Käyttäjä

Säikeistys ja Windows 7

Nyt taidan taas halkoa hiuksia, mutta kysynpä kuitenkin.

Windows 7 on huomattavasti paremmin suunniteltu useampi-ytimisille prosessoreille, kuin Windows XP.
Tämä näkyy jo perstuntumalta siinä, että seiska toimii moniytimisissä presessoreissa huomattavasti nopeammin, kuin XP.

Mä aloin ihmetellä ja miettiä mun kolmoskonetta (Intel Pentium 3,8 GHz, 2 MB L2 Cache välimuistia ja RAM-muistia 3 GB (DDR2 667 MHz).

Siinä ihmetyksekseni Win 7 toimi myös selkeästi nopeammin, kuin XP. Toisaalta, eikös noissa uudemmissa Pentium nelosissa (LGA 775) ole yksittäisen ytimen säikeistys, eli prosessori analysoi ”kahta linjaa” ja näin ollen siinäkin on tavallaan kaksi ydintä, vaikka ytimet tosiasiassa ovat virtuaaliprosessoreita.

Kuitenkin Win 7 toimi tuossa selkeästi nopeammin ja tein sen johtopäätöksen, että vaikka seiska toimii todellisissa moniytimisissä prosessoreissa huomattavasti XP:tä nopeammin, niin seiska osaa käsitellä myös virtuaaliprosessoreita XP:tä nopeammin ja tä tähän perustuu tehoetu XP:hen nähden.

Onko pieleen ajateltu?

Jaska

Vastaukset 4 vastausta

Käyttäjä

Taitaa olla Windows 7 nopsempi ihan senkin takia, että siinä käytiin läpi Windowsin koodia aika perusteellisesti ja "siivottiin" sieltä pois turhia "koodi-spagetteja" eli ristiinrastiin turhia kutsuja ja koodista tuli selkeämmin modulaarisen rakenteellisempaa myös toiminnaltaan. Tuolla ajaminen moniydinprosessorilla siten tehostui myös XP:hen verrattuna, jonka koodissa on enempi ristikkäisiä turhia kutsuja, mitkä varmastikin torppaavat sitä moniydinprosessorien tehon hyödyntämistä.

Mutta toki Windows 7:ssa myös parennettiin moniydinprosessoritukea, että on koodattu toimintoja muutenkin XP:tä paremmiksi.

Ja vielä jopa parempaahan on Windows 8:ssa, missä Windowsin ydintäkin on saatu puristettua pienemmäksi ja Windows 8 tarvitsee muistiakin 20% vähemmän kuin Windows 7 ja siten hakkaa XP:n vieläkin paremmin.

Windows ei olekaan näissä parissa viime versiossa lihonut vaan on hoikistunut, toisin kuin eräät monoliittisemmät pullataikina-käyttikset.

Käyttäjä

Kiitos Seppä informaatiosta.

Mä tunnen joitakin outoja pelkotiloja Windows 8:aa vastaan.

Ja en sitä osta!

Hyvä, kun tuli aikoinaan opeteltua Linuxin alkeet. Kaksoiskäyttöjärjestelmä (tuplabootti grub) saa silloin helpottua yhden käyttöjärjestelmän osalta.

Aloittelija olen Linux-käyttöjärjestelmässä, mutta ehkä vanhanakin oppii jotakin.

Jaska

Käyttäjä

"Mä tunnen joitakin outoja pelkotiloja Windows 8:aa vastaan.

Ja en sitä osta!"

Perinteisestihän joka toinen Mä$än käyttisversio on ollut jotenkin kuraa jo ME:n ajoista lähtien, olishan tuo jatkumoa sille...
Windows ME = Kuraa
Windows 2000 = vallan mainio, mutta se onkin NT-pohjainen
Windows XP = ihan OK
Windows Vista = täyttä kuraa
Windows 7 = Vallan mainio
Windows 8 = Muuten hyvä, mutta kun uskoisivat, ettei kaikilla ole tabletteja eikä kosketusnäyttöjä

Taitaa se "käyttöliittymä, joka ennen tunnettiin nimellä Metro" olla se, mistä kura roiskuu normikäytössä pahiten...

T: Vesku

Käyttäjä

Kiitos Veskulle informaatiosta!

Muuten, onko teillä Vesku ja Seppä Vesku jokin Linux-distro jossakin koneessa, joko tuplaboottina Windowsin rinnalla tai ihan yksistään jollakin koneela?

Jos on, niin mitä pidät Ubuntu Linuxista 12.04 LTS:stä (LTS = Long Time Support). Se on kyllä helppokäyttöisin ja graafisesti näyttävin näkemäni Linux-versio.

Ja Aerokin siinä on, mutta tämä riippuu näytönohjaimesta.

Siirtyminen Linuxiin ei ole ainakaan minulle aivan ongelmatonta. Esimerkiksi Vahvimmat shakkiohjelmat Deep Rybka 4 ja Deep Fritz 14 vaativat alustaksi armottomatta Windowsin.

Tämän takia olen päättänyt, että jätän ykkösmasiinaani Windowsin (kuusiytiminen AMD ja kellotettu 3,88 GHz, viimeinen täysvakaa gigahertsimäärä).

Ystävällisin terveisin Jaska

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Käyttöjärjestelmät

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös