Käyttäjä

Nokia N8 vai E7

Elikkäs olen harkinnut Nokia N8:n tai E7:n ostoa työ- ja kotikäyttöön. Olen kuullut hyvää palautetta molemmista luureista, mutta en tiedä kumpi olisi käytännöllisempi. Onko laitteistoissa eroja? Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen.

Vastaukset 20 vastausta

Käyttäjä

N8:ssa on parempi kamera ja E7:ssa näppäimistö ja hieman isompi näyttö. Tuossa olennaisimmat erot, jotka ehkä jo tiesitkin. Eli jos kuvaat paljon ja arvostat kuvanlaatua, N8 on ensisijainen vaihtoehto. Jos taas tykkäät kirjoitella paljon, on E7:n fyysinen näppäimistö tehokkaampi ja miellyttävämpi vaihtoehto.

Speksejä voi vertailla kätevästi osoitteessa http://www.nokia.fi/tuotteet/

Käyttäjä

Aivan paskat vaihtoehdot olet ottanut, mutta jos kahdesta huonosta on valittava, ottaisin ennemmin N8:n, sillä siinä ei ole ollut niin paljoa ohjelmistopuolen ongelmaa, kuin E7 -puhelimessa.

(tiedän, että on samat käyttöjärjestelmät, mutta tiedä, että olen puhelinkorjausliikkeessä töissä)

Mikäli olet tämän viestin jälkeen hieman epävarma, kurkis sellaisia puhelimia, kuin Samsung Galaxy S (i9000), Samsung Galaxy S Plus (i9001) (aivan huippu. Saa DNA:lta 9e/kk 24kk sopimus) tai Samsung Galaxy S 2.

Siinä on kunnon luureja. Ensimmäinen ei nyt niinkään, mutta S Plus ja S 2 on hyviä.

Kannattaa oikeasti harkita, sillä kaverini, jolla on N8 on todella kateellinen minun Samsung Galaxy S Plussalle (i9001).

Käyttäjä

Oon ollu kyllä pitkään Nokian kannalla, mutta olen miettinyt noita vaihtoehtoja, ja mielestäni Samsung Galaxy S2 on ykkönen noista ehdottamistasi puhelimista. Kaverini kyllä myös ehdotteli iPhone 4:sta ja on aika vaikea päättää kumpi on parempi.

Käyttäjä

Noista tehottomin on Samsung Galaxy S. En suosittele mielelläni. On periaatteessa ihan sama, kumman otat noista kahdesta tehokkaammasta. Muistaakseni S 2:ssa on tehokkaampi GPU (Katso: grafiikkaprosessori), mutta tiedä nyt sitten kumpi on parempi; 1,2 GHz tuplaytimellä (eli 600MHz * 2) vai 1,4 GHz yksiytimisenä. Jos aikoo (yli)kellottaa, niin ehdottomasti S2.

Netissä S Plus vie voiton, mutta taas 3D grafiikan toistamisessa S2 hakkaa 100-0 normi"ässiä". Jos kiinnostaa toiminnot, voin videoida omaa S Plussaani ja muualta varmaan löydät paljon videoita S2:sta.

Eipä tässä muuta, mutta Nokiaa en halunnut itse:
a) Käyttöjärjestelmän rajallisuuden vuoksi
b) (Itselläni) ongelmallisempien bugien vuoksi
c) Muokkaamismahdollisuuksien vähyyden vuoksi
d) Todella keskinkertaisten/huonojen kameroiden vuoksi (Isälläni E7 (8MP kamera) ja minulla Galaxy S Plus (5MP kamera), mutta minun puhelimellani saa kymmenkertaisesti parempia kuvia esim. tekstistä yms. Sama vika oli Nokia 5230:ssa)
e) Tehottomuuden vuoksi
f) Median rajallisuuden vuoksi
g) Nettiselaimen hitauden vuoksi (Oli operakin ja muita, mutteivat tykänneet toistaa millään JavaScriptiä tai flashia)

Ja onhan näitä vielä paljon...

Käyttäjä

Niin ja lisään vielä, että älä IKINÄ kajoa Applen paskoihin. Ennemmin Nokiakin!

Käyttäjä

Puhelimen valinta riippuu siitä mihin sitä aiot käyttää. Jos aiot tuottaa paljon, niin silloin luonnollinen valinta on E7, joka on markkinoiden paras qwerty-näppäimistöllä varustettu puhelin. Muuten valitsisin N8:n. Siihen on tulossa Belle-päivitys, joka nostaa Symbianin Androidin rinnalle (katso Tero Lehdon tuorein blogi plus kommentit).

N8 ja E7 maksavat noin 300€. Samsungin Galaxy S, jota ei voi suositella edes vihamiehelle, maksaa yhtä paljon. Plus ja kakkonen ovat jossain 450-600€ tienoilla. Plussassa ei taida olla salamaa, joten valokuvauksen voit sillä unohtaa.

Eli hinta/laatu-suhde on Nokialaisissa ehdottomasti paras.

Käyttäjä

Ensinnäkin isälläni on E7 ja se ei ainakaan saa melkein mitään tuotettua, kun puhelin kaatuilee ja jumittuu vähän väliä. Lisäksi käyttömahdollisuudet sekä sovellusten määrä ovat surkeat. E7 on sisältä paskaa, mutta pakko myöntää, että ulkoapäin katsottuna kätevä.

Belle ei todellakaan saa nostettua Nokialaista Androidin rinnalle :D
Androidilla on nyt noin 41% älypuhelinmarkkinoista ja symbianilla reilusti alle 10%. Lisäksi, kuten arvata saattaa, Bellekin jumittaa, kaatuilee, eikä paranna käytettävyyttä kummoisesti.

Nokia E7: 329e, saat ulkoisilta ominaisuuksiltaan hyvän puhelimen, jossa sisältö paskaa.

Nokia N8: 345e, saat ulkoisilta ominaisuuksiltaan kohtuullisen puhelimen, jossa sisältö paskaa.

Samsung Galaxy S: 299e Saat ulkoisilta ominaisuuksilta keskiverron puhelimen, jossa sisältö nokialaisiin verrattuna paljon parempaa laatua.

Samsung Galaxy S Plus: 231,8e (DNA:n kytkyllä 24kk sopimus, sisältää liittymästä koituvat kustannukset (0,66e/kk)), Saat ulkoisilta ominaisuuksilta keskiverron puhelimen, jossa rauta ja käyttöjärjestelmä hakkaa molemmat nokialaiset vaikka olisikin kaksi vastaan yksi.

Samsung Galaxy S 2: 474,4e, Saat ulkoisilta ominaisuuksilta hyvän puhelimen, jossa sekä sisältö, että rauta on uusinta uutta.

Eli tässä nyt totesin, että saat kunnollisen Android -puhelimen halvemmalla mitä huonon, temppuilevan ja kaatuilevan Nokialaisen.

Itsellä ensimmäinen Android -puhelin (aiemmat nokialaisia: 3220, N73, 5230), ja yllätyin, kuinka suuri ero olikaan Androidin ja Nokian välillä. En enää ihmettele, miksi Androidilla on noin 41% älypuhelinmarkkinoista ja miksi Nokia laskee laskemistaan.

Yhteenveto:

Ko. Nokialaiset ovat kestäviä ja vankkarakenteisia, mutta käyttöjärjestelmät tulevat edelleenkin 99% todennäköisyydellä olemaan edelleen surkeita kyhäelmiä Androidin rinnalla.

Samsungeista S ja S Plus ovat heikompirakenteisempia sekä "muovimaisempia" kuin ko. Nokialaiset, mutta Samsungeissa rauta ja käyttöjärjestelmä voittaa. S 2 voittaa edelleen raudalla ja käyttöjärjestelmällä, mutta ulkopuolisilta ominaisuuksilta en tiedä, mutta arvioisin niiden olevan samaa luokkaa ko. Nokialaisten kanssa.

Eli jos haluat jämäkän puhelimen, niin vaihtoehdot em. puhelimista on:
Nokia E7
Nokia N8
Samsung Galaxy S 2

Jos taas rakenteella ei ole väliä, vaan ainoastaan tehoilla ja käyttöjärjestelmän käytettävyydellä, niin vaihtoehdot on seuraavat:
Samsung Galaxy S
Samsung Galaxy S Plus
Samsung Galaxy S 2

Jos haluat hyvän rakenteen ja hyvän softan, niin ainoaksi ja oikeaksi vaihtoehdoksi jää:
Samsung Galaxy S 2
(Jos välttämättä haluat Nokialaisen, niin osta MeeGo -puhelin (Nokia N9), joka kilpailee laadullaan ehkä juuri ja juuri samassa sarjassa Galaxy S 2:n kanssa ja jossa käyttöjärjestelmäkin on huhupuheiden mukaan kiitettävä.)

Pitäisi varmaan aikaa kirjailijaksi, kun jaksan yölläkin tätä tekstiä suoltaa :)

Käyttäjä

Niin ja se hinta-laatu -suhde olisi kohdillaan, jos E7 ja N8 maksaisivat satasen pintaan.

Samsungeista kun puhutaan hinta-laatu -suhteesta, niin se on makuasia. Mielestäni sain erittäin halvalla Galaxy S Plussan, kun maksoin 231,8e :)

Käyttäjä

Tarkoitin Bellella sitä, että Symbian nousee käyttöjärjestelmän hyvyydessä Androidin rinnalle. Tähän saakka Android on ollut parempi. Lue blogi.
http://blogit.tietokone.fi/tietoj...ymbian-belle-tuo-huiman-parannuksen/

Ja varsinkin katso video.
http://www.youtube.com/watch?v=7ZePeLU_VZ8

Neljällä työkaverilla on Samsung Galaxy S ja kaikki ne ovat olleet kuraa. Onko sattumaa vai ei. Kun olen katsonut viereltä työkavereiden taistelua puhelimiensa kanssa, niin en ikinä ostaisi samaa paskaa. Kaikissa Galaxy S:ssä on mikrofoni rikki, joka kerää kaikki äänet ympäriltä ja vastapuoli kuulee vain robottiääniä. S:ssä on sama antennivika kuin iPhone 4:ssä, mutta sitä ei voi korjata kumikortsulla. Softaa, millä puhelin päivitetään, ei pystynyt asentamaan windows-koneisiin. Työkavereilla oli yksi kone, jonka kautta kaikki päivittivät omansa. Päivityksissä oli aina vain se huono puoli, että puhelimet nollautuivat täysin ja piti tehdä tehdasreset uudelleen käynnistyäkseen. Galaxy S on pakko ladata joka yö, vaikka käyttö olisi ihan perusjuttua. N8 kestää peruskäytöllä kolmatta päivää. Töissä Samsung on tullut synonyymiksi huonosta puhelimesta. Eli jos jollakin on ongelmia puhelimen kanssa, niin ensimmäinen kysymys on, että onko käytössä Samsung. Jos minulle maksettaisiin 100€, niin voisin harkita Samsungin puhelinta, mutta ikinä en siitä maksaisi.

Tekniikan Maailma testasi iPhone 4, N8 ja Galaxy S. N8 ja iPhone 4 keräsivät saman pistemäärän, mutta pistepainotuksen vuoksi iPhone 4 julistettiin parhaaksi. E7 voitti selvästi HTC:n qwerty-puhelimen. S2 oli ylivoimainen muihin Android-puhelimiin verrattuna omassa testissään. Applella on eniten sovelluksia, Androidissa seuraavaksi eniten ja Symbianissa kolmanneksi. Kuitenkin kaikki järkevät sovellukset löytyvät kaikista, mutta jos pierusovellukset kiinnostavat, niin valitse iPhone. Jos katsot puhtaasti rautaa, niin valitse S2. Siinä on tehokkain prosessori ja eniten muistia. Jos multimediaominaisuudet määräävät, niin valitse N8. Kamera voittaa digipokkaritkin ja FM-lähetin on sellainen, että kun se on kerran ollut käytössä, niin ilmankaan ei enää osaa olla.

Listalta löytyy muut paitsi S+ (”koodari”, jos annat kytkyhinnan yhdelle, niin anna se muillekin)
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26392

Käyttäjä

"Tarkoitin Bellella sitä, että Symbian nousee käyttöjärjestelmän hyvyydessä Androidin rinnalle. Tähän saakka Android on ollut parempi."
- Jep. Ja tuon videon perusteella päättelin, että Belle on parempi, kuin ^3 tai Anna, mutta ei näytä Androidille pärjäävän :/

"Neljällä työkaverilla on Samsung Galaxy S ja kaikki ne ovat olleet kuraa. Onko sattumaa vai ei. Kun olen katsonut viereltä työkavereiden taistelua puhelimiensa kanssa, niin en ikinä ostaisi samaa paskaa."
- Samaa paskaa (lähes) kaikki nykyajan puhelimet. Itse olen huomannut, että nokialaisissa vaan on niidä bugeja enemmän... No, ei tapella siitä enempää, sillä se riippuu, mitä puhelimia olemme omanneet. (Nokia 3220 oli antennivikainen itsellä koko käytön ajan. N73 avasi valikon loppuvaiheessa noin 67sekunnissa (pisin aika, nopein oli joku 15sec) -> tutkien, mitä oli puhelin syönyt -> annoin piirille parit sähkötällit vihapäissäni ja sain rikki :D. 5230 toimi kohtuullisen hyvin, PAITSI päivitykset eivät toimineet puhelimen kautta. Vanha selain hidas ja buginen, päivityksen jälkeen uusi selain oli vain hidas ja vähäbuginen. Lisäksi ei osannut käsitellä kunnolla galleriaa ja musiikkikirjastoa, vaan piilotti välillä kaikki tiedostot ja piti koneella laittaa uudestaan sinne.)
Ainoa temppuilematon puhelin oli 3310, joka minulla oli 7 vuotiaana :)

"Kaikissa Galaxy S:ssä on mikrofoni rikki, joka kerää kaikki äänet ympäriltä ja vastapuoli kuulee vain robottiääniä. S:ssä on sama antennivika kuin iPhone 4:ssä, mutta sitä ei voi korjata kumikortsulla."
- Mikrofonin rikkuminen johtuu yleensä kastumisista, harvoin iskusta, muttei lähes koskaan tule ilman syytä. Itse, eikä kaverini, ole huomannut näytä "antennivikoja". 3 kaverilla on Galaxy S (ollut käytössä noin puoli vuotta, yhdellä noin vuoden) ja 2 kaverilla Galaxy S Plus (Ei ollut kovin kauaa, muttei havaittu antennivikoja.)

"Softaa, millä puhelin päivitetään, ei pystynyt asentamaan windows-koneisiin."
- Käyttäjävika. Minkäs latasitte, kun sen saisi päivitettyä puhelimellakin :D

"Työkavereilla oli yksi kone, jonka kautta kaikki päivittivät omansa."
- Yksi siis osasikin...

"Päivityksissä oli aina vain se huono puoli, että puhelimet nollautuivat täysin ja piti tehdä tehdasreset uudelleen käynnistyäkseen."
- Joko tarkoitettu niin, tai käyttövika.

"Galaxy S on pakko ladata joka yö, vaikka käyttö olisi ihan perusjuttua."
- Kiistän osittain. Jos käytät puhelinta todella vähän, niin menee maksimissaan (arvio) 3 päivää. Myönnän, että TEHOKKAAMMISSA puhelimissa akkukin kuluu nopeammin.

"N8 kestää peruskäytöllä kolmatta päivää."
- Mitkäs käyttöjärjestelmä ja tehot olikaan? Aivan! Symbian (^3 tai Anna), joka ei osaa hyödyntää puhelimen "tehoja", ja laiska 680MHz yksiytiminen prosessori (vertaa 1400MHz yksiytimiseen tai 1200MHz kaksiytimiseen, joiden tehot käytetään viimeistä ripausta myöten hyödyksi. Grafiikkaprosessorista en viitsi puhua, ettet nolostu totaalisesti.)

"Töissä Samsung on tullut synonyymiksi huonosta puhelimesta. Eli jos jollakin on ongelmia puhelimen kanssa, niin ensimmäinen kysymys on, että onko käytössä Samsung."
- Mielipidekysymys, josta en ala tappelemaan, kun kerran omaamme eri kannat asiaan.

"Jos minulle maksettaisiin 100€, niin voisin harkita Samsungin puhelinta, mutta ikinä en siitä maksaisi."
- Olisi ollut asiallinen lisäys ilman tuota 100€ "vaatimusta". Minä ottaisin Nokialaisen kyllä mielelläni ilmaiseksi, en maksaisi yhtään, mutta en vaatisi maksua. Myyntiin toki menisi, en sorru enää paskaan.

"Tekniikan Maailma testasi iPhone 4, N8 ja Galaxy S. N8 ja iPhone 4 keräsivät saman pistemäärän, mutta pistepainotuksen vuoksi iPhone 4 julistettiin parhaaksi."
- Galaxy S omasi ennen päivitystä 2.2 (Muistaakseni) versioisen Androidin. 2.2 ei osaa vielä hyödyntää yhtä hyvin tehoja 2.3.3 version kanssa. Lisäksi Galaxy S:ssä on vain 1GHz prosessori (= 1000MHz). Samsungin Galaxy S ja S Plus ovat (kuten sanoin) muovilta tuntuvia kapistuksia, eivätkä sovi kaikkien käteen yhtä mukavasti kuin iPhonen lasinen tai N8:n alumiininen takakuori. Nykyään enimmistö ostaa puhelimen käyttöjärjestelmän mukaan (minä mukaan lukien, toki huomioin, että puhelin on huomattavasti tehokkaampi kuin laiskat Nokialaiset.)

"E7 voitti selvästi HTC:n qwerty-puhelimen. S2 oli ylivoimainen muihin Android-puhelimiin verrattuna omassa testissään."
- Kuten sanoin, E7 on hieno puhelin ulkoapäin ja kädessä. Käyttöjärjestelmä pilaa kaiken. S2 on hieno puhelin.

"Applella on eniten sovelluksia, Androidissa seuraavaksi eniten ja Symbianissa kolmanneksi. Kuitenkin kaikki järkevät sovellukset löytyvät kaikista, mutta jos pierusovellukset kiinnostavat, niin valitse iPhone."
- Itselläni on nyt ollut Symbian ja Android ja olen huomannut, että Nokian Ovi -kaupasta löydän helpommin nk. "pierusovelluksia". Androidissa Sovelluskauppa on paremmin tehty (ja sovelluksia enemmän ja tulee nopeampaan tahtiin kuin Nokialaisiin), eikä listoille pääse "pierusovellukset", kun taas Ovi kaupassa 5230:lle oli top10 listalla kuukausia joku pierusovellus (siis oikeasti sellainen), joka oli kaiken lisäksi suositeltu!

"Jos katsot puhtaasti rautaa, niin valitse S2. Siinä on tehokkain prosessori ja eniten muistia. Jos multimediaominaisuudet määräävät, niin valitse N8. Kamera voittaa digipokkaritkin ja FM-lähetin on sellainen, että kun se on kerran ollut käytössä, niin ilmankaan ei enää osaa olla."
- Itse henkilökohtaisesti katson ensin käyttöjärjestelmän, jonka jälkeen etsin raudan, joka pyörittää ko. käyttöjärjestelmää. Myönnän, että N8:n kamera on hyvä (Jos toimii. Tulee muuten paljon korjaukseen, kun kamera sumea (kamera rikki)). Huomaa kuitenkin, ettei E7 -puhelimella saa otettua kuvaa esim. lehtileikkeestä, vaan ihan sumea kuva. Kauas ottaa hyviä kuvia. FM-lähetin on N8:ssa PASKA, sillä puhelimen pitää olla melkein kiinni radiossa, että musiikkia kuuluu (Nyt en sanonut, että Nokian FM-lähetin on paska. Sanoin, että N8:n lähetin on paska. C7 puhelimessa ei mitään ongelmaa, kun kaverilla ääni kantoi vielä 5 metrin päästäkin.

"Listalta löytyy muut paitsi S+ (”koodari”, jos annat kytkyhinnan yhdelle, niin anna se muillekin)"
- Tiesin kytkyhinnan vain Galaxy S Plussalle, en muille, enkä jaksanut haaskata aikaa turhan informaation etsimiseen, vaan etsin nopeasti kikkarehinnat.

Kiitos, kun väittelet kanssani, muuten olisi tylsää tulla katselemaan pelkästään koodin täyttämää näyttöä!

Käyttäjä

PS: On muuten tuo liukulaatikko kopioitu TÄYSIN Androidista. Vain ulkoasua muokattu hieman.

Käyttäjä

Mietin kyllä tuota Galaxy S2:sta, mutta kaverin iPhone teki vaikutuksen. Kuitenkin kysyisin vielä että mitä eroja on iPhonella ja Galaxy S2:lla. Halvempana vaihtoehtona pidän kyllä Galaxy S2:sta.

Käyttäjä

"Mietin kyllä tuota Galaxy S2:sta, mutta kaverin iPhone teki vaikutuksen. Kuitenkin kysyisin vielä että mitä eroja on iPhonella ja Galaxy S2:lla. Halvempana vaihtoehtona pidän kyllä Galaxy S2:sta."

En ole pahemmin iPhoneen tutustunut, mutta aloitusnäyttö-valikko -yhdistelmä on enemmän minun makuuni androidissa. Lisäksi nettiselainta käsitellessä olin silmät pyöreänä, kun en oikein meinannut tajuta ideaa. Lisäksi Androidissa on 2 (joskus 3) nappia enemmän näytön alla kuin iPhonessa (Alkakaas jo rääkymään, että "ai että oikein 2 nappia enemmän?". Se 2 namiskaa helpottaa käyttöä yllättävän paljon.)
En ota yksityiskohtaisesti kantaa iPhonen ja Andoidin välillä, kun en ole omistanut kuin vain jälkimmäisen. Nokialaisia on ollut ihan liikaa jo, eli valitse Androidin tai iPhonen välillä (Android on muokattavampi!)

Niin ja vielä tästä Nokia-Android väittelystä:
http://www.iltalehti.fi/digi/2011092814470257_du.shtml
Tämä linkki murskatkoon sinun (käyttäjä: win) omatuntosi pitäen minut vain ylpeänä itsestäni :)

Ja "pc man" ilmoitteleekin sitten minulle tuosta ostopäätöksestään, kiitos!

Käyttäjä

”Jep. Ja tuon videon perusteella päättelin, että Belle on parempi, kuin ^3 tai Anna, mutta ei näytä Androidille pärjäävän :/”
Käyttöliittymä tulee aivan samalle tasolle Androidin kanssa. Sen ansiosta N8 toimii jopa jouhevammin kuin Galaxy S. Työkaverit, joilla on S, myöntävät asian nähtyään videon.

”Samaa paskaa (lähes) kaikki nykyajan puhelimet. Itse olen huomannut, että nokialaisissa vaan on niidä bugeja enemmän... No, ei tapella siitä enempää, sillä se riippuu, mitä puhelimia olemme omanneet. (Nokia 3220 oli antennivikainen itsellä koko käytön ajan. N73 avasi valikon loppuvaiheessa noin 67sekunnissa (pisin aika, nopein oli joku 15sec) -> tutkien, mitä oli puhelin syönyt -> annoin piirille parit sähkötällit vihapäissäni ja sain rikki :D. 5230 toimi kohtuullisen hyvin, PAITSI päivitykset eivät toimineet puhelimen kautta. Vanha selain hidas ja buginen, päivityksen jälkeen uusi selain oli vain hidas ja vähäbuginen. Lisäksi ei osannut käsitellä kunnolla galleriaa ja musiikkikirjastoa, vaan piilotti välillä kaikki tiedostot ja piti koneella laittaa uudestaan sinne.)
Ainoa temppuilematon puhelin oli 3310, joka minulla oli 7 vuotiaana :)”
Käyttäjävika. Itsellä ollut nokialainen taskussa 16 vuotta ja vasta neljäs malli menossa. Tällä hetkellä N95, joka hankittu 2007 ja toimii kuin junan vessa.

”Mikrofonin rikkuminen johtuu yleensä kastumisista, harvoin iskusta, muttei lähes koskaan tule ilman syytä. Itse, eikä kaverini, ole huomannut näytä "antennivikoja". 3 kaverilla on Galaxy S (ollut käytössä noin puoli vuotta, yhdellä noin vuoden) ja 2 kaverilla Galaxy S Plus (Ei ollut kovin kauaa, muttei havaittu antennivikoja.)”
Työkaverit hankkivat puhelimet noin vuosi sitten. Mikrofoni reistailee kaikissa ja soittaminen onnistuu hyvin vain hiljaisessa paikassa. Esim. autossa on ihan turha puhua puhelimeen.

”Käyttäjävika. Minkäs latasitte, kun sen saisi päivitettyä puhelimellakin :D”
Tuon ominaisuuden Google sai kopioitua Symbianista vasta versioon 2.3. Työkaverit lähtivät liikkeelle versiosta 2.1, joten piuhat olivat pakollisia.

”Yksi siis osasikin...”
Ei auttanut, vaikka yritti XP:llä, Vistalla tai 7:lla. Viime kesänä taisi viimein ilmestyä toimiva versio Samsungilta, jonka voi asentaa joka koneesen.

”Joko tarkoitettu niin, tai käyttövika.”
Ei todellakaan tarkoitettu. Samsung veti aina päivityksen pois muutaman päivän käytön jälkeen ja korjattu versio ilmestyi parin viikon päästä, joka päivitti puhelimen ilman tehdasresettejä. Joten käyttäjän ei tarvitse korjata kaikkia asetuksia.

”Kiistän osittain. Jos käytät puhelinta todella vähän, niin menee maksimissaan (arvio) 3 päivää. Myönnän, että TEHOKKAAMMISSA puhelimissa akkukin kuluu nopeammin.”
Jos N8:a käyttää todella vähän, niin menee helposti viisi päivää. Tehokkuus on vähän kaksipiippuinen asia. Toyota Avensiksella ja Ferrarin F1-autolla molemmilla pääsee 60km/h, mutta vain Ferrarilla 300km/h. Mitä siitä on hyötyä kun Avensiksella kuitenkin pääsee lujempaa kuin liikennerajoitukset sallivat. Turhaan siis kuluttaa akkua puhelimessa ominaisuudella mitä ei tarvitse.

”Mitkäs käyttöjärjestelmä ja tehot olikaan? Aivan! Symbian (^3 tai Anna), joka ei osaa hyödyntää puhelimen "tehoja", ja laiska 680MHz yksiytiminen prosessori (vertaa 1400MHz yksiytimiseen tai 1200MHz kaksiytimiseen, joiden tehot käytetään viimeistä ripausta myöten hyödyksi. Grafiikkaprosessorista en viitsi puhua, ettet nolostu totaalisesti.)”
N8:n kaksoisprosessori (ei sama asia kuin tuplaydin) on tehokkaampi kuin iPhone 4:n tai Galaxy S:n 1GHz yksiytiminen prosessori. Kuten Bellen esittelyvideo näytti, niin mistään ei huomannut, että käytössä olisi ollut ”laiska” prosessori. Symbian vain ei tarvitse niin julmia tehosyöppöjä prosessoreita kuin Android.

”Mielipidekysymys, josta en ala tappelemaan, kun kerran omaamme eri kannat asiaan.”
Ei ole pelkästään minun mielipide, vaan koko työpaikan.

”Olisi ollut asiallinen lisäys ilman tuota 100€ "vaatimusta". Minä ottaisin Nokialaisen kyllä mielelläni ilmaiseksi, en maksaisi yhtään, mutta en vaatisi maksua. Myyntiin toki menisi, en sorru enää paskaan.”
Minä olen sen verran laiska, että jotain otan käyttöön, niin sen pitää myös toimia. Jos käyttö alkaa tökkiä, niin äkkiä päätyy roskikseen tai sitten minun pitää saada siitä palkkaa.

”Galaxy S omasi ennen päivitystä 2.2 (Muistaakseni) versioisen Androidin. 2.2 ei osaa vielä hyödyntää yhtä hyvin tehoja 2.3.3 version kanssa. Lisäksi Galaxy S:ssä on vain 1GHz prosessori (= 1000MHz). Samsungin Galaxy S ja S Plus ovat (kuten sanoin) muovilta tuntuvia kapistuksia, eivätkä sovi kaikkien käteen yhtä mukavasti kuin iPhonen lasinen tai N8:n alumiininen takakuori. Nykyään enimmistö ostaa puhelimen käyttöjärjestelmän mukaan (minä mukaan lukien, toki huomioin, että puhelin on huomattavasti tehokkaampi kuin laiskat Nokialaiset.)”
Jos ihmiset valitsisivat järjellä käyttöjärjestelmän mukaan, niin he valitsivat Symbianin, joka on järjestelmänä loistava. Se pyörii huomattavasti energiatehokkaammin kuin kilpailijat. (Vertaa Linux vs. OS Lion) Mutta ihmiset valitsevat käyttöliittymän mukaan, joka on Androidissa ja iOS parempi kuin Symbianissa. Ne taas vaativat akkua kuluttavaa prosessoritehoa ja sekin jotenkin ihmeellisesti käännetty Nokian huonoudeksi. Ne, jotka tuon mainostempun ovat onnistuneet tekemään, voisivat myydä jäätä eskimoille.

”Kuten sanoin, E7 on hieno puhelin ulkoapäin ja kädessä. Käyttöjärjestelmä pilaa kaiken. S2 on hieno puhelin.”
Mielipidekysymys, josta en ala tappelemaan, kun kerran omaamme eri kannat asiaan.

”Itselläni on nyt ollut Symbian ja Android ja olen huomannut, että Nokian Ovi -kaupasta löydän helpommin nk. "pierusovelluksia". Androidissa Sovelluskauppa on paremmin tehty (ja sovelluksia enemmän ja tulee nopeampaan tahtiin kuin Nokialaisiin), eikä listoille pääse "pierusovellukset", kun taas Ovi kaupassa 5230:lle oli top10 listalla kuukausia joku pierusovellus (siis oikeasti sellainen), joka oli kaiken lisäksi suositeltu!”
Symbian sovellukset ovat varmasti jo kääntyneet laskuun, mutta järkeviä tulee edelleen. Alla olevasta linkistä löytyy paljoa käyttökelpoisia. Ei se määrä, vaan se laatu.
http://betalabs.nokia.com/apps

”Itse henkilökohtaisesti katson ensin käyttöjärjestelmän, jonka jälkeen etsin raudan, joka pyörittää ko. käyttöjärjestelmää. Myönnän, että N8:n kamera on hyvä (Jos toimii. Tulee muuten paljon korjaukseen, kun kamera sumea (kamera rikki)). Huomaa kuitenkin, ettei E7 -puhelimella saa otettua kuvaa esim. lehtileikkeestä, vaan ihan sumea kuva. Kauas ottaa hyviä kuvia. FM-lähetin on N8:ssa PASKA, sillä puhelimen pitää olla melkein kiinni radiossa, että musiikkia kuuluu (Nyt en sanonut, että Nokian FM-lähetin on paska. Sanoin, että N8:n lähetin on paska. C7 puhelimessa ei mitään ongelmaa, kun kaverilla ääni kantoi vielä 5 metrin päästäkin.”
Raudalla ei ole niin väliä, paitsi jos käytössä on Android. Tärkeintä on käyttöjärjestelmän pyöriminen (taas viittaan siihen esittelyvideoon) ja akun kesto. Sitten tulee valmistajan päivitystakuu. Nokia päivitti omaa N95:ni vielä neljä vuotta oston jälkeen. Päivityksestä tuli tieto s-postiini. Symbian^3:lle on luvattu viiden vuoden jatkuvuus. Google sai pakotettua Android-puhelinvalmistajat lupaamaan 1,5 vuotta. En ole kokeillut E7:n kameraa, mutta veikkaan käyttäjävikaa. Ilmeisesti automaattitarkennus ei ymmärrä makrokuvausta, vaan se pitää käydä korjaamassa asetuksissa. N8:n FM-lähetin toimii loistavasti esim. autossa. N8 soveltuu myös hyvin kotiverkkoon DLNA-tekniikan ansiosta. Alla linkki hyviin sovelluksiin.
http://betalabs.nokia.com/apps/nokia-play-to
http://betalabs.nokia.com/apps/nokia-big-screen

”Tiesin kytkyhinnan vain Galaxy S Plussalle, en muille, enkä jaksanut haaskata aikaa turhan informaation etsimiseen, vaan etsin nopeasti kikkarehinnat.”
Sitten olisi kannattanut ilmoittaa myös S+:n suoraostohinta.

”Kiitos, kun väittelet kanssani, muuten olisi tylsää tulla katselemaan pelkästään koodin täyttämää näyttöä!”
Väittely on aina valaisevaa. Asioilla kun on aina toinenkin puoli.

Käyttäjä

"Käyttöliittymä tulee aivan samalle tasolle Androidin kanssa. Sen ansiosta N8 toimii jopa jouhevammin kuin Galaxy S. Työkaverit, joilla on S, myöntävät asian nähtyään videon."
- Tuskin edes puoliakaan yhtä hyvä, Nokian kun tietää...

"Käyttäjävika. Itsellä ollut nokialainen taskussa 16 vuotta ja vasta neljäs malli menossa. Tällä hetkellä N95, joka hankittu 2007 ja toimii kuin junan vessa."
- Ei ole ollut käyttäjävika, vaan vika oli - yllätys, yllätys - Nokialaisen softassa.

"Työkaverit hankkivat puhelimet noin vuosi sitten. Mikrofoni reistailee kaikissa ja soittaminen onnistuu hyvin vain hiljaisessa paikassa. Esim. autossa on ihan turha puhua puhelimeen."
- Joudun siis toistamaan itseäni: Antennivikaa puhelimessa _saattaa_ olla, mikrofoniongelma on yli 99% kerroista käyttäjän vika.

"Tuon ominaisuuden Google sai kopioitua Symbianista vasta versioon 2.3. Työkaverit lähtivät liikkeelle versiosta 2.1, joten piuhat olivat pakollisia."
- Kaikki ei ole kopioimista. Kopioiminen kannattaa määritellä koodin, käyttätavan sekä ulkoasun perusteella. Ennemminkin kopioimista on bellen ylhäältä liu'utettava palkki.

"Ei auttanut, vaikka yritti XP:llä, Vistalla tai 7:lla. Viime kesänä taisi viimein ilmestyä toimiva versio Samsungilta, jonka voi asentaa joka koneesen."
- Ei Nokiakaan ole koskaan täydellinen ollut (älypuhelinten ajalla)

"Ei todellakaan tarkoitettu. Samsung veti aina päivityksen pois muutaman päivän käytön jälkeen ja korjattu versio ilmestyi parin viikon päästä, joka päivitti puhelimen ilman tehdasresettejä. Joten käyttäjän ei tarvitse korjata kaikkia asetuksia."
- Saattaa olla bugi, joita ainakin Nokialaisissa esiintyy enemmän kuin jaksaa päivässä laskea.

"Jos N8:a käyttää todella vähän, niin menee helposti viisi päivää. Tehokkuus on vähän kaksipiippuinen asia. Toyota Avensiksella ja Ferrarin F1-autolla molemmilla pääsee 60km/h, mutta vain Ferrarilla 300km/h. Mitä siitä on hyötyä kun Avensiksella kuitenkin pääsee lujempaa kuin liikennerajoitukset sallivat. Turhaan siis kuluttaa akkua puhelimessa ominaisuudella mitä ei tarvitse."
- Ai ei tarvitse O.o
Kun katsos ohjelmistopuolella nopeusrajoitukset ovat kellotaajuus. Puhelimet on kuin korruptoitunut maa. Ferrarilla saat ajaa 300km/h, mutta avensiksella et pysty ajamaan kuin sen 60km/h.

"N8:n kaksoisprosessori (ei sama asia kuin tuplaydin) on tehokkaampi kuin iPhone 4:n tai Galaxy S:n 1GHz yksiytiminen prosessori. Kuten Bellen esittelyvideo näytti, niin mistään ei huomannut, että käytössä olisi ollut ”laiska” prosessori. Symbian vain ei tarvitse niin julmia tehosyöppöjä prosessoreita kuin Android."
- Mutta jää varmasti 100-0 Galaxy S:lle, jos siihen asennettaisiin Android -.-

"Ei ole pelkästään minun mielipide, vaan koko työpaikan."
- Mielipidekysymys silti!

"Minä olen sen verran laiska, että jotain otan käyttöön, niin sen pitää myös toimia. Jos käyttö alkaa tökkiä, niin äkkiä päätyy roskikseen tai sitten minun pitää saada siitä palkkaa."
- Ai, saatko palkkaa Nokialaisen käytöstä

"Jos ihmiset valitsisivat järjellä käyttöjärjestelmän mukaan, niin he valitsivat Symbianin, joka on järjestelmänä loistava. Se pyörii huomattavasti energiatehokkaammin kuin kilpailijat. (Vertaa Linux vs. OS Lion) Mutta ihmiset valitsevat käyttöliittymän mukaan, joka on Androidissa ja iOS parempi kuin Symbianissa. Ne taas vaativat akkua kuluttavaa prosessoritehoa ja sekin jotenkin ihmeellisesti käännetty Nokian huonoudeksi. Ne, jotka tuon mainostempun ovat onnistuneet tekemään, voisivat myydä jäätä eskimoille."
- Unohditko Nokian päätähuimaavat bugimäärät? Käyttöliittymä ja sisältö on paskaa. Etkä voi puhua kaikista ihmisistä, sillä jokaisella on oma mielipide, ei sinun mielipidettäsi.

"Symbian sovellukset ovat varmasti jo kääntyneet laskuun, mutta järkeviä tulee edelleen. Alla olevasta linkistä löytyy paljoa käyttökelpoisia. Ei se määrä, vaan se laatu.
http://betalabs.nokia.com/apps"
- Mielipide: Nokian softat on kömpelöitä, hitaita, yksinkertaisia sekä laaduttomia.

"Raudalla ei ole niin väliä, paitsi jos käytössä on Android. Tärkeintä on käyttöjärjestelmän pyöriminen (taas viittaan siihen esittelyvideoon) ja akun kesto. Sitten tulee valmistajan päivitystakuu. Nokia päivitti omaa N95:ni vielä neljä vuotta oston jälkeen. Päivityksestä tuli tieto s-postiini. Symbian^3:lle on luvattu viiden vuoden jatkuvuus. Google sai pakotettua Android-puhelinvalmistajat lupaamaan 1,5 vuotta. En ole kokeillut E7:n kameraa, mutta veikkaan käyttäjävikaa. Ilmeisesti automaattitarkennus ei ymmärrä makrokuvausta, vaan se pitää käydä korjaamassa asetuksissa. N8:n FM-lähetin toimii loistavasti esim. autossa. N8 soveltuu myös hyvin kotiverkkoon DLNA-tekniikan ansiosta. Alla linkki hyviin sovelluksiin."
- En ihmettelisi, vaikka Nokia menisi konkurssiin 5 vuoden sisällä...

"Sitten olisi kannattanut ilmoittaa myös S+:n suoraostohinta."
- No anteeksi

"Väittely on aina valaisevaa. Asioilla kun on aina toinenkin puoli."
- Jep, se esimerkiksi, että joku luulee Nokian olevan hyvä :D

Käyttäjä

Tuumailun jälkeen tulin siihen tulokseen, että Samsung Galaxy S 2 on sopivin vaihtoehto. Pitkällä aikavälillä se on ainoa puhelin, jota muut valmistajat ei saa kiinni ihan heti. Suuri näyttö on myös hyödyllinen työssä. Luultavasti myös vähiten käyttöongelmia (ei jumitu eikä hidastu iän myötä).
Käyttöjärjestelmän perusteella olisin valinnut jo tutun Nokialaisen, mutta kun ei ole tarpeeksi näyttöä toimivuudesta niin Nokia jäi toiseksi.
iPhone ei tullut kuuloonkaan vertailtuani Galaxy S2:sta ja iPhonea, hinta- laatu suhteessa.

Käyttäjä

@pc man
Heti vuoden vaihteen jälkeen on tulossa neliydinprosessoreilla varustettuja puhelimia, joihin verrattuna tuo S2:n näyttää vanhanaikaiselta. Samsungin ja muiden Android-valmistajien päivityssykli on noin yhdeksän kuukautta. Googlen Android päivittyy vielä nopeammin. Siinä on vain se huono puoli, että Google tekee sen raudan kustannuksella. Android on muutenkin raudan kannalta huonoin käyttöjärjestelmä, vähän niin kuin Applen OS verrattuna Linuxiin. Linux pyörii hienosti viisikin vuotta vanhassa koneessa, mutta OS Lionia on turha yrittää asentaa paria vuotta vanhempaan. Tuo Googlen toimintatapa tarkoittaa siis sitä, että jos ostit vuosi sitten Galaxy S:n, niin se ei jaksa enää pyörittää uusinta versiota Androidista (2.3.5.). Sama kohtalo on S2:kin edessä reilun puolen vuoden päästä.

Se on valintakysymys. Ostatko vuoden välein lippulaivan, joka maksaa noin 600€ (50€/kk), jotta voit nauttia uusimmasta Android-versiosta. Sama kohtalo on applesteilla iPhonejen suhteen. Nokian Symbian taas on kevyt järjestelmä, jota vanhakin rauta pyörittää. Sen etuna on parempi akkukestoisuus ja pidempi päivitystakuu.

P.S. ”koodari”, milloin tietää voittaneensa väittelyn? Kun vastapuoli lakkaa puhumasta faktoista ja siirtyy mielikuviin. Sinä siirryit juuri niihin, joten väittelyä on turha enää jatkaa.

Käyttäjä

Milloinhan Nokialta tulee se uusi Windows- puhelin? Ajattelin, että jos se tulee pian niin en ostaisikaan tuota Galaxy S2:sta vaan tuon uuden Nokialaisen, jos edes siitä olisi haastetta Androidille.

Käyttäjä

No ostakaa minkä ostatte, mutta jos puhelimessa lukee "Nokia", niin olen aika varma, että kadutte vielä ostostanne...

PS. Lopetan viestien kirjoittamisen tähän, mutta sen huomautan, että Androidilla ja iOS:llä on HUIMASTI lojaalimpia omistajia, eli niiden käyttäjät ovat tyytyväisempiä puhelimeensa ja aikovat edelleen pitää saman käyttöjärjestelmän/merkin. Nokialla tilanne on jo nyt huono, kun enemmistö on tyytymätön omaan Nokialaiseensa ja aikovat vaihtaa valmistajaa...

Mieti tarkkaan, uskotko henkilöä, joka värittää Nokian mainetta parempaan suuntaan, jonka jälkeen kannustaa ostamaan Nokialaisen? Itse ainakin uskoisin sitä, joka ei väritä totuutta ja puhuu faktoista (ja ei, en tarkoita sinua faktojenpuhujana, "win").

Vielä se "win"ille, että miksi laitat aina heittomerkit tuohon koodarin ympärille? Harrastan hyvin aktiivisesti ohjelmointia...

Lopetan tähän!

Käyttäjä

älä vaan osta mitään lumioita, ihan surkeita vehkeitä. osta uus samsungi nokiat on paskoja ja bugisia, ja niillä ei saa mitään aikaan. EN LÖYDÄ EDES WLAN ASETUKSIA NOKIASTA PUOLEN TUNNIN ETSINNÄLLÄ, kaikki kaverini haukkuvat nokiat lyttyyn, ja aiheesta. symbian anna ja bele on vännnetty suoraan viisi vuotta vanhoista nokioista, joissa näppis, mutta ei näppäis systeemi toimi kosketusnäytölllä!!!
plus että symbian on haudattu, ja et tule IKINÄ saamaan päivityksiä enään nokiaasi. iphione taas niin suljettu, ette saa edes omaa musiikkiasi sinne, ilma että jailbreikkaat sen. androidin kaikki ovet aukee roottaamalla, ja saat pääivtettyä vaikka sen galaksynkin android 4.0, jos roottaat ja asennat kustomoidun romin!
ja galaksy s2 pyörittäisi vaikka windowsia, jos laitteistotuki ja keskusmuisti olisi kunnossa, joten kyllä sill pyörii uusimmat androidit aivan keposesti monen vuoden päähän. eri asia on että jakaako samsungi niihin päivityksiä, mikä on aina päivän kysymmys puhelinta ostettaessa.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Mobiili

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös