Käyttäjä

Windows 8 entistä edullisemmin

Microsoft on tunnetusti nyhtänyt käyttöjärjestelmäpäivityksistä korkeaa hintaa. Nyt se on kuitenkin kääntänyt kelkkansa, sillä Windows 8:n päivityshinnaksi on ilmoitettu 40 dollaria.

Lue juttu

Vastaukset 94 vastausta

Käyttäjä

Microsoft se vaan jaksaa arvostaa asiakkaitaan :)

Käytäntöhän on osoittanut jo hyvin pitkään, että hyvästä kannattaa maksaakin se muutama kymppi, se kun ei ole hukkaanheitettyä rahaa - ja huonoja taas ei ole huolittu ilmaistyrkkyinäkään, ne kun ovat käyneet käytössä umpikalliiksi.

Eikös se distrojen tehtailu kannnattaisi jo lopettaa ja keskittyä jonkin hyödyllisen ja kunnollisemman tekemiseen? Vai onko hajaannus-riitaisilla distroleireillä niin mahdotonta toimia avoimesti yhdessä, jonkin vähän kelvollisemman eteen?

Käyttäjä

Toivottasti myyvät nyt windows 7 halvalla...olisin paljon kiinnostuneempi ostamaan sen

Käyttäjä

Ilmeisesti Windows8:n saama varsin kriittinen palaute on herättänyt Microsoftin ja nyt uutta käyttistä tyrkytetään alennusmyynnissä. Pakko saada jokaiseen koneeseen, vaikka ilmaiseksi, sillä muuten WP8:n ekosysteemiyritelmä jää harvinaisen torsoksi - suorastaan naurettavaksi.

40 dollarilla tuon olisi ehkä voinut hankkia, jos lisenssi olisi kattanut Applen tapaan käyttäjän kaikki koneet. Lisäksi Microsoft on käytännössä tehnyt päivityksen Starter-versiosta mahdottomaksi. Vista-sarjan koneisiin tuota on turha edes yrittää raskauden vuoksi.

Käyttäjä

Muistuttaa pitkälti samanlaista kampanjointia kuin nokia teki lumia mallien kanssa.
Jaetaan ilmaiseksi jotta edes joku huolisi..

Käyttäjä

Sori vaan mutta linux on parempi.

Käyttäjä

Windows 8 on kevyempi kuin Windows 7, joka taas oli kevyempi kuin Vista. Itseasiassa ensimmäinen Microsoft käyttis joka tuntuu kevyeltä ja nopealta, parin kuukauden kokemuksella. Hidastuuko sitten käytössä, aika näyttää.
100€ on minulle liikaa käyttiksestä, itse koneeni kasaavana, mutta tuon voisin maksaa.

Käyttäjä

Ei kelpaa edes ilmaiseksi. Itse asiassa saisivat maksaa aika paljon, että pakko-Metron ottaisin käyttöön.

Käyttäjä

Tietokone:
"Edullinen hinta on Microsoftilta selvä merkki siitä, että se odottaa uudelle käyttöjärjestelmälleen melkoista myyntiä. 40 dollarin päivityshinta on selvästi aikaisempaa alempi."

Onpa erikoinen tulkinta!

Käyttäjä

"Sori vaan mutta linux on parempi."

Sori vaan, mun mielestä ei ole.

Käyttäjä

""Sori vaan mutta linux on parempi."

Sori vaan, mun mielestä ei ole."

Kyllä se vain toimii liukkaammin noissa läppäreissäni, joten ääni Linuxille.

Käyttäjä

Toki täällä voidaan äänestää asiasta, mutta se ei mun mielipiettäni miksikään muuta. Samoin kun ei teidän.

Käyttäjä

"Seppä Syntyessään kirjoitti: Eikös se distrojen tehtailu kannnattaisi jo lopettaa ja keskittyä jonkin hyödyllisen ja kunnollisemman tekemiseen? Vai onko hajaannus-riitaisilla distroleireillä niin mahdotonta toimia avoimesti yhdessä, jonkin vähän kelvollisemman eteen?"

Miten liittyy Linuxin eri distrot tähän(kään) uutiseen ja miksi sinun pitää niistä lähes jokaisessa kommentissasi puhua?

Mikä siinä on niin väärin, jos joku haluaa käyttää ilmaista Linuxia mieluummin kuin Microsoftin maksullista tuotetta?

Itse uutiseen: Win8 ei kiinnosta, sillä en näe mitään syytä miksi vaihtaisin Win7:n uudempaan. Ennen nykyistä konetta käytössäni ole vuosien ajan eri Linux-jakeluita (Mint enimmäkseen) ja ennemmin palaan siihen kuin siirryn Win8:iin. No niin, nyt itsekin syyllistyin Linux-offtopickiin.

Käyttäjä

Aika kelvollinen käyttis Linux Mint on kun se omalla työpöydälläkin on syrjäyttäyt itsensä Windowsin.

Olen asettanut kovat kriteerit käyttikselle ja tällä hetkellä Linux Mint 13 on ainoa joka läpäisee seulan.

Distron valinnassa ei ainakaan omalla kohdalla ole kysymys minkään järjestelmän pakonomaisesta vastustamisesta vaan omaan käyttöön parhaan käyttiksen löytämisestä.

Voin vain kiittää avokoodareita että ovat onnistuneet luomaan hienoja jakeluja käyttäjien riemuksi.

Käyttäjä

Voisiko ylläpito tehdä jotain näille "sankareille", jotka vääntävät aiheen kuin aiheen Linux vs. Microsoft vs. omenakansa -väännöksi? Tuo ikuisuusvänkäys tappaa kaiken järjellisen keskustelun ainakin näissä uutiskeskusteluissa.

Käyttäjä

"Edullinen hinta on Microsoftilta selvä merkki siitä, että se odottaa uudelle käyttöjärjestelmälleen melkoista myyntiä. 40 dollarin päivityshinta on selvästi aikaisempaa alempi."

Onko tämä toimittajalta vitsi? Kun tuotteelle odotetaan suurta kysyntää, ei sen vuoksi suinkaan lasketa hintaa. Päin vastoin, hinta painetaan alas silloin, kun jo ennakkoon odotetaan myynnin kangertelevan (kuten muutkin jo toivat esille).

Tästä lienee kysymys Windows 8:n kohdalla, jonka houkuttelevuus asiakkaiden kannalta on kyseenalaistettu useissa ennakkoarvioissa. Microsoft kokee luultavasti kovaa painetta saada myynti mahdollisimman korkealle tasolle, sillä mikäli Windows 8 floppaa, on se takaisku Microsoftin pyrkimyksille luoda vahva PC-tietokoneet, tabletit ja matkapuhelimet yhdistävä ohjelmistomyynnin ja toiminnallisuuden ekosysteemi.

Kunnollisen ekosysteemin syntyminen edellyttää Windows Phonen myynnin erittäin vahvaa kasvua ja Windows-tablettien myynnin käynnistymistä, mutta myös reilua käyttäjäsiirtymää kohtuullisessa ajassa Windwos 8:aan. Jälkimmäinen on näistä helpoin saavuttaa, mutta sekään ei ole taattua, sillä monet farssiksi muodostuneesta Vistasta nopeasti Win 7:ään päivittämään joutuneet kuluttajat ja yritykset eivät ole kovin innostuneita uudesta päivitysrumbasta.

Uusien tietokoneiden kautta tapahtuvan pakkomyynnin ansiosta kahdeksaista tietysti tulee markkinoille tasaista tahtia, mutta se ei tuo kovin nopeaa käyttäjäosuuden kasvua, varsinkaan jos talous tiukkenee ja uusien tietokoneiden kauppa tästä hiljenee. Kilpailijat lujittavat samaan aikaan asemiansa Microsoftin heikoilla alueilla, matkapuhelimissa, tableteissa sekä muissa pienkannettavissa, ja pyrkivät hivuttautumaan sen vahvoillekin alueille, pöytä- ja sylikoneisiin. Microsoftin luoman markkinalukon vuoksi tämä on kuitenkin vaikeaa. Toisaalta kuluttajien valmius vaihtaa käyttöjärjestelmää (käyttöliittymää) ei ole pitkiin aikoihin ollut niin suuri kuin nyt. Tähän heidät ovat totuttaneet erilaiset pienlaitteet, joissa kuluttajat ovat jossain määrin tottuneet käyttöjärjestelmän vaihtumiseen.

Mikäli Microsoft ei pääse kasvuun matkapuhelimissa ja tableteissa, jää Windows 8 sen kannalta pääosin turhaksi panostukseksi. Mikäli käyttäjät eivät pidä uudesta käyttöliittymästä, saattaa kahdeksainen flopata kuin Vista. Käyttäjillä lienee Vistan jäljiltä jo ennakkoon suurempi henkinen valmius hylkiä Microsoftin uutta käyttöjärjestelmää.

Aika näyttää miten käy :-)

Käyttäjä

"Aika näyttää miten käy :-)"

Minä ainakin ostan tuohon hintaan sen päivityksen. Kyseessä kun ilmeisesti ei ole pysyvä hinta, vaan tarjous. Olisi varsin harmillista tulla myöhemmin katumapäälle ja huomata, että hinta on noussu 3x.

Käyttäjä

"Muistuttaa pitkälti samanlaista kampanjointia kuin nokia teki lumia mallien kanssa.
Jaetaan ilmaiseksi jotta edes joku huolisi.."

Tämä jätkä on niin pihalla että huh. Ilmaiseksi koskaan saanut.

Käyttäjä

"Minä ainakin ostan tuohon hintaan sen päivityksen. Kyseessä kun ilmeisesti ei ole pysyvä hinta, vaan tarjous. Olisi varsin harmillista tulla myöhemmin katumapäälle ja huomata, että hinta on noussu 3x."

Nyt voidaankin yhdestä suusta todeta, että windowsin hinta on ensimmäistä kertaa järjellisellä tasolla kuluttajan näkövinkkelistä katsottuna.

Harmi vaan että aika on ajanut windowsin ohi.

Käyttäjä

Siis tähän hinnoitteluun ei tietenkään ole vaikuttanut, että Apple möi LumiLeopardia 29 € hintaan (ja möi paljon) ja Leijonaa 23 €:lla (ja niitäkin paljon).

Uskon kyllä, että tuolla hinnalla Windows 8:ia myydään paljon.

Käyttäjä

Miksi Metroa kauhistellaan? Minä ainakin olen tuon jo sisäistänyt. Tietoinen vahvuuteni onkin uusiin asioihin avoin suhtautuminen ja omaksun uusia asioita melko hyvin vaikka mittarissa on jo melko iso lukema. En ole jämähtänyt mihinkään "distroon" niinkuin täällä meuhkaavat näyttävät tehneen.

Kirjaudu sisään keskustellaksesi.
Takaisin ylös

Juttukommentit

TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös