnetusti pienillä palkoilla 2835 €). Mutta haasteellista työtä on mukava tehdä, koska saa pikkuisen taskurahaa atk-härpäkkeisiin.

Käyttäjä

Moi Vesku!

Onko huono olo?

http://www.youtube.com/watch?v=Q3i8FWeRryM

Juo vain sitä mieliviskiäsi (isokaato-keskustelu), niin ei iske sinulle kaamea kankkunen päälle!

Jaska

Käyttäjä

http://www.youtube.com/watch?v=Q3i8FWeRryM

Moi Vesku. Kumoa vaan omat darrasi ja jätä meikäläisen kommentointi vöhemmälle.

(isokaato-keskustelu)

Jhttp://www.youtube.com/watch?v=Q3i8FWeRryMaska

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Käyttöjärjestelmät

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös